Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, 860 gram på en beta - liiite överdrivet. :crazy:

CCDC9E6E-FFE6-42E7-AC85-A2D05D1967F5.jpeg
 
Finns här möjligen någon fänkålsodlare med intelligenta tips om bästa användningen för fänkålsdillen? Jag har nu roat mig med att pickla en del av själva knölarna :d men vill inte att resten ska gå till spillo. (Och det finns mer än 20 fänkålsplantor kvar i landet så behöver inte snåla).

Tänkte frysa in en hel del au naturel att slänga i fiskgrytor och soppor och nästa plan är att försöka göra någon pesto på en del, men sedan tog idéerna slut.

Även idéer om den godaste och bästa fänkålspeston mottages tacksamt, planen är att köra i lite persilja och vitlök + mandel och parmesan så får jag se hur det blir.

Har aldrig odlat fänkål, men jag tycker om mat:D Gremolata, fänkålssmör och man kan ju göra dillolja, vet inte om det kan vara nått för fänkålsdill? Vet inte hur det smakar/blir men om jag haft samma "problem" som dig hade jag gärna testat å göra dom sakerna. Man kan inte torka det å ha som örtkrydda på vintern kanske?

I pesto brukar jag ha solrosfrön ist för nötter ☺️
 
På temat squash får jag tipsa om denna som är stört god: https://www.ica.se/recept/chokladkaka-med-zucchini-723207/

Själv har jag gott om auberginer så idag blev det moussaka till middag. :d Annars är trädgården i ett generellt förfall även om landet levererar en del. Tror det blir någon mer vitkål att skörda, grönkålen är jättefin och det verkar bli mycket morötter. Velar över när man vågar skörda majsen, tror jag avvaktar lite till. Leker med tanken att fixa ett mer lättskött land till nästa år. Det här med att gå med trimmer tycks ju inte vara ett jobb jag företar mig...
IMG_20210821_164345025_HDR.jpg
 
Hörrni. Var ska jag sätta min runda krage?
IMG_20210822_072626__01.jpg


Tänkte ha buddleja i mitten av kragen och nåt annat runt om. Vid den röda eller den orangea cirkeln? Vad blir snyggast tror ni?
 
Finns här möjligen någon fänkålsodlare med intelligenta tips om bästa användningen för fänkålsdillen? Jag har nu roat mig med att pickla en del av själva knölarna :d men vill inte att resten ska gå till spillo. (Och det finns mer än 20 fänkålsplantor kvar i landet så behöver inte snåla).

Tänkte frysa in en hel del au naturel att slänga i fiskgrytor och soppor och nästa plan är att försöka göra någon pesto på en del, men sedan tog idéerna slut.

Även idéer om den godaste och bästa fänkålspeston mottages tacksamt, planen är att köra i lite persilja och vitlök + mandel och parmesan så får jag se hur det blir.
Jag gillar att göra te av den! Gärna tillsammans med anisisop, de är gott lakritsiga båda två men på lite olika sätt. Stjälkarna är mums att dippa tycker jag, eller bara använda som ”sked” i teet (fänkålsstjälk och honung, just saying :d ).

Mest använder jag det som örtkrydda, tråkigt torkat så frysa in låter smart!

Syrad fänkål (med sin blast) är galet gott!

Som pesto blev jag sugen på att göra en desservariant med en mild hård getost, inte så mycket salt och en gnutta honung. Tänker att det skulle funka bra med snabbkokta ”zucchinilinguine”. Och kanske en kula glads

Om en gillar ugnsbakad hel camembert med honung,:love: skulle jag definitivt fylla honungshålen med hälften fänkålsblast hälften honung.

väldigt gott i örtsalt och då bevaras smaken även i torkad form.

Att teleportera överbliven fänkålsblast till mig är också ett väldigt bra alternativ. :p Tycker verkligen fänkål är en av de mest odlingsvärda grönsakerna pga smakskillnaden mot köpt.
 
Dahliorna levererar bra, det ligger dubbla lager i korgen :D Får väl snart summera första sommaren med trädgård. Nästa sommar vill jag odla mer, småsugen på att göra någon liten pallkragekonstellation på framsidan som annars inte "används" så mycket. Eller vill man gräva land/rabatter för att slippa vattna så mycket? Även ytterst sugen på ett väggväxthus eftersom hunden självplockat körsbärstomaterna och garanterat kommer göra detsamma med gurkan.
Största missen är att jag inte odlade några jordärtskockor vilket jag ju hade dom målbild innan huset ens var köpt :p
IMG_20210821_164247_162.jpg
 
Jag gillar att göra te av den! Gärna tillsammans med anisisop, de är gott lakritsiga båda två men på lite olika sätt. Stjälkarna är mums att dippa tycker jag, eller bara använda som ”sked” i teet (fänkålsstjälk och honung, just saying :d ).

Mest använder jag det som örtkrydda, tråkigt torkat så frysa in låter smart!

Syrad fänkål (med sin blast) är galet gott!

Som pesto blev jag sugen på att göra en desservariant med en mild hård getost, inte så mycket salt och en gnutta honung. Tänker att det skulle funka bra med snabbkokta ”zucchinilinguine”. Och kanske en kula glads

Om en gillar ugnsbakad hel camembert med honung,:love: skulle jag definitivt fylla honungshålen med hälften fänkålsblast hälften honung.

väldigt gott i örtsalt och då bevaras smaken även i torkad form.

Att teleportera överbliven fänkålsblast till mig är också ett väldigt bra alternativ. :p Tycker verkligen fänkål är en av de mest odlingsvärda grönsakerna pga smakskillnaden mot köpt.

Men wow vilka bra tips, tack! Det är kanske teleporterandet jag går bet på då. :laugh: Jag älskar också fänkål - därav 30 plantor... - men vill ju som sagt bevara och utnyttja den på så bra sätt som möjligt. Syrad fänkål låter helt klart värt ett försök, måste bara frigöra lite fler stora burkar. Den picklade har ju lite begränsad hållbarhet och det är ju SÅ gott att bara langa på i sallader eller till något vegetariskt eller en fiskrätt.

Fänkål och honung är ju också en perfekt kombo som jag inte omedelbart tänkt på, och får man in zucchini också i ekvationen så kan det verkligen bli win-win-win!
 
Men wow vilka bra tips, tack! Det är kanske teleporterandet jag går bet på då. :laugh: Jag älskar också fänkål - därav 30 plantor... - men vill ju som sagt bevara och utnyttja den på så bra sätt som möjligt. Syrad fänkål låter helt klart värt ett försök, måste bara frigöra lite fler stora burkar. Den picklade har ju lite begränsad hållbarhet och det är ju SÅ gott att bara langa på i sallader eller till något vegetariskt eller en fiskrätt.

Fänkål och honung är ju också en perfekt kombo som jag inte omedelbart tänkt på, och får man in zucchini också i ekvationen så kan det verkligen bli win-win-win!
Perfekt plantantal!!! :love: Synd bara att din teleporter var trasig…
 
När jag kom hem efter en promenad hade maken grävt ner buddlejan vid den röda ringen. Så den får vara där. Han tyckte det blev fint och jag är bara glad att jag slapp gräva själv. Att han dessutom visste vilken som var buddleja och kom ihåg att jag sagt att jag ville ha den på framsidan, jag är lite imponerad! Hans växtkunskap sträcker sig typ till solros :angel:

Och i veckan ska vi åka till Grohus och titta på växthus! Inte köpa något än, inte förrän nästa år tidigast, men spana in modeller.
 
Tycker verkligen fänkål är en av de mest odlingsvärda grönsakerna pga smakskillnaden mot köpt.

Jamen jäklar alltså!! Inser att jag fram till idag - när jag smakat den hemodlade picklade med lite av dillen - har levt i en aningen begränsad fänkålsvärld.

En mix med lite tunt skivat äpple till den och så kanske några krispiga spänstiga hösträdisor, så kan man ju sannolikt uppnå någon form av odlingsnirvana. Är allt som oftast helt hög av mat-lycka över allt godis som köksträdgården och växthuset levererar nu. :love: (och det blir definitivt inte färre än 30 fänkålsplantor nästa år.)
 
Jamen jäklar alltså!! Inser att jag fram till idag - när jag smakat den hemodlade picklade med lite av dillen - har levt i en aningen begränsad fänkålsvärld.

En mix med lite tunt skivat äpple till den och så kanske några krispiga spänstiga hösträdisor, så kan man ju sannolikt uppnå någon form av odlingsnirvana. Är allt som oftast helt hög av mat-lycka över allt godis som köksträdgården och växthuset levererar nu. :love: (och det blir definitivt inte färre än 30 fänkålsplantor nästa år.)
Haha, det vattnas i munnen när jag läser! Låter som en perfekt kombo. :d :love:
 
Vi var till stugan idag för att ösa båtarna, men är tvungen att dela med mig av några trädgårdsbilder. Det är 3 år sedan som vi satte äppelträdet Lobo, därför är det inte format än, men varje år har det gett galna mängder med äpplen!

Hemma har vi två äppelträd, det ena är 70 år och det andra är 20 år, inget av dom ger äpplen i år!
 

Bifogade filer

  • 20210822 Lobo.jpg
    20210822 Lobo.jpg
    762 KB · Visningar: 35
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp