Har aldrig fått en andra blomning på magnolian förut efter den normala vår/försommarblomningen. Men i år har den växt rejält och nu hittar jag flera fina knoppar, kul!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hinner de mogna ok (och i vilken zon)? Jag har inte provat butternut pga deras långa utvecklingstid, men de är ju himla goda!Odlingslärdom inför 2022: fem plantor butternutsquash var eventuellt cirka fyra för många. Åtminstone på den platsen. (snälla kan ni sluta växa nu)
Visa bifogad fil 75058
Hinner de mogna ok (och i vilken zon)? Jag har inte provat butternut pga deras långa utvecklingstid, men de är ju himla goda!
Vi gör en klassisk med ingefära och vitlök. Den är fantastiskt god till lammNågon här som gjort olika typer (smaker) av plommonchutney?
Kan såklart googla, men trevligare med beprövat buke - recept.
Berätta gärna hur det går! Jag är izon 2/3 och provade banana pink jumbo i fjol med tanke att den kunde vara ett butternut-substitut, men nja. Lite mesig smak. God, men inte lik butternut.Har aldrig odlat dem förut så vet ej, men håller till i zon 1 så det är ju gynnsamt i alla fall. Jag tycker jag satte dem ganska tidigt men kommer ju knappt åt att se hur det ser ut inuti djungeln... några blommor har jag skymtat men sedan vet jag inte hur långt själva pumpandet kommit. Hoppas några pollinerare hittat in bland bladen i alla fall!
Åh vitlök! Har kikat på recept men inte hittat ngt med vitlök i, är det i stället för chili då? Hur mycket ungefär?Vi gör en klassisk med ingefära och vitlök. Den är fantastiskt god till lamm
Jag har ett bekymmer.
Har flera valnötsplantor och har ingen aning om var jag ska ställa dem/den. Har begripit att trädet blir stort så det behöver stå nånstans i utkanten av tomten. Men var?
Mammaträdet växer rejält enligt matte, som jag träffade på kalas igår.
Funderar allvarlig på att plantera utanför tomten, på samfällighetsmarken...
Jag kan försöka hitta receptet imorgon, påminn mig gärna!Åh vitlök! Har kikat på recept men inte hittat ngt med vitlök i, är det i stället för chili då? Hur mycket ungefär?
Låter rimligt! Jag skulle välja en plats där det redan finns träd som håller kvar markvärmen, men som kan tänkas ha levt klart innan valnöten är stor. Eller plantera ett amträd till den. Finns plats bredvid en murknande stubbe får den lite extra näring från den.Jag har ett bekymmer.
Har flera valnötsplantor och har ingen aning om var jag ska ställa dem/den. Har begripit att trädet blir stort så det behöver stå nånstans i utkanten av tomten. Men var?
Mammaträdet växer rejält enligt matte, som jag träffade på kalas igår.
Funderar allvarlig på att plantera utanför tomten, på samfällighetsmarken...
Ja, eller i Gävleborg @tantenJa plantera utanför tomten tycker jag. Till exempel på en viss plats i Skåne, det är ju en bra bit utanför tomten!
Trial an error kära du.Ja, eller i Gävleborg @tanten
Fast dom kanske inte klarar kargt kustklimat
Då trivs de säkert bäst i sydöstra SmålandTrial an error kära du.
Vi kanske får testa.
När kommer du och hämtar?
(enligt uppgift är mammaträdet från Estland)
Och helst med en kompis "några byar bort"...Då trivs de säkert bäst i sydöstra Småland
Jag kanske får tigga någon påse nötter från min bekantOch helst med en kompis "några byar bort"...