Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma från sommarhuset och är ganska nöjd med hur det ser ut här i stan samt vad vi fick gjort i stugan innan vi åkte.

I stugan, Vi fick på plats en pallkrage, grävt upp en gammal jobbig stubbe, tatt bort 2 fula risiga buskar, planterat ett litet fruktträd, fixat ett litet hallonland, planterat lite andra bärbuskar och 2 rabarber, fixat en ny fin rabatt med klätteros, nävor och nån typ av ormbunke där den ena fula busken var. Ansat mkt vildvuxet och klippt häckarna, planterat fikonet på en bättre plats, det hämtade sig helt super nu i slutet av sommaren. Har även slängt ut en massa fröer, väldigt random, för blomning förhoppningsvis till nästa år. Hoppas jag kan komma en tur till i typ oktober, får se hur allt det blir, men känns bra nu. Vi hann med så sjukt mkt mer än i fjor iaf 🤗🥰

Här hemma i stan så blommar 1 av 2 Dahlior, den 3 dog redan innan den kom ut 😅 vi har också lite äpplen på tillväxt på våra små pelaräpplen 👍 och sen har har vi en pallkrage som är en fnösktorr öken med några blommande ruccola plantor 🙈 och den andra pallkragen som står bättre till, dvs den får faktiskt lite regnvatten, där är massa solrosor som blommar och väldigt mkt smultron inne bland bladen, ska snart ut å plocka med mini :d
 
Såhär blev det
IMG_20210824_123929~2.jpg

Ser inte mycket ut för världen än men det kommer väl. Jag hoppas buddlejan överlever, det stod på den där lappen som satt på växten att den skulle vara härdig till zon fyra men på nätet står det zon 2 :nailbiting:
 
Såhär blev det
Visa bifogad fil 75888
Ser inte mycket ut för världen än men det kommer väl. Jag hoppas buddlejan överlever, det stod på den där lappen som satt på växten att den skulle vara härdig till zon fyra men på nätet står det zon 2 :nailbiting:
Hos oss i zon 2 brukar de kunna frysa tillbaka över vintern om de står lite utsatt till, dvs att den skjuter nytt nerifrån på våren igen. I mer skyddade lägen och bättre mikroklimat kan de däremot klara sig bra utan att frysa tillbaka.

Kan kanske finnas mer härdiga sorter också, tex den du har?
 
Hos oss i zon 2 brukar de kunna frysa tillbaka över vintern om de står lite utsatt till, dvs att den skjuter nytt nerifrån på våren igen. I mer skyddade lägen och bättre mikroklimat kan de däremot klara sig bra utan att frysa tillbaka.

Kan kanske finnas mer härdiga sorter också, tex den du har?

Black Night heter den, verkar inte vara härdig hos mig :down: konstigt att de inte sa det på handelsträdgården, jag frågade ändå specifikt om det..
 
Black Night heter den, verkar inte vara härdig hos mig :down: konstigt att de inte sa det på handelsträdgården, jag frågade ändå specifikt om det..
Gissningsvis kommer den inte komma till sin rätt i det läget du satt den nu, nej. Om jag var du skulle jag flyttat den till så soligt och vindskyddat som möjligt och satt något härdigare i rundeln.
Idén med kragen är ju fin, synd att handelsträdgården sålde något som inte riktigt är härdigt bara :down:
 
Gissningsvis kommer den inte komma till sin rätt i det läget du satt den nu, nej. Om jag var du skulle jag flyttat den till så soligt och vindskyddat som möjligt och satt något härdigare i rundeln.
Idén med kragen är ju fin, synd att handelsträdgården sålde något som inte riktigt är härdigt bara :down:
Det är den soligaste platsen jag har tyvärr.. är sol större delen av dagen men inte särskilt vindskyddat.
Den får stå över vintern så får vi se. Dör den får jag sätta något annat. Och kommer förmodligen köpa en ny och ha i kruka istället.
 
Det är den soligaste platsen jag har tyvärr.. är sol större delen av dagen men inte särskilt vindskyddat.
Den får stå över vintern så får vi se. Dör den får jag sätta något annat. Och kommer förmodligen köpa en ny och ha i kruka istället.
Skulle tippa att skyddat läge är viktigare än soltimmar när det gäller att överleva vintern, så tex mot hus/trappan i bakgrunden kunde nog funka bättre. Men du gör såklart som du vill :)
 
Skulle tippa att skyddat läge är viktigare än soltimmar när det gäller att överleva vintern, så tex mot hus/trappan i bakgrunden kunde nog funka bättre. Men du gör såklart som du vill :)
Det finns ingen plats vid huset.. Jo, på ett ställe men det är total skugga där. Jag får fundera lite. Vore ju synd om den dog..
 
Jaha, vad kan man göra "tillfälligt" åt det här? Det har stått en pool här i sommar och ser ju otroligt illa ut just nu. Jag ska absolut så nytt gräs, men skulle vilja att det ser lite bättre ut typ omgående. Tips? 😅 Ställa dit lite utemöbler och hoppas att man inte tänker på att det ser bedrövligt ut?
Screenshot_20210824-190304.jpg
 
Jaha, vad kan man göra "tillfälligt" åt det här? Det har stått en pool här i sommar och ser ju otroligt illa ut just nu. Jag ska absolut så nytt gräs, men skulle vilja att det ser lite bättre ut typ omgående. Tips? 😅 Ställa dit lite utemöbler och hoppas att man inte tänker på att det ser bedrövligt ut?
Visa bifogad fil 75899
Jag tror knappast att du behöver så nytt gräs dock. Vi hade en vedhög (med presenning underst) som låg på gräs i ett par månader. När veden var inslängd såg det ut som på din bild, men det tog inte lång tid förrän gräset började växa tillbaka!
 
Jaha, vad kan man göra "tillfälligt" åt det här? Det har stått en pool här i sommar och ser ju otroligt illa ut just nu. Jag ska absolut så nytt gräs, men skulle vilja att det ser lite bättre ut typ omgående. Tips? 😅 Ställa dit lite utemöbler och hoppas att man inte tänker på att det ser bedrövligt ut?
Visa bifogad fil 75899
Lite växter i krukor?

Eller en badtunna. :idea:
 
Jaha, vad kan man göra "tillfälligt" åt det här? Det har stått en pool här i sommar och ser ju otroligt illa ut just nu. Jag ska absolut så nytt gräs, men skulle vilja att det ser lite bättre ut typ omgående. Tips? 😅 Ställa dit lite utemöbler och hoppas att man inte tänker på att det ser bedrövligt ut?
Visa bifogad fil 75899

Ingen fara, den är snart översnöad :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp