Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 30459
Styrt upp lite drönarbilder, ska lämna dom till trädgårdsmästaren som ska rita upp hela min trädgård, jag har lovat honom att han får gå lös ordentligt. :D :D (tomten är på 1,5ha, men det är det som syns på bild och lite till åt båda sidorna)

Vilket drömställe! Jag blir helt grön av avund, men inte på ett missunnsamt sätt.
(Lova att du PM:ar om du någon gång bestämmer dig för att flytta! Jag vill ha första tjing - det spelar ingen roll var i landet det ligger. )
 
Min limegröna akleja ”Green apples” blommar för fösta gången. Sådde den våren 2017.

24BC4626-5F49-42F5-88C8-99210B5683C3.jpeg
 
Vilket drömställe! Jag blir helt grön av avund, men inte på ett missunnsamt sätt.
(Lova att du PM:ar om du någon gång bestämmer dig för att flytta! Jag vill ha första tjing - det spelar ingen roll var i landet det ligger. )
Ja, vi har verkligen hittat helt rätt! Det enda som är synd är att det är zon 5, jag skulle vilja ha ännu fler valmöjligheter! :D
Åå vilken fin norrländsk gård med bastu (gissningsvis?) vid vattnet :love:
Ja, vi har både bastu och badtunna "i slänten" och en stor brygga nere vid vattnet. Och en liten timrad stuga vi hyr ut och en loge som inte är med på bild. :love:
 
Jag förstår att ni är supernöjda! Om jag bodde där skulle jag aldrig vilja lämna hemmet.
Du får skapa skyddade klimatzoner där du kan få ett bättre klimat, kanske ner mot zon 3. :)
Jo, jag ska som sagt låta en trädgårdsmästare rita min trädgård och han ska få helt fria händer. Han har dessutom lovat mig några speciella växter från hans "testträdgård" :love: :love:
Nackdelen är dock att det är ganska öppet runt om och kan blåsa rejält här.
 
Där hade jag ballat ur med round-up.

Nä, inte på ekologisk koloni och dessutom på annans lott. Tydligen ska inte round-up vara särdeles effektivt heller. Möjligen i lvets slutskede och att man då penslar round-up på bladen på de små skott som börjar komma upp.

Däremot känner jag mig lite småstressad över att eländet finns mindre än två meter från min lott.
 
Är förvånad över hur vanligt parkslide är. Jag flyttade ju i höstas och bor nu i ett gammalt sommarstugeområde som blir mer och mer permanentboende, men här är många små tomter och tätt mellan husen. Har själv varit supernoga med att inte köpa hus med parkslide på tomten, men tji fick jag. Upptäckte nyligen att det växer massor av parkslide hos grannen, bara en meter från min tomtgräns. :eek: Såg det inte tidigare då det är skymt bakom ett stort buskage, men det är spritt över en bergig yta som är kanske 5 meter i diameter. Känns som en tidsfråga innan det kommer upp även hos mig och fick panik när jag såg det...

Sedan dess har jag dock upptäckt parkslide på säkert 30 till tomter i området. Folk verkar tydligen nöjda med sin fina växt. O_o
 
Hjälper tyvärr inte. Åtminstone inte på dem i vår förra trädgård. Jag sprayade bladen, högg av dem på mitten och sprayade inuti den ihåliga stammen. Skiten bara växte vidare. Man får gräva upp dem eller göra som vi, flytta därifrån :D
Jag har hört från vänner att kaniner är ett bra tips också. De har på sin tomt men skördar och ger till sina jättekaniner så den hinner aldrig sprida sig. :rofl:
 
Är förvånad över hur vanligt parkslide är. Jag flyttade ju i höstas och bor nu i ett gammalt sommarstugeområde som blir mer och mer permanentboende, men här är många små tomter och tätt mellan husen. Har själv varit supernoga med att inte köpa hus med parkslide på tomten, men tji fick jag. Upptäckte nyligen att det växer massor av parkslide hos grannen, bara en meter från min tomtgräns. :eek: Såg det inte tidigare då det är skymt bakom ett stort buskage, men det är spritt över en bergig yta som är kanske 5 meter i diameter. Känns som en tidsfråga innan det kommer upp även hos mig och fick panik när jag såg det...

Sedan dess har jag dock upptäckt parkslide på säkert 30 till tomter i området. Folk verkar tydligen nöjda med sin fina växt. O_o

Eller så har de gett upp. Men visst blir man lite panikslagen. Och läskigt att det är så vanligt. Minns en f.d. kollega som berättade hur de kämpade mot parkslide i en sluttning. De grävde bort, körde dit mängder med ny jord, på med fem lager markduk och mer grus. Ett par veckor snare så var slänten full igen. Han trodde inte ens att en atombomb och sedan ordentlig asfaltering skulle hjälpa. Så de återgick till att bara försöka ta ner allt en gång i veckan under hela sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 907
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp