Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Summersnow, klematis. Hur mkt sprider den sig? Vi har en självsådd på en bra plats i trädgården som jag vill spara på men får höra från olika håll att den kommer sprida sig överallt? Den verkar iof hyfsat enkel att dra upp om den kommer upp där den inte ska, någon med erfarenhet?
Den blir stor. Vet dock inte om det är 1 eller 2 plantor på bilden.

20210813_152859.jpg
 
Har ni förresten något tips om bok eller liknande för att lära sig mer om att planera sin trädgård?

Jag har ca 1600 kvm tomt men två ganska små rabatter med blommor, 4 ganska små vinbärsbuskar och en liten lada där bla gräsklipparen förvaras. Jag vill gärna ha in fruktträd, ett område med pallkragar för jordgubbar, ärtor, morötter m.m. och fler bärbuskar men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.
Jag tycker Permakultur - framtiden i den trädgård är otroligt inspirerande. Finns massa bra designtips och väldigt mycket lättförklarad fakta om grundläggande element i trädgården. Mer utifrån funktion/att imitera naturens sätt att främja bördighet/ätbart än om snygg-gardening dock.
 
Önskar jag kunde äta tomat, finns ju så många goda sorter!

Åkte förbi Granngården idag. Blev en gul rudbeckia. Fick sitta ordentligt på händerna för att inte plocka på mig en massa från rea-bordet. Vindruvor, fikon, pioner. Jag vill ha! Men var? I garaget? Nä, det får vänta till nästa år eller så, vill ha ett växthus först (eller inglasad altan, har inte riktigt bestämt mig än).
 
Önskar jag kunde äta tomat, finns ju så många goda sorter!

Åkte förbi Granngården idag. Blev en gul rudbeckia. Fick sitta ordentligt på händerna för att inte plocka på mig en massa från rea-bordet. Vindruvor, fikon, pioner. Jag vill ha! Men var? I garaget? Nä, det får vänta till nästa år eller så, vill ha ett växthus först (eller inglasad altan, har inte riktigt bestämt mig än).
Varför inte både inglasad altan och växthus :D
 
Det är nog näringen som börjar ta slut, har du tilläggsgödslat något, glöm inte att vattna även om det regnar ofta så kommer inte vattnet ned bland alla blad.
De växer på gödselstacken så jag har inte tillsatt någon näring alls
Men de kanske vill ha lite nässelvatten
Och det står vatten på plattan den har kanter men jag ska känna efter hur blött det är :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp