Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag satt och funderade på om jag skulle köpa hem jord, men allt jag hittar är inklusive frakt och det är den som är dyr. Jag hade helst velat hämta själv.
 
Jag har ett gäng tomater som står i källaren och längtar ut i växthuset, de har blivit så höga att de går upp i extrabelysningen och bränner sig. Men jag har en låg dag idag så antagligen får de vänta lite till på sin flytt.

Mina behöver också flytta... insidan av mitt hus är en djungel av tomater och chili O_o men jag är heller inte på topp så de får klara sig ett tag till. De har belysning iaf.
 
Mina tomater är olyckliga. Gissningsvis pga det blev lite svalare väder, men spetspaprikorna frodas och jag har några mindre tomatplantor på tillväxt inne och de stora får för sig att avlida.
 
Jag satt och funderade på om jag skulle köpa hem jord, men allt jag hittar är inklusive frakt och det är den som är dyr. Jag hade helst velat hämta själv.
Ring leverantörerna och fråga!
Det är säkert inga problem! Jag misstänker bara att det vanligaste är att man har behov att få det fraktat.
 
Ni har ingen återvinning som säljer?
Jag vet inte. Tveksamt. Dessutom är jag nog inte alls pigg på att ta jord från ett sådant ställe med tanke på smittspridning, främst mördarsniglar.

Ring leverantörerna och fråga!
Det är säkert inga problem! Jag misstänker bara att det vanligaste är att man har behov att få det fraktat.
Jag tänkte tanken. Men sen ska man komma till skott också. Det tar emot att ringa och fråga om pris för jag måste ju ha råd också innan jag kan komma till beslut om jag ska köpa något.
 
Det ska bli ner mot 3-4 grader + de kommande nätterna. Det brukar hålla ca 0,5 grader över det i växthuset. Borde jag flytta in gurkor och tomater igen :P?
 
Idag tog jag ner ett antal buketter med torkade växter som hängt på väggen. En bukett var ett antal frökapslar från vallmo, som jag odlade i min förra trädgård. I stället för att bara kasta dem så öppnade jag dem. Det var en riklig mängd frön som kom ut.
 
Funderade på vad jag ska göra nu när perennrabatterna är nästan klara? De ser helt plottriga ut just nu , framför allt de mycket trötta tulpanbladen i framkant stör mitt öga oerhört mycket, men hoppas dessa rabatter kommer bli jättefina till slut när jag flyttat om 20 gånger.. Längst bak står de högsta och så lägre ju längre fram man kommer.

61175881_10157167998819648_2996044790551805952_o.jpg


61290702_10157167999064648_539978969378717696_o.jpg


Jo, ett hallonland ska jag göra, vilken lysande idé :D Så i höst ska jag anlägga en bädd/täckodling direkt på gräsmattan för att förhoppningsvis kunna plantera hallon i den nästa vår. Drömmer även om en större täckodling för potatis bla samt en rosenportal..
Får se vilket som kommer till först. Rosenportalen känns lämpligt att fixa till hösten.
Sen villhöver jag ett växthus också meeen det får nog vänta lite 🤣 :D

En positiv sak är att efter 5 års maniskt plockande av parkslide-skott i rabatten så har jag i år endast dragit upp ETT! Vågar inte tro att jäkeln är död men nåt är det ;) Som tur är bor den inte invid huset..
Bakom bräderna har jag sått gräsfrön samt nån blommig fröblandning. I pallkragarna ska mina tomater bo. Sen, nån gång.
60936436_10157167998464648_2968727007547883520_o.jpg


Är gammelrabatten på bilden som en gång i tiden var överbelamrad av parkslide. Numer hostor och akleja. Aklejafröna stal jag hos grannen typ 2016 eller 2017. I år är andra året de blommar :)
61289144_10157167998689648_487006985938534400_o.jpg
 
30459

Styrt upp lite drönarbilder, ska lämna dom till trädgårdsmästaren som ska rita upp hela min trädgård, jag har lovat honom att han får gå lös ordentligt. :D :D (tomten är på 1,5ha, men det är det som syns på bild och lite till åt båda sidorna)
 
Jag vet inte. Tveksamt. Dessutom är jag nog inte alls pigg på att ta jord från ett sådant ställe med tanke på smittspridning, främst mördarsniglar.


Jag tänkte tanken. Men sen ska man komma till skott också. Det tar emot att ringa och fråga om pris för jag måste ju ha råd också innan jag kan komma till beslut om jag ska köpa något.

Ah, den som säljs här har varit upphettad, det enda som dyker upp är tomater.
 
Inte världens bästa bild men jag funderar på att ta bort singeln vid Kurilerkörsbärsträden och istället ha en rabatt här.

Alltså från det vänstra trädet till stoppskylten. Murarbaljorna ska givetvis bort. 😉

Jag är inte så bra på blommor så hoppas på lite tips från er. Hur hade ni byggt upp denna rabatt? Denna del av trädgården ska gå i vitt och rosa. Det är zon 1 och sol morgon och dag men inte kväll för då skuggar staketet.
Efter stoppskylten står mina pioner.
received_689965978115958.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp