Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni - kryddträdgård. Hur ska man tänka?

Just nu har jag kryddorna i pallkragar tillsammans med resten av landet men det funkar sisådär i år, milt sagt. I år har salvian, myntan och persiljan blommat och antagit en lätt monstruös storlek. Det är liksom salvia i varenda jävla låda och bädd inom en radie av fem meter just nu. :laugh: Trycker undan exakt allt annat.

Jag vill flytta ut kryddorna till ett eget hörn, men vet inte riktigt hur jag ska planera upp det. Lådor? Bäddar? Behöver kryddträdgårdsinspo.
 
Toppen! Blev lite stressad när flera här redan hade beställt :nailbiting:

Jag har ju lagt en beställning, men det levereras inte förrns i september-oktober, det var mest att jag inte kunde hålla mig längre :angel: Tror fö. att det är bra att det inte levereras tidigare, då hade jag förmodligen råkat sätta dem för tidigt, nu stod det att de levereras till min del av landet när det är lagom att plantera dem här.
 
Hörrni - kryddträdgård. Hur ska man tänka?

Just nu har jag kryddorna i pallkragar tillsammans med resten av landet men det funkar sisådär i år, milt sagt. I år har salvian, myntan och persiljan blommat och antagit en lätt monstruös storlek. Det är liksom salvia i varenda jävla låda och bädd inom en radie av fem meter just nu. :laugh: Trycker undan exakt allt annat.

Jag vill flytta ut kryddorna till ett eget hörn, men vet inte riktigt hur jag ska planera upp det. Lådor? Bäddar? Behöver kryddträdgårdsinspo.

Jag har lite samma problem :laugh: Något som jag gjorde i år som jag är väldigt nöjd med är att jag tog en liten planta av flera av kryddorna och satte i krukor på altanen, jättesnyggt, nära till köket och precis vid grillen :up:

Annars drömmer jag om en såndär större rundel som kryddträdgård, tror det var någon här som la upp en sån och det såg himla tjusigt ut!
 
Tack!
Då ska jag läsa på om vilka småblommor som funkar här uppe hos mig 🙂

Hur sent på hösten kan jag sätta lökarna?
Mamma har använt spett ett år för att sätta lökar, det blommade så vackert året därpå att folk kom enbart för att titta. :D

Själv har jag som vanligt knappt odlat något alls i år, mycket med jobbet pga coronan och de gånger jag varit ledig har jag varit trött eller så har det varit för varmt. Jag slängde ut lite potatis tidigare som jag bara skottat halm över och de är verkligen fina de knölar jag grävt upp hittills. :up:

Gissa vad jag har i mina vildvuxna pallkragar men även i ett mer oklippt område av tomten? Jo, självsådda tomater, igen. Nu vet jag inte hur många år de sått sig själva men jag får se om jag får några i år. :laugh:

Jag har även hunnit titta på bulb.se men då jag måste köpa två nya sommardäck + fyra nya vinterdäck + ska få x-ljusen monterade på bilen på tisdag så får nog nya lökar vara i år. :(
 
Dagens arbetspass klart! Har grävt en spegel runt det skadade trädet för att kunna gödsla och vattna ordentligt. Stötte bara på två ytliga rötter vilket tyder på god vattenförsörjning från grundvattnet :up:
received_534574314321899.jpeg
 
Hörrni - kryddträdgård. Hur ska man tänka?

Just nu har jag kryddorna i pallkragar tillsammans med resten av landet men det funkar sisådär i år, milt sagt. I år har salvian, myntan och persiljan blommat och antagit en lätt monstruös storlek. Det är liksom salvia i varenda jävla låda och bädd inom en radie av fem meter just nu. :laugh: Trycker undan exakt allt annat.

Jag vill flytta ut kryddorna till ett eget hörn, men vet inte riktigt hur jag ska planera upp det. Lådor? Bäddar? Behöver kryddträdgårdsinspo.
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.
 
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.

Njae, det hjälper ju inte mycket mot att de fröar av sig. Det är därför salvian har spridits och det är därför jag vill flytta på kryddorna. De får gärna både blomma och fröa, men jag behöver göra det mer lätthanterligt!
 
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.

Det hjälper inte med mynta heller. Jag gjorde det och den sträckte ut sina "grenar" över krukans kant och när de rörde jorden fick de rötter och vips hade jag femtioelva nya myntaplantor! Mynta får man ha i en egen kruka (inte nergrävd) om man ska hindra den från att sprida sig.
 
Det hjälper inte med mynta heller. Jag gjorde det och den sträckte ut sina "grenar" över krukans kant och när de rörde jorden fick de rötter och vips hade jag femtioelva nya myntaplantor! Mynta får man ha i en egen kruka (inte nergrävd) om man ska hindra den från att sprida sig.
Är det nu jag ska berätta att jag tagit död på ett par olika sorts myntor. I krukor. ;)

Nedgrävda över vintern.
Tydligen behöver de mer omsorg än så.
 
Jag är stor konsument av mynta och ville ha ett mynta fält, har typ inget kvar av 2 stora fina plantor som snabbt började bre ut sig på lämplig plats ifjor. Vildkaninerna grävde upp allt i våras när dom gjorde "solstolar" i rabatten 🤦Nu har jag väl typ 5 små stänglar på väg upp iaf 🤞😅

Och just det, har man plats tycker jag sån rondell med kryddor är väldigt fint. Själv drömmer jag om ett utekök och vill på framsidan av "köksbänken" sätta balkonglådor med kryddor till matlagningen ☺️
 
Summersnow, klematis. Hur mkt sprider den sig? Vi har en självsådd på en bra plats i trädgården som jag vill spara på men får höra från olika håll att den kommer sprida sig överallt? Den verkar iof hyfsat enkel att dra upp om den kommer upp där den inte ska, någon med erfarenhet?
 
Njae, det hjälper ju inte mycket mot att de fröar av sig. Det är därför salvian har spridits och det är därför jag vill flytta på kryddorna. De får gärna både blomma och fröa, men jag behöver göra det mer lätthanterligt!
När jag började anlägga kryddland så hade jag också stora förhoppningar om att de höll sig där man planterat dom - moahahaha, det finns det inga kryddväxter som gör om dom trivs :sneaky:

Så plan B blev att ge de kryddväxter som jag vill ha mycket av egna land en bit ifrån varandra och det funkar faktiskt! Så mitt tips blir att titta över hur du kan lägga dina kryddland, men en sort i varje, ute i trädgården. Nu vet jag inte hur planerad din trädgård är, men att ha de kryddor man använder mest närmast huset är fördel om man har en stor trädgård.

Min trädgård är totalt oplanerad, inte så stor och jag gillar att gå runt och klippa lite här och lite där samtidigt som jag får koll på hur de andra grönsakerna växer under tiden :angel:
 
När jag började anlägga kryddland så hade jag också stora förhoppningar om att de höll sig där man planterat dom - moahahaha, det finns det inga kryddväxter som gör om dom trivs :sneaky:

Så plan B blev att ge de kryddväxter som jag vill ha mycket av egna land en bit ifrån varandra och det funkar faktiskt! Så mitt tips blir att titta över hur du kan lägga dina kryddland, men en sort i varje, ute i trädgården. Nu vet jag inte hur planerad din trädgård är, men att ha de kryddor man använder mest närmast huset är fördel om man har en stor trädgård.

Min trädgård är totalt oplanerad, inte så stor och jag gillar att gå runt och klippa lite här och lite där samtidigt som jag får koll på hur de andra grönsakerna växer under tiden :angel:

Jag odlar i bäddar och pallkragar med gångar emellan, så den är ordentligt "planerad" eller vad man ska kalla det. Tänker att kryddlandet blir likadant, men möjligen bara bäddar och jordgångar för att enkelt kunna gå med bygelhacka t ex.
 
Jag är stor konsument av mynta och ville ha ett mynta fält, har typ inget kvar av 2 stora fina plantor som snabbt började bre ut sig på lämplig plats ifjor. Vildkaninerna grävde upp allt i våras när dom gjorde "solstolar" i rabatten 🤦Nu har jag väl typ 5 små stänglar på väg upp iaf 🤞😅

Och just det, har man plats tycker jag sån rondell med kryddor är väldigt fint. Själv drömmer jag om ett utekök och vill på framsidan av "köksbänken" sätta balkonglådor med kryddor till matlagningen ☺️

Åhå, kan du inte berätta vad du hör med just mynta? Min fantasi sträcker sig till mojito, tabbuleh och lite kalla röror, men inte mer än så. Har enorma mängder.
 
Åhå, kan du inte berätta vad du hör med just mynta? Min fantasi sträcker sig till mojito, tabbuleh och lite kalla röror, men inte mer än så. Har enorma mängder.

Myntasocker på jordgubbar (och andra bär och frukter) är jättegott! Men det går kanske inte åt så mycket av det.

Jag har gjort en citron-och myntadryck som var jättegod! Ungefär som den i länken:
https://www.koket.se/tommy-myllymaki/kalla-drycker-och-smoothies/frukt-och-bar/lemonad-med-mynta/

Ibland har vi bara gjort ett gott isvatten med mynta och lime (utan socker) att dricka när det är varmt ute.
 
Åhå, kan du inte berätta vad du hör med just mynta? Min fantasi sträcker sig till mojito, tabbuleh och lite kalla röror, men inte mer än så. Har enorma mängder.

Jag gör nog inte så väldigt mycket mer än det egentligen men jag tycker det är så gott 😁 tycker det är väldigt gott till grillat lamm (mynta sås/yoghurt sås), älskar marockanskt te med mkt färsk mynta, persiko iste med mynta är gott och schweppes (stavas?) Har en mojito läsk som är såå god med massa is, mynta och lime på sommaren 😍 å i smoothie är det gott med, med äpple å kiwi å lite annat ^^

Tänkte egentligen laborera lite med myntan iår men som kom kaninerna å förstörde för mig 😤😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp