Tja, med risk för att ytterligare lägga vägen till det kompletta odlingsfördärvet: Sparris verkar närmast odödlig av min mycket begränsade erfarenhet, jag har sått från fröer och "glömt dem" i krukor i ett par år - och när jag tänker att de är stendöda och att det bara finns ogräs i krukorna så nog fasen är där ändå en liten envis stängel eller flera som stolt letar sig upp.
Visst, ogräsrensning är ju alltid trevligt om det funkar så smärtfritt som möjligt. Men överlever de att stå på den lilla ytan i en torr kruka med jord, och att jag sedan river och drar bort stora grästuvor från de ännu ganska späda sparrisrötterna ett par år i rad, så kan det ju knappast vara så att de säckar ihop och dör knall och fall om det råkar finnas lite ogräs i marken där de faktiskt ska växa?
Det krångligaste för mig hittills har varit att jag tycker jag har lite för lite sandjord.... men nu har jag ändå grävt ner en tredjedel av de drygt 30 plantorna i ett av odlingslanden och har gjort mig någon sorts plan för var de resterande ska ta vägen.