Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gurka och aubergine hos mig idag. Har lite gurkor i kylen med. Ska nog göra saltgurka, men auberginerna då? Favoritrecept?
Visa bifogad fil 75092

Melitzanosalata

Lägg auberginen i ugn (hel men med små hål i) i hög temperatur tills innehållet är helt mjukt. Brukar ta en timme för aubergine köpt i butik.

Sen gröper man ur innehållet och blandar ner pressad vitlök och fetaost och rör/mixar till en röraman kan ha till grillat eller bara till bröd och dippa grönsaker i. Supergott!!
 
Hittar inget bra via Google, så frågar hör i stället 🙂 Tips på handelsträdgårdar/motsvarande i norra Norrbotten? Så nära Kiruna som möjligt 😊 Google ger mig ställen från Piteå och neråt men något mer hoppas jag finns??
 
Nu kunde jag inte hålla mig längre! Har alltså ända sedan i våras gått och längtat efter rosa scilla, till och med skrivit in i kalendern senare i höst för att inte glömma att plantera det. :o

Fått sjuka mängder reklam för olika ställen att förbeställa lökar på nätet på, så nu provade jag ett! :nailbiting:(Risken finns såklart att jag beställer från ett ställe till för att slippa stå där och tvivla på sidans legitimitet, bita på naglarna senare i höst och undra varför mina lökar aldrig dyker upp! Skadar ju aldrig med dubbla mängden tänker jag :angel::idea:)

Kunde såklart inte bara beställa scilla när jag ändå skulle behöva betala frakten, så flera sorters botaniska tulpaner, några krokus (bla höstkrokus, spännande!), porslinshyacint och en löjligt snygg narciss.

Snälla påminn mig om hur löjligt exalterad jag är över detta när jag står där sen och ska gräva ned alla dessa lökar! :cool::rofl:
 
Jag har fått en uppgift på min praktikplats, vilket är att skapa designförslag för två rabatter. Den ena som jag håller på att rensa just nu, skulle jag vilja ha vipphortensia 'Limelight' i. De blir sjukt stora. För stora kanske? I framkant skulle jag vilja ha funkia, men jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha där. Förslag?

20210810_135532.jpg

Här är en bild på lite drygt halva rabatten. Till höger mot väggen tänkte jag att det ska stå en ros. Det är en som står på annan plats som skulle göra sig bättre där. Den kan få kantnepeta och dagliljor som kompanjoner. Tankar kring detta. Håller rabatten ihop med både höger och vänster sida?

Känns sjukt svårt det här, men misstänker att min lärare har ett finger med i spelet och tycker detta kan vara en lagom utmaning för mig.
 
Jag har fått en uppgift på min praktikplats, vilket är att skapa designförslag för två rabatter. Den ena som jag håller på att rensa just nu, skulle jag vilja ha vipphortensia 'Limelight' i. De blir sjukt stora. För stora kanske? I framkant skulle jag vilja ha funkia, men jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha där. Förslag?

Visa bifogad fil 75146
Här är en bild på lite drygt halva rabatten. Till höger mot väggen tänkte jag att det ska stå en ros. Det är en som står på annan plats som skulle göra sig bättre där. Den kan få kantnepeta och dagliljor som kompanjoner. Tankar kring detta. Håller rabatten ihop med både höger och vänster sida?

Känns sjukt svårt det här, men misstänker att min lärare har ett finger med i spelet och tycker detta kan vara en lagom utmaning för mig.
Hydrangea och Hosta har väl inte samma ståndort? Båda vill dock ha mycket fukt, men Hosta inte lika mycket sol som Hydrangea. Lär ni er något om ståndortskrav?
 
Hydrangea och Hosta har väl inte samma ståndort? Båda vill dock ha mycket fukt, men Hosta inte lika mycket sol som Hydrangea. Lär ni er något om ståndortskrav?
Jo, vi har läst om det. Hortensian vill ha lite sur jord och det finns funkia som också tycker det är ok. Jag har funkia i värsta söderläge och det går bra. Men jag vet att alla funkior inte tål det.

Platsen där de ska stå är i söderläge men skuggas av stora träd under del av dagen. Så jag skulle väl säga att det är halvskugga där.

På stället där vi har våra skoldagar på plats finns en rabatt med både hortensia (vidjehortensia Annabelle) och funkia. Så jag har sett kombinationen fungera.
 
Jag har fått en uppgift på min praktikplats, vilket är att skapa designförslag för två rabatter. Den ena som jag håller på att rensa just nu, skulle jag vilja ha vipphortensia 'Limelight' i. De blir sjukt stora. För stora kanske? I framkant skulle jag vilja ha funkia, men jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha där. Förslag?

Visa bifogad fil 75146
Här är en bild på lite drygt halva rabatten. Till höger mot väggen tänkte jag att det ska stå en ros. Det är en som står på annan plats som skulle göra sig bättre där. Den kan få kantnepeta och dagliljor som kompanjoner. Tankar kring detta. Håller rabatten ihop med både höger och vänster sida?

Känns sjukt svårt det här, men misstänker att min lärare har ett finger med i spelet och tycker detta kan vara en lagom utmaning för mig.
Jag är jättesugen på kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost' på platsen och vill ha den bakom funkian, men det går inte för den är för låg. Surt.
 
Jag har fått en uppgift på min praktikplats, vilket är att skapa designförslag för två rabatter. Den ena som jag håller på att rensa just nu, skulle jag vilja ha vipphortensia 'Limelight' i. De blir sjukt stora. För stora kanske? I framkant skulle jag vilja ha funkia, men jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha där. Förslag?

Visa bifogad fil 75146
Här är en bild på lite drygt halva rabatten. Till höger mot väggen tänkte jag att det ska stå en ros. Det är en som står på annan plats som skulle göra sig bättre där. Den kan få kantnepeta och dagliljor som kompanjoner. Tankar kring detta. Håller rabatten ihop med både höger och vänster sida?

Känns sjukt svårt det här, men misstänker att min lärare har ett finger med i spelet och tycker detta kan vara en lagom utmaning för mig.

Du kan välja ”Little Lime” istället. Det gjorde jag till min pytteträdgård :). Överhuvudtaget låter rabatten som mycket av det jag har i min rabatt: Littie lime, kantnepeta och ros (Claire Austin, samt en honungsros som klättrar bredvid rabattenj. Gula dagliljor mittemot eftersom jag inte tycker att allt får plats i samma rabatt.

Med andra ord - tummen upp på din kombo!
 
Du kan välja ”Little Lime” istället. Det gjorde jag till min pytteträdgård :). Överhuvudtaget låter rabatten som mycket av det jag har i min rabatt: Littie lime, kantnepeta och ros (Claire Austin, samt en honungsros som klättrar bredvid rabattenj. Gula dagliljor mittemot eftersom jag inte tycker att allt får plats i samma rabatt.

Med andra ord - tummen upp på din kombo!
Little Lime verkar vara perfekt!
 
Kan rekommendera vitkålen Ditmarsker (borde vara samma som Early ditmarsh?). Fasta fina huvuden med gott om lager och tidiga är de med. :) Nu har dock kållarverna kommit på allvar och min broccoli håller på att både blomma/vissna och bli uppäten. Vitkålen försöker jag rädda. Denna blev till min första surkål. Hoppas den blir god. :dTog in ett huvud till men den får nog bli kålsallad med ättika. :)
Kan också nämna att den röda grönkålen Scarlet har fått mycket beröm och att den är godare än vanlig grönkål. Mycket odlingsvärd tycker jag!
IMG_20210810_103429568.jpg
 
Jag ställdes inför en frågeställning idag som var ny för mig. En rabatt jag rensat idag tycks bestå av 100% torv. Kompakt och antagligen syrefattigt. Hur jordförbättrar man torv? Jag känner att jag nog helst skulle vilja byta ut "jorden".
 
Jag har massor med gröna tomater på mina plantor, men de vill inte mogna.
Nu undrar jag - är det värme eller ljus de behöver mer av för att sätta fart på mognadsprocessen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp