Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur lyckas man få det så varmt? Jag har haft dem inomhus för jag tänkte att det räckte. Första omgången stod i badrummet med element pådraget tills värmen stängdes av. De grodde inte. Nästa omgång lät jag stå i söderfönster men de gav inte heller några livstecken från sig. Nu har jag i ren desperation sått i kruka utomhus men jag inser ju att det knappast kommer gå bättre med dem. De står i såjord och vattnas sparsamt (försöker ha dem fuktigt men inte blött). Har aldrig varit med om så pjalliga frön! Allt annat växer som ogräs!

Knepigt, då har jag inget riktigt bra svar. Mitt hus är jättekallt men när jag ställde dem ovanför ett av elementen gick det bra.

Säg till om du vill ha frön till någon lågväxande chili, jag har en drös hemma som har grott bra (och jag tror någon är av liknande typ som Patio Fire).
 
Idag blev växthuset planterat med tomat, aubergine, paprika och chili. Av någon anledning har jag räknat fel på antal paprika så jag har en för mycket som inte får plats. Men på söndag ska jag åka iväg och försöka sälja lite igen. Antalet tomatplantor är fortfarande på tok för många. Kanske jag ska passa på att sätta lite jordgubbsplantor i kruka och ta med :idea:.
 
För dig ligger ju Alnarp inom vettigt avstånd. Du kan ju lätt åka dit med plantmaterial ifall de är intresserade. Kanske få kontakt med nån annan nörd :)

Edit: googlade krusvinbär och fann att de är härdiga upp i zon 4. Låter kul. Hur har de funkat hos dig?
- jag bör kunna erbjuda fukthållande jord i söderläge. men den får konkurrens med kirskål....

De är nyplanterade här, man i zon fyra levde de och mådde relativt väl:)

Jag har så många nördar så du anar inte:D
Mina närmsta vänner är nördar på rönnar&plommon samt fläder.
 
Jag tror att min honungsmelonplanta har dött. Den ser extremt ledsen ut. Bladen är tunna och fladdriga liksom, börjar övergå i gul färg snarare än grön. Nästa år blir det ingen honungsmelonsplanta. Som jag har kämpat med den där, och ändå ger den inget och går o dör bara sådär!
 
Med lite hjälp av en kompis har jag nu skissat upp min "rabatt" och delat in den i rutor för olika växter. 😊

Har bestämt mig för pionvallmo i C-rutan. Inte en perenn iofs men de är så fina så jag kan stå ut med lite jobb.

Har hittat lite annat via Google som jag gillar men vet ju inte om plantskolan har något av det så vågade inte skriva upp. Ska försöka åka dit idag och se om jag kan få lite hjälp 😊
15592829974597572035646208452389.jpg
 
Knepigt, då har jag inget riktigt bra svar. Mitt hus är jättekallt men när jag ställde dem ovanför ett av elementen gick det bra.

Säg till om du vill ha frön till någon lågväxande chili, jag har en drös hemma som har grott bra (och jag tror någon är av liknande typ som Patio Fire).
Tack, så snällt av dig! :love: Men jag tror att jag tappat suget lite och skulle jag få frön av dig som inte heller skulle gro skulle det inte alls kännas roligt. Jag får göra ett nytt försök i vinter när värmen är på. Börja lite tidigare, helt enkelt.
 
Happ. Bara att konstatera att man ska få allting skriftligt i fortsättning av Grohus.
Ringde i måndags pga avsaknaden av extrabeställningen med bakdörr och takrännor. "Jag lägger det på bordet till hon som har hand om det".

Inte hört ett ljud, återigen.
jag ringde nyss och då svarar en kvinna som inte alls har koll på att jag har ringt efter saknade delar. Hon börjar leta upp ordernumret och sen var det mest som att banka huvudet i väggen resten av samtalet.

Grohus: Ja jag kan inte se att ni beställt bakdörr och takrännor, det finns inte i ordern
Jag: Näe, alltså vi beställde ju inte det i samband med beställningen av växthuset. Som jag sa, så ringde jag någon vecka efteråt, och kompletterade. Då sa J att ni skulle höra av er om det var något bekymmer, och ni ringde inte så jag trodde att allt var lugnt.
G: Har du fått något nytt ordernummer?
J: Nej?
G: För jag kan inte se några anteckningar om det.
J: Okej? J sa att han lämnade en lapp på bordet till den som hade hand om det.
G: Mm men jag kan inte hitta några notiser.
J: Nehepp. Men som sagt, vi ringde in och kompletterade.
G: Mm men ditt växthus är ju redan levererat? Man kan ju inte komplettera med delar så sent.
J: :banghead: Alltså, jag har givetvis inte ringt NU och sagt att jag vill ha en bakdörr. Jag ringde någon vecka efter att jag beställt växthuset. Och ni skulle höra av er om det var något bekymmer.
G: Ah men jag kan inte hitta någon anteckning om det. Finns ingen order med bakdörr och takrännor.
J: :arghh::arghh::arghh:

Wow. Otroligt tillmötesgående, verkligen. :grin:
 
Hackade brutalt upp ett gäng rotskott från de uråldriga syrenerna och stoppade lika brutalt ner dem i backen igen. Överlever de, så kommer det bli fint där nere på sommarstugesidan av gården ut mot vägen (står några meter in dock, vill inte ha skymd sikt vid utfarten) när de vuxit upp och där nere kan de få yngla av sig bäst de vill. Ju mer de ynglar av sig, desto bättre insynsskydd och dämpande av den lilla trafik som passerar.

Andra -och avsevärt större- delen av gräsmattan på framsidan ska på sikt bli kantad av häggmispel och få några fruktträd, evt nån bollpil, en uteplats och lite annat i växtväg och kanske nån damm av något slag. Den delen blir alltså en riktig trädgård!
Mot grannen med hund och småbarn kommer det också planteras häggmispel och runt hela alltet ska jag sätta ett lägre nät på utsidan, så att valpar håller sig på min gård när de är ute i trädgården som småttingar.

Plantering av säkerligen 300 häggmisplar och nätuppsättningen blir eventuellt nästa års uteprojekt :nailbiting:
 
Hackade brutalt upp ett gäng rotskott från de uråldriga syrenerna och stoppade lika brutalt ner dem i backen igen. Överlever de, så kommer det bli fint där nere på sommarstugesidan av gården ut mot vägen (står några meter in dock, vill inte ha skymd sikt vid utfarten) när de vuxit upp och där nere kan de få yngla av sig bäst de vill. Ju mer de ynglar av sig, desto bättre insynsskydd och dämpande av den lilla trafik som passerar.

Andra -och avsevärt större- delen av gräsmattan på framsidan ska på sikt bli kantad av häggmispel och få några fruktträd, evt nån bollpil, en uteplats och lite annat i växtväg och kanske nån damm av något slag. Den delen blir alltså en riktig trädgård!
Mot grannen med hund och småbarn kommer det också planteras häggmispel och runt hela alltet ska jag sätta ett lägre nät på utsidan, så att valpar håller sig på min gård när de är ute i trädgården som småttingar.

Plantering av säkerligen 300 häggmisplar och nätuppsättningen blir eventuellt nästa års uteprojekt :nailbiting:
Bör gå utmärkt.
När jag var liten (mellanstadiet typ) hackade jag upp rotskott från syrenen och planterade längs tomten ut mot vägen. Allt tog sig perfekt.
 
Happ. Bara att konstatera att man ska få allting skriftligt i fortsättning av Grohus.
Ringde i måndags pga avsaknaden av extrabeställningen med bakdörr och takrännor. "Jag lägger det på bordet till hon som har hand om det".

Inte hört ett ljud, återigen.
jag ringde nyss och då svarar en kvinna som inte alls har koll på att jag har ringt efter saknade delar. Hon börjar leta upp ordernumret och sen var det mest som att banka huvudet i väggen resten av samtalet.

Grohus: Ja jag kan inte se att ni beställt bakdörr och takrännor, det finns inte i ordern
Jag: Näe, alltså vi beställde ju inte det i samband med beställningen av växthuset. Som jag sa, så ringde jag någon vecka efteråt, och kompletterade. Då sa J att ni skulle höra av er om det var något bekymmer, och ni ringde inte så jag trodde att allt var lugnt.
G: Har du fått något nytt ordernummer?
J: Nej?
G: För jag kan inte se några anteckningar om det.
J: Okej? J sa att han lämnade en lapp på bordet till den som hade hand om det.
G: Mm men jag kan inte hitta några notiser.
J: Nehepp. Men som sagt, vi ringde in och kompletterade.
G: Mm men ditt växthus är ju redan levererat? Man kan ju inte komplettera med delar så sent.
J: :banghead: Alltså, jag har givetvis inte ringt NU och sagt att jag vill ha en bakdörr. Jag ringde någon vecka efter att jag beställt växthuset. Och ni skulle höra av er om det var något bekymmer.
G: Ah men jag kan inte hitta någon anteckning om det. Finns ingen order med bakdörr och takrännor.
J: :arghh::arghh::arghh:

Wow. Otroligt tillmötesgående, verkligen. :grin:

Jag vågade inte beställa av dem efter att ha kollat omdömen. Men du har väl betalat för tilläggen? Muppar...
 
Med lite hjälp av en kompis har jag nu skissat upp min "rabatt" och delat in den i rutor för olika växter. 😊

Har bestämt mig för pionvallmo i C-rutan. Inte en perenn iofs men de är så fina så jag kan stå ut med lite jobb.

Har hittat lite annat via Google som jag gillar men vet ju inte om plantskolan har något av det så vågade inte skriva upp. Ska försöka åka dit idag och se om jag kan få lite hjälp 😊
Visa bifogad fil 30595

Fint!

Pionvallmo frösår sig så mycket att det nästan kan räknas dom perenn.
 
Happ. Bara att konstatera att man ska få allting skriftligt i fortsättning av Grohus.
Ringde i måndags pga avsaknaden av extrabeställningen med bakdörr och takrännor. "Jag lägger det på bordet till hon som har hand om det".

Inte hört ett ljud, återigen.
jag ringde nyss och då svarar en kvinna som inte alls har koll på att jag har ringt efter saknade delar. Hon börjar leta upp ordernumret och sen var det mest som att banka huvudet i väggen resten av samtalet.

Grohus: Ja jag kan inte se att ni beställt bakdörr och takrännor, det finns inte i ordern
Jag: Näe, alltså vi beställde ju inte det i samband med beställningen av växthuset. Som jag sa, så ringde jag någon vecka efteråt, och kompletterade. Då sa J att ni skulle höra av er om det var något bekymmer, och ni ringde inte så jag trodde att allt var lugnt.
G: Har du fått något nytt ordernummer?
J: Nej?
G: För jag kan inte se några anteckningar om det.
J: Okej? J sa att han lämnade en lapp på bordet till den som hade hand om det.
G: Mm men jag kan inte hitta några notiser.
J: Nehepp. Men som sagt, vi ringde in och kompletterade.
G: Mm men ditt växthus är ju redan levererat? Man kan ju inte komplettera med delar så sent.
J: :banghead: Alltså, jag har givetvis inte ringt NU och sagt att jag vill ha en bakdörr. Jag ringde någon vecka efter att jag beställt växthuset. Och ni skulle höra av er om det var något bekymmer.
G: Ah men jag kan inte hitta någon anteckning om det. Finns ingen order med bakdörr och takrännor.
J: :arghh::arghh::arghh:

Wow. Otroligt tillmötesgående, verkligen. :grin:

Fy vad trist! Då föredrar jag Willab Gardens taktik: vid extrabeställningar får man det man beställt extra, OCH det utbytta standardsortimentet på köpet. Men det uppstod viss förvirring förra året när jag stod där med tre extra härdade glasrutor som blev över (de hade funkat till enkeldörrsvarianten, som jag bytt till dubbeldörr och därför fått andra medskickade glas) och en hel kartong med hundratals svarta gummilister (pga byte från just svarta lister till vita).

Man undrar ju om det kan vara så mycket jobbigare att bara plocka bort de delarna, än att skyffla med så mycket saker helt i onödan?
 
Idag har jag stympat en av det två pilträd jag dödat. Nu är det bara stammen och de grövsta grenarna kvar och jag har fått idén att det vore snyggt med med en klematis som klättrar upp där (i stället för att ta bort den helt). Om jag säljer tillräckligt med plantor på söndag så ska jag köpa mig en klematis eller kanske två t.o.m. eftersom jag har ytterligare ett pilträd som ska stympas. .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 913
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp