Ok, 860 gram på en beta - liiite överdrivet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns här möjligen någon fänkålsodlare med intelligenta tips om bästa användningen för fänkålsdillen? Jag har nu roat mig med att pickla en del av själva knölarna men vill inte att resten ska gå till spillo. (Och det finns mer än 20 fänkålsplantor kvar i landet så behöver inte snåla).
Tänkte frysa in en hel del au naturel att slänga i fiskgrytor och soppor och nästa plan är att försöka göra någon pesto på en del, men sedan tog idéerna slut.
Även idéer om den godaste och bästa fänkålspeston mottages tacksamt, planen är att köra i lite persilja och vitlök + mandel och parmesan så får jag se hur det blir.
Jag gillar att göra te av den! Gärna tillsammans med anisisop, de är gott lakritsiga båda två men på lite olika sätt. Stjälkarna är mums att dippa tycker jag, eller bara använda som ”sked” i teet (fänkålsstjälk och honung, just saying ).Finns här möjligen någon fänkålsodlare med intelligenta tips om bästa användningen för fänkålsdillen? Jag har nu roat mig med att pickla en del av själva knölarna men vill inte att resten ska gå till spillo. (Och det finns mer än 20 fänkålsplantor kvar i landet så behöver inte snåla).
Tänkte frysa in en hel del au naturel att slänga i fiskgrytor och soppor och nästa plan är att försöka göra någon pesto på en del, men sedan tog idéerna slut.
Även idéer om den godaste och bästa fänkålspeston mottages tacksamt, planen är att köra i lite persilja och vitlök + mandel och parmesan så får jag se hur det blir.
Spontant säger jag orangea. Snyggt när gången böjer sig åt höger och rundeln liksom upprepar den böjen innanför.Hörrni. Var ska jag sätta min runda krage?
Visa bifogad fil 75744
Tänkte ha buddleja i mitten av kragen och nåt annat runt om. Vid den röda eller den orangea cirkeln? Vad blir snyggast tror ni?
Jag gillar att göra te av den! Gärna tillsammans med anisisop, de är gott lakritsiga båda två men på lite olika sätt. Stjälkarna är mums att dippa tycker jag, eller bara använda som ”sked” i teet (fänkålsstjälk och honung, just saying ).
Mest använder jag det som örtkrydda, tråkigt torkat så frysa in låter smart!
Syrad fänkål (med sin blast) är galet gott!
Som pesto blev jag sugen på att göra en desservariant med en mild hård getost, inte så mycket salt och en gnutta honung. Tänker att det skulle funka bra med snabbkokta ”zucchinilinguine”. Och kanske en kula glads
Om en gillar ugnsbakad hel camembert med honung, skulle jag definitivt fylla honungshålen med hälften fänkålsblast hälften honung.
väldigt gott i örtsalt och då bevaras smaken även i torkad form.
Att teleportera överbliven fänkålsblast till mig är också ett väldigt bra alternativ. Tycker verkligen fänkål är en av de mest odlingsvärda grönsakerna pga smakskillnaden mot köpt.
Perfekt plantantal!!! Synd bara att din teleporter var trasig…Men wow vilka bra tips, tack! Det är kanske teleporterandet jag går bet på då. Jag älskar också fänkål - därav 30 plantor... - men vill ju som sagt bevara och utnyttja den på så bra sätt som möjligt. Syrad fänkål låter helt klart värt ett försök, måste bara frigöra lite fler stora burkar. Den picklade har ju lite begränsad hållbarhet och det är ju SÅ gott att bara langa på i sallader eller till något vegetariskt eller en fiskrätt.
Fänkål och honung är ju också en perfekt kombo som jag inte omedelbart tänkt på, och får man in zucchini också i ekvationen så kan det verkligen bli win-win-win!
Gul ring eftersom stigen svänger lite åt det hållet där tycker h jagHörrni. Var ska jag sätta min runda krage?
Visa bifogad fil 75744
Tänkte ha buddleja i mitten av kragen och nåt annat runt om. Vid den röda eller den orangea cirkeln? Vad blir snyggast tror ni?
Tycker verkligen fänkål är en av de mest odlingsvärda grönsakerna pga smakskillnaden mot köpt.
Haha, det vattnas i munnen när jag läser! Låter som en perfekt kombo.Jamen jäklar alltså!! Inser att jag fram till idag - när jag smakat den hemodlade picklade med lite av dillen - har levt i en aningen begränsad fänkålsvärld.
En mix med lite tunt skivat äpple till den och så kanske några krispiga spänstiga hösträdisor, så kan man ju sannolikt uppnå någon form av odlingsnirvana. Är allt som oftast helt hög av mat-lycka över allt godis som köksträdgården och växthuset levererar nu. (och det blir definitivt inte färre än 30 fänkålsplantor nästa år.)
Flox klarar sig bra! Även de som är bortgrävda trivs fortfarande jättebraSen måste jag visa höstfloxen som är så fina!
(förlåt svärmor, men man sätter inte rosa blommor vid en röd stugvägg men jag törs inte flytta dom eftersom dom trivs så bra.)