Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, inte på ekologisk koloni och dessutom på annans lott. Tydligen ska inte round-up vara särdeles effektivt heller. Möjligen i lvets slutskede och att man då penslar round-up på bladen på de små skott som börjar komma upp.

Däremot känner jag mig lite småstressad över att eländet finns mindre än två meter från min lott.
ATTANS. Då hade jag kontaktat styrelsen om det.
Gräsliga saker det där.
 
Eller så har de gett upp. Men visst blir man lite panikslagen. Och läskigt att det är så vanligt. Minns en f.d. kollega som berättade hur de kämpade mot parkslide i en sluttning. De grävde bort, körde dit mängder med ny jord, på med fem lager markduk och mer grus. Ett par veckor snare så var slänten full igen. Han trodde inte ens att en atombomb och sedan ordentlig asfaltering skulle hjälpa. Så de återgick till att bara förslka ta ner allt en gång i veckan under hela sommaren.
Jag har hittills bara sett en enda tomt där msn ens verkat försöka (och det såg inte lovande ut). På flera andra ställen ser det högst medvetet ut. Nån höll på att gräva för nytt staket och såg ut att ha aktat sig noga för att gräva bort sin plätt av parkslide. På annan plats stack den upp som en del i en blandhäck på en mycket prydlig tomt. Måste försöka dokumentera någon gång, ryser bars jag tänker på det. :D
 
Jag funderar dock på vad det är som gör att den ändå håller sig i schack. Min lottgranne brukar vara flitig med att ta bort den och den blir inte större än så här (det som gör mig orolig är att den nu verkar sprida sig i sidled). Kanske det är all kirskål som gör att den håller sig på en begränsad yta?

Kanske det klokaste är att endast kapa det som kommer upp och inte gräva för mycket - typ att inte väcka den björn som sover?
 
Jag har hittills bara sett en enda tomt där msn ens verkat försöka (och det såg inte lovande ut). På flera andra ställen ser det högst medvetet ut. Nån höll på att gräva för nytt staket och såg ut att ha aktat sig noga för att gräva bort sin plätt av parkslide. På annan plats stack den upp som en del i en blandhäck på en mycket prydlig tomt. Måste försöka dokumentera någon gång, ryser bars jag tänker på det. :D

Det är inte jätteslide som de har?
 
Alltså chilli. Hur gör man!? Inga av mina fröer har kommit upp - köpte till och med nya fröer från ett annat företag för att jag trodde att det var fel på fröerna, men inte heller de gror.

Ni som kan chilli, hur gör ni? Har ni några idiotsäkra tips? Det är sorten Patio Fire jag försöker få liv i.
 
Alltså chilli. Hur gör man!? Inga av mina fröer har kommit upp - köpte till och med nya fröer från ett annat företag för att jag trodde att det var fel på fröerna, men inte heller de gror.

Ni som kan chilli, hur gör ni? Har ni några idiotsäkra tips? Det är sorten Patio Fire jag försöker få liv i.
Mina grodde som galningar i vintras. Gav dom ingen speciell behandling. Dock är @athena_arabians chiliexperten här :D tillägg: jag tror att du är sent ute, jag sådde mina i januari.
 
Alltså chilli. Hur gör man!? Inga av mina fröer har kommit upp - köpte till och med nya fröer från ett annat företag för att jag trodde att det var fel på fröerna, men inte heller de gror.

Ni som kan chilli, hur gör ni? Har ni några idiotsäkra tips? Det är sorten Patio Fire jag försöker få liv i.

Nu lyckas ju jag av någon outgrundlig anledning med chili trots att jag misshandlar dem rätt bra (tomater är det värre med... :cautious:).

Men iaf, chili vill ha VARMT för att gro (det är ju en växt som kommer från ett varmare klimat och en del sorter växer ju bara i tropiskt till subtropiskt klimat). Allra helst kring 25 grader, 20 räcker egentligen inte även om det kan gå om man har tur. En del sorter, tex A. chacoense, är mer svårgrodda och då kan man förbehandla dem med kaliumnitrat som hjälper dem att få en skjuts och gro bättre.

De ska sås i såjord för de vill ha den där lättare strukturen på jorden för att utveckla rötterna bra och de vill ha luft om fötterna senare också så jag blandar i lite perlit eller finkornig leca i planteringsjorden. De vill heller inte ha för mycket vatten. När man planterar om dem ska man vara lite försiktig för de är känsliga med sina rötter.

Edit: Det går utmärkt att så lågväxande chili nu för att ha inomhus senare (eller hög också om man har plats). Mindre chili går att ha i köket (med växtbelysning) för att kunna plocka frukter direkt till matlagningen.
 
Snark. Nu ska jag ut och kratta och gräva i sista bädden. Känns dötrist. :p
Sen har jag potatis jag inte satt än,den har fått långa spröt nu. Ska man begrava hela spröten eller kan de sticka upp ur jorden? Tänkte få ner dem i backen under helgen.
 
Min lilla japanska Azalea blommar
30563

Den stod i vår förra trädgård och jag trodde att den var stendöd. Men lagom till midsommar ett år så återuppstod den och sköt nya grenar från botten. Den verkar ha klarat först flytten till mina föräldrar för två år sedan och i höstas hit alldeles utmärkt.
Den är inte supersnygg i formen, men det kanske går att fixa senare med lite försiktig beskärning.
 
Den alldeles underbara tidskriften Natur & Trädgård skriver om krusbär i senaste numret.
SLU efterlyste sorter som är äldre än 1950.

Eftersom jag misstänker att mina krubär är samtida med huset - 1882 - så har jag fotat och mailat.

Vore kul att veta vad det är för sort. Den är väldigt härdig och verkar helt fri från sjukdomar. Goda bär.
Hoppas de hör av sig. :)
 
Den alldeles underbara tidskriften Natur & Trädgård skriver om krusbär i senaste numret.
SLU efterlyste sorter som är äldre än 1950.

Eftersom jag misstänker att mina krubär är samtida med huset - 1882 - så har jag fotat och mailat.

Vore kul att veta vad det är för sort. Den är väldigt härdig och verkar helt fri från sjukdomar. Goda bär.
Hoppas de hör av sig. :)

Åh, vi har också snorgamla krusbär, både här och på landetlandet. Var ska man skicka bild/info?
 
Nu lyckas ju jag av någon outgrundlig anledning med chili trots att jag misshandlar dem rätt bra (tomater är det värre med... :cautious:).

Men iaf, chili vill ha VARMT för att gro (det är ju en växt som kommer från ett varmare klimat och en del sorter växer ju bara i tropiskt till subtropiskt klimat). Allra helst kring 25 grader, 20 räcker egentligen inte även om det kan gå om man har tur. En del sorter, tex A. chacoense, är mer svårgrodda och då kan man förbehandla dem med kaliumnitrat som hjälper dem att få en skjuts och gro bättre.

De ska sås i såjord för de vill ha den där lättare strukturen på jorden för att utveckla rötterna bra och de vill ha luft om fötterna senare också så jag blandar i lite perlit eller finkornig leca i planteringsjorden. De vill heller inte ha för mycket vatten. När man planterar om dem ska man vara lite försiktig för de är känsliga med sina rötter.

Edit: Det går utmärkt att så lågväxande chili nu för att ha inomhus senare (eller hög också om man har plats). Mindre chili går att ha i köket (med växtbelysning) för att kunna plocka frukter direkt till matlagningen.
Men hur lyckas man få det så varmt? Jag har haft dem inomhus för jag tänkte att det räckte. Första omgången stod i badrummet med element pådraget tills värmen stängdes av. De grodde inte. Nästa omgång lät jag stå i söderfönster men de gav inte heller några livstecken från sig. Nu har jag i ren desperation sått i kruka utomhus men jag inser ju att det knappast kommer gå bättre med dem. De står i såjord och vattnas sparsamt (försöker ha dem fuktigt men inte blött). Har aldrig varit med om så pjalliga frön! Allt annat växer som ogräs!
 
Tack:) jag älskar krusbär, typ min favoritbuske. Jag har lyckats skaffa mig fyra olika plus krusvinbär, och är ständigt på jakt.
För dig ligger ju Alnarp inom vettigt avstånd. Du kan ju lätt åka dit med plantmaterial ifall de är intresserade. Kanske få kontakt med nån annan nörd :)

Edit: googlade krusvinbär och fann att de är härdiga upp i zon 4. Låter kul. Hur har de funkat hos dig?
- jag bör kunna erbjuda fukthållande jord i söderläge. men den får konkurrens med kirskål....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 906
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp