Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förodling av pumpor - några har ju kommit upp, men hur länge ska man vänta ut resten innan man fyller på med fler frön?
1620925122103.webp
 
Växthusets säsong är igång. De plantor som inte är lika känsliga för temperaturskiftningar har fått flytta ut. Imorn ska vi chansa att flytta ut tre meloner då vi har 9 st trots att planen var fyra st O_o

Förhoppningsvis får jag min andra bänk och bord i år, då det inte fanns med förra året.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210513_182620.webp
    IMG_20210513_182620.webp
    190,3 KB · Visningar: 17
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.
20210513_173409.webp
 
Idag har jag gjort iordning 2 kragar. Sått morötter, sallad och rödbetor. Allt utom gurka och majs har fått flytta ut i växthuset.
Jag blev så lycklig när jag såg att minst 3/6 sparrisplantor lever och att ALLA mina fem pioner lever (varav en kommer från @athena_arabians )! :love: förra året dog jättemånga perenner pga en skitvinter, men i år har jag inte noterat några stora förluster. Och imorgon ska jag jobba i en annan stad och kan besöka en handelsträdgård där i samband med jobb! (Vi får inte resa inom länet pga. restriktioner annars).
 
Det kommer bli fint med indelning i olika trädgårdsrum :)

Men vilket jobb ni har lagt ned på att anlägga!
Tack 😍
Det är lite svår att tänka sig att det fortfarande var byggarbetsplats för ett år sedan ☺️

Jag tror det är enklare, iaf för mig, att dela in trädgården i olika rum. Nu är tex Medelhavsdelen klar för i år bortsett från krukade växter men det lär nog dröja 1-2 veckor till innan alla plantor är redo för slutkruka.

Gula delen kommer se hemsk ut även i år men iom att jag delar in i rum så kan jag känna mig färdig ändå och mindre stressad.
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Mormor, som alltid påtade i mors misskötta trädgård. ♥️
Farfar, som både tog med sig exotiska fröer hem från resor och odlade så mycket potatis att han behövde en kolonilott utöver trädgården 😍
Pappa, som alltid har odlat potatis och rödbetor och verkligen njuter av kokta rödbetsprimörer med smör på ♥️

Jag har alltid tyckt det varit roligt att umgås med dessa i trädgården. Se dem pyssla och hålla på. 2 av mina största minnessaker från just farfar är min zinkbalja och en gammal trästege för det var så mycket han. Det och en damejang, men det sistnämnda var det fler som ville ha ☺️

Jag tror mormor hade gett mig bannor för ogräset 🙈 men samtidigt hade hon nog gillat mina planer. Min mormor rensade ogräs i pressade kostymbyxor och välstruken blus. Inte en fläck fick hon på sig, vi skiljer oss en del där om man säger som så :cautious: 🙈🤣
 
Tog tag i ångestrabatten också så nu har jag rensat 3 kvadratmeter av den och därmed snart kommit förbi blåbärsbuskarna. Bara resten kvar av den, jobbigaste är allt gräs som glatt växer där och som är hemskt att få bort.
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474

Båda mina föräldrar - har tidiga minnen av sådder från fröpåsar med min mor. Jungfrun i det gröna, gossen i det gröna, pysslingkrage och andra ettåriga blommor. Och min far stod för grönsaksodlingen med raka fina rader (om än inte lika urflippad i mängder av sorter som jag blivit). Min farmor dog innan jag föddes men jag har hört att hon hade ett stort trädgårdsintresse så jag tror att jag fått några sådana gener från henne. Och eftersom jag nu bor på samma gård som mina farföräldrar och föräldrar före mig, så tänker jag att jag vill förvalta odlingarna och trädgården för dem också.

Det hade varit så roligt om jag hade fått visa dem vad jag gjort på gården och delat mina olika odlingsprojekt och växthusbygget med dem allesammans, men de finns inte heller i livet. Så jag har också med dem i tankarna och brukar ta med blommor från trädgården till gravplatsen. En del vårlökar, liljor och rosor är ju sådant som de en gång planterat.
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Morfar :love: . Pysslade och fixade alltid i trädgården vid sommarstugan. Både med träd, blommor och ätbara odlingar.
Fick alltid hjälpa till som barn.
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Fint!

Mina föräldrar var flitiga med svamp- & bärplockning, potatisodling vid sommarstugan och t ex saftkokning.
Jag förlorade pappa 2013, men han finns kvar hos mig, speciellt när Koltrasten hälsar på och i alla moment med vinbären.
Mamma hade kolonilott några år. Starkaste minnet är myrboet i potatislandet som vi råkade gräva upp när vi skulle välta jorden. Supermamma fortsatte ändå.

Farmor ärar jag genom Finlands vita ros. Gammelmorbror finns i krusbären. Och farfar är nog med så fort sågen eller yxan är framme.

Det här med trädgård är så mycket mer än gräsklippning för mig.
 
Min farmor hade en helt fantastisk trädgård med gångar och planteringar i mängder ... som jag helt ruinerat när jag gjort om det till en engelsk park. Fast i rättvisans namn så var det mesta redan ödelagt när jag tog över och jag gillar parkstilen, en bit tuktad natur :)
 
Snygg och välplanerad trädgård har aldrig funnits i min närhet.
Min mamma skötte vår trädgård, inkl odling och skörd av diverse grönsaker, medan hon levde. Nu är det 9 år sedan hon lämnade oss och eftersom jag gärna vill ha lite hemmaodlat så blev jag så illa tvungen att ta tag i odlandet själv. Och med tiden har det väl blivit något av ett intresse också, även om jag är rätt o-nördig...
 
Någon som provat en sån här tomatkruka?
1620935986871.webp

Den ser ju praktisk ut, för att slippa binda fast tomateländena i pinnar. Men, räcker det med sånt här stöd eller kommer plantorna sjunka ihop i en hög i mitten om man inte binder också?
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Min mormor var trädgårdstokig och låg på knä och påtade i rabatterna tills hon var 93 (då hon bröt lårbenshalsen och efter det gick det inte). Det är mest henne jag tänker på när jag håller på och fixar och donar, och jag fick ärva hennes trädgårdsredskap när hon dog i höstas. :heart

Pappa är också trädgårdsintresserad och pysslar en del med det hemma, så numera är det är honom jag ber om råd och hjälp.
 
Alltså kul med gamla hus ändå! Inte så trädgårdsrelaterat men det kom hit två äldre män idag, som förvisso kände varann men dök upp vid olika tidpunkter, som hade koppling till vårt gamla hus. De visade bilder från 40-talet. Så himla roligt! Det fanns även kopplingar till ett annat gammalt torp som inte finns kvar längre. Jag hoppas de skickar bilder som utlovat så vi får se fler bilder. Vi har just diskuterat hur gammalt vårdträdet är så det vore ju roligt om det gick att se hur det såg ut på 40-talet. :)

I övrigt på tema trädgård så tror jag persikoträdet slår ut i morgon. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 276
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp