TeamLundVer
Trådstartare
Min tulpanrsbatt har börjat blomma
Bara 3 sorter än så länge men ändå
Bara 3 sorter än så länge men ändå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du ska skörda i juli-augusti ungefär, beroende på var i landet du bor.Sådde vitlök i höstas och den ser ut att tagit sig bra. När ska den skördas? Kan man klippa i groddarna(gissar de kan vara goda )eller dör löken då?
Tack!Du ska skörda i juli-augusti ungefär, beroende på var i landet du bor.
Jag blandar barkmull och kogödsel i min sand (kan ju knappast kallas jord här ens). Vet inte om det är rätt dockMin jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
Jag klipper ibland enstaka blad som grönt och det verkar mina klara. Fast jag har aldrig sått, bara planterat lökar. Tror att de måste ha fått lite storlek först?Sådde vitlök i höstas och den ser ut att tagit sig bra. När ska den skördas? Kan man klippa i groddarna(gissar de kan vara goda )eller dör löken då?
Jag bor på sandås. jag har torvblandad hästskit som jordförbättring. Blir finemang.Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Jag tror det är bra som jordförbättring men kanske lite tveksam att så i, men jag har inte testat. Det man kan tänka på är att torven binder kväve så lite extra kväve kan behövas för en del växter. Kvävet frigörs dock efterhand så det går inte till spillo utan kommer växterna tillgodo men det är en process som tar år.Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Snöar ganska ymnigt här också... men det verkar inte lägga sig.Visa bifogad fil 69027
Men alltså
Snöar ganska ymnigt här också... men det verkar inte lägga sig.
Jag spanar framåt: 20 grader på måndag!
Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver.Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver.
Jag bor på sandig morän/isälvssediment med tunt jordlager och har jordförbättrat enbart med brunnen eller färsk hästgödsel i några år nu. Den bädd som jag haft i bruk längst är nu mörkare i sin färg, mer mullhalt och mer mask. Såhär ser min jord ut generellt jämfört med brunnen hästgödsel (en fördel är mycket god dränering):
Visa bifogad fil 69029
Oj, det var sandigt! Men du borde kunna odla fantastisk sparris?
Läste ”du borde kunna odla fantastiska spermier”
Så ser det ut här också.Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver.
Jag bor på sandig morän/isälvssediment med tunt jordlager och har jordförbättrat enbart med brunnen eller färsk hästgödsel i några år nu. Den bädd som jag haft i bruk längst är nu mörkare i sin färg, mer mullhalt och mer mask. Såhär ser min jord ut generellt jämfört med brunnen hästgödsel (en fördel är mycket god dränering):
Visa bifogad fil 69029
Har faktiskt aldrig tänkt tanken då sparris alltid fallit under min upplevda version av krånglig växt. Men kunde inte låta bli att kolla nu och tja, det verkar inte så knepigt ändå? Tror allt som älskar god dränering skulle trivas här. Problemet är väl ogräsrensning då vi har alla härliga ogräs som vitklöver, kirskål, kvickrot, lupin m.m.Oj, det var sandigt! Men du borde kunna odla fantastisk sparris?