Nu beställde jag lökar för 400 kr
Polkagrisoxalis, liksom. Hur kan man låta bli?
Det var en ny bekantskap för mig så jag fick googla, men den var verkligen "polkagrisig", gör skäl för sitt namn! Riktigt fräck sort.
Själv noterar jag apropå vårplanering och lökar att jag inte haft vintergäck på jag vet inte hur många år, och att detta måste betraktas som en oacceptabel brist som bör åtgärdas ASAP. Satte några köpta lökar i en rabatt för flera år sedan men där ville de bara leva några år. Får väl göra som med de flesta andra vårlökarna och bara slänga ut dem lite mer random i gräsmattan eller någonstans där de får vara mer ostörda.
Annars gullar jag med diverse frösådder och har planterat om ett femtiotal gyllenlack, det ger också lite vårkänsla att tänka på om de kan klara vintern i växthuset och kanske komma i blom lite tidigt med lite bonushjälp av belysning. Samt att det kommer några mikroskopiska embryon till bollvivor, men det lär inte bli någon blomning nästa vår. Men kul om de tar sig, älskar vivor!
Och så har jag sått en stooor mängd förhoppningsvis hallonaklejor och i annat fall andra fina aklejor och nu när jag läste om allium så kunde jag inte motstå att gå och hämta några sådana fröer också och peta ner. De växer på ett dåligt ställe för att lyckas sprida sig själva är jag rädd, men det kostar ju inget mer än en del väntetid att testa en mer organiserad förökning.