Nu lyckas ju jag av någon outgrundlig anledning med chili trots att jag misshandlar dem rätt bra (tomater är det värre med...
).
Men iaf, chili vill ha VARMT för att gro (det är ju en växt som kommer från ett varmare klimat och en del sorter växer ju bara i tropiskt till subtropiskt klimat). Allra helst kring 25 grader, 20 räcker egentligen inte även om det kan gå om man har tur. En del sorter, tex A. chacoense, är mer svårgrodda och då kan man förbehandla dem med kaliumnitrat som hjälper dem att få en skjuts och gro bättre.
De ska sås i såjord för de vill ha den där lättare strukturen på jorden för att utveckla rötterna bra och de vill ha luft om fötterna senare också så jag blandar i lite perlit eller finkornig leca i planteringsjorden. De vill heller inte ha för mycket vatten. När man planterar om dem ska man vara lite försiktig för de är känsliga med sina rötter.
Edit: Det går utmärkt att så lågväxande chili nu för att ha inomhus senare (eller hög också om man har plats). Mindre chili går att ha i köket (med växtbelysning) för att kunna plocka frukter direkt till matlagningen.