Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hösthallon :meh:

Jag har en buske som inte var märkt med hösthallon - jag trodde det var vanliga hallon på rea.
Har i flera år väntat att den skulle ge hallon på hösten. Den har precis börjat blomma nu... Precis som tidigare höstar.
Vad tråkigt, 😑 vilken zon är den i? Kanske det inte är värt det för mig, tror vi ligger på typ samma höjd som Stockholm, fast är i Norge. Här är ju redan inte så väldigt varmt nu iaf, våra smultron har fortfarande en del fina bär.

Fast sen tänker jag,..dom hallonen som växer vilt här är redan över 🤔 kan köpa på rea å se hur det går kanske.
 
Vad tråkigt, 😑 vilken zon är den i? Kanske det inte är värt det för mig, tror vi ligger på typ samma höjd som Stockholm, fast är i Norge. Här är ju redan inte så väldigt varmt nu iaf, våra smultron har fortfarande en del fina bär.

Fast sen tänker jag,..dom hallonen som växer vilt här är redan över 🤔 kan köpa på rea å se hur det går kanske.
Jag bor i zon IV. Har ingen aning om vilken sorts hallon det är eftersom sortlappen bara angav namn och den lappen ramlade bort rätt omgående.
Men det är trist att se de små begynnande blomknopparna komma - nu.
 
Mina tomater har äntligen mognad, men jisses vad de är syrliga. Blir de bättre om man tar in dem och låter de ligga till sig i solen?

Och hur gör jag nu med att de lagt sig i regnet, det är busktomater som är överfulla och grenarna knäcks av tyngden när jag försiktigt försöker räta till dem.
 
Jag har två sorters plommon, gul och blå Reine Claude. För det blå är det första året som det bär frukt och jag kan bara säga att blå Reine Claude, eller Reine Claude d'Althan som det egentligen heter, är det absolut godaste plommonet jag smakat i mitt liv. Gula Reine Claude är också goda men blå är minst en hel klass bättre. Det är ett träd som bär frukt sent men väl värt att vänta på :)
 
Jag har två sorters plommon, gul och blå Reine Claude. För det blå är det första året som det bär frukt och jag kan bara säga att blå Reine Claude, eller Reine Claude d'Althan som det egentligen heter, är det absolut godaste plommonet jag smakat i mitt liv. Gula Reine Claude är också goda men blå är minst en hel klass bättre. Det är ett träd som bär frukt sent men väl värt att vänta på :)

Kul! Jag köpte ett billigt Reine Claude blå på Jem & fix i våras :angel:
Tyvärr tyckte rådjuren att det var väldigt mumsigt så det har blivit rejält toppat..
Är dessutom inte helt säker på att det är härdigt här. Nåja, jag köpte det billigt så det är värt ett försök.
 
Onödigt jobb, lägg ut kartong och jord istället. Till våren slänger ni ut lite potatisar och täcker med halm/ensilage, gammat hö/kompost så slipper ni både gräva och rensa ogräs. Jag får jättefin potatis med minimalt arbete. :up:

Det var mest för att jag inte vill att han ska ha potatisland, för jag vet att han inte kommer sköta det ;)

Mitt största problem med halm/ensilage/gödsel är att jag inte vet hur jag ska få hem det.. Har ingen bil med dragkrok (sjukt opraktiskt, men så är det i dagsläget). Jag kan få hur mycket hästgödsel jag vill från stallet och gammalt ensilage borde inte vara för svårt att tigga till sig. Men hur ska jag få hem det?
 
Det var mest för att jag inte vill att han ska ha potatisland, för jag vet att han inte kommer sköta det ;)

Mitt största problem med halm/ensilage/gödsel är att jag inte vet hur jag ska få hem det.. Har ingen bil med dragkrok (sjukt opraktiskt, men så är det i dagsläget). Jag kan få hur mycket hästgödsel jag vill från stallet och gammalt ensilage borde inte vara för svårt att tigga till sig. Men hur ska jag få hem det?
En kollega packade i sopsäckar och körde hem. Alternativt är ju att hyra bil + släp.
 
När uteblommorna börjar trilla av pinn (bokstavligen talat, jag tror att denna knölbegonia fortfarande är lite traumatiserad av monsunregnet för två veckor sedan) får de bli inneblommor istället. Har fyra sådana här glas utspridda i lägenheten nu med varsin jätteblomma i varje 😊

1629989593738.png


Tycker för övrigt ändå att det ser helt okej ut i trädgården nu när jag kommit hem och sett det med egna ögon. Mycket blev tilltufsat av ovädret, men det mesta har hämtat sig riktigt bra. Framförallt är jag lättad över att min rhododendron på baksidan som jag planterade i april verkar ha bestämt sig för att den ska vara kvar, för den har sett lite tveksam ut ända sedan blomningen var över tidigare i sommar.
 
Senast ändrad:
Sitter också och funderar på om man skulle kunna plantera något kul att ha i fönsterlådorna över hösten/vintern - finns det något som funkar tror ni? Zon 1.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp