Toppen! Blev lite stressad när flera här redan hade beställtSå länge det går att gräva - dra inte frusit ihop - kan du plantera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Toppen! Blev lite stressad när flera här redan hade beställtSå länge det går att gräva - dra inte frusit ihop - kan du plantera.
Toppen! Blev lite stressad när flera här redan hade beställt
Toppen! Blev lite stressad när flera här redan hade beställt
Hörrni - kryddträdgård. Hur ska man tänka?
Just nu har jag kryddorna i pallkragar tillsammans med resten av landet men det funkar sisådär i år, milt sagt. I år har salvian, myntan och persiljan blommat och antagit en lätt monstruös storlek. Det är liksom salvia i varenda jävla låda och bädd inom en radie av fem meter just nu. Trycker undan exakt allt annat.
Jag vill flytta ut kryddorna till ett eget hörn, men vet inte riktigt hur jag ska planera upp det. Lådor? Bäddar? Behöver kryddträdgårdsinspo.
Mamma har använt spett ett år för att sätta lökar, det blommade så vackert året därpå att folk kom enbart för att titta.Tack!
Då ska jag läsa på om vilka småblommor som funkar här uppe hos mig
Hur sent på hösten kan jag sätta lökarna?
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.Hörrni - kryddträdgård. Hur ska man tänka?
Just nu har jag kryddorna i pallkragar tillsammans med resten av landet men det funkar sisådär i år, milt sagt. I år har salvian, myntan och persiljan blommat och antagit en lätt monstruös storlek. Det är liksom salvia i varenda jävla låda och bädd inom en radie av fem meter just nu. Trycker undan exakt allt annat.
Jag vill flytta ut kryddorna till ett eget hörn, men vet inte riktigt hur jag ska planera upp det. Lådor? Bäddar? Behöver kryddträdgårdsinspo.
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.
Om det blir för invasivt så är mitt tips att sätta dem i rejäla krukor som du gräver ner. Så gör jag med myntan som ju annars tar över allt. I kruka är den mera lätthanterlig. Sätter du krukan i marknivå syns den inte heller där i kragen.
Är det nu jag ska berätta att jag tagit död på ett par olika sorts myntor. I krukor.Det hjälper inte med mynta heller. Jag gjorde det och den sträckte ut sina "grenar" över krukans kant och när de rörde jorden fick de rötter och vips hade jag femtioelva nya myntaplantor! Mynta får man ha i en egen kruka (inte nergrävd) om man ska hindra den från att sprida sig.
Är det nu jag ska berätta att jag tagit död på ett par olika sorts myntor. I krukor.
Nedgrävda över vintern.
Tydligen behöver de mer omsorg än så.
När jag började anlägga kryddland så hade jag också stora förhoppningar om att de höll sig där man planterat dom - moahahaha, det finns det inga kryddväxter som gör om dom trivsNjae, det hjälper ju inte mycket mot att de fröar av sig. Det är därför salvian har spridits och det är därför jag vill flytta på kryddorna. De får gärna både blomma och fröa, men jag behöver göra det mer lätthanterligt!
När jag började anlägga kryddland så hade jag också stora förhoppningar om att de höll sig där man planterat dom - moahahaha, det finns det inga kryddväxter som gör om dom trivs
Så plan B blev att ge de kryddväxter som jag vill ha mycket av egna land en bit ifrån varandra och det funkar faktiskt! Så mitt tips blir att titta över hur du kan lägga dina kryddland, men en sort i varje, ute i trädgården. Nu vet jag inte hur planerad din trädgård är, men att ha de kryddor man använder mest närmast huset är fördel om man har en stor trädgård.
Min trädgård är totalt oplanerad, inte så stor och jag gillar att gå runt och klippa lite här och lite där samtidigt som jag får koll på hur de andra grönsakerna växer under tiden
Jag är stor konsument av mynta och ville ha ett mynta fält, har typ inget kvar av 2 stora fina plantor som snabbt började bre ut sig på lämplig plats ifjor. Vildkaninerna grävde upp allt i våras när dom gjorde "solstolar" i rabatten Nu har jag väl typ 5 små stänglar på väg upp iaf
Och just det, har man plats tycker jag sån rondell med kryddor är väldigt fint. Själv drömmer jag om ett utekök och vill på framsidan av "köksbänken" sätta balkonglådor med kryddor till matlagningen
Åhå, kan du inte berätta vad du hör med just mynta? Min fantasi sträcker sig till mojito, tabbuleh och lite kalla röror, men inte mer än så. Har enorma mängder.
Åhå, kan du inte berätta vad du hör med just mynta? Min fantasi sträcker sig till mojito, tabbuleh och lite kalla röror, men inte mer än så. Har enorma mängder.