Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är nöjd med att jag åtminstone fick något gjort trots denna regniga, kalla och mycket blåsiga dag. Gick till kolonilotten i spöregnet morse och gjorde färdigt min stödanordning till hallonen. Mina planer om att så idag gick helt om intet. Eftersom det blåste så infernaliskt att silverpäronet nästan började luta så åkte jag och köpte två små pålar och trädband, så nu har den ett bra stöd. Sedan planterade jag ut 18 stycken salviaplantor runt samma träd. Salvian är dock inte avhärdad, så jag hoppas att den klarar sig. Planterade även ut några trollrudbeckior, som inte de heller var härdade.

Jag kikade även in under fiberduken i pallkragen som jag har i trädgården för att se hur långt sallaten och salladslöken hade kommit - det var bara pyttesmå embryoplantor för ett par dagar sedan. Men allt som fanns där var endast två stora svinmållor. :confused: Ingen sallat till mig verkar det som.
 
Jag har aldrig odlat eller ens ätit majrova.

Har fått för mig att den är lite åt rädisa eller kanske kålrothållet. Vad smakar den och hur äter man den?
Jag vet knappt själv. :D Köpte en i våras och har testat, den smakar ju kål men mer mild än kålrot har jag för mig. Man kan byta ut en del potatis mot majrova i det mesta, typ mos eller gratäng. Pickla, skiva tunt eller riv till sallad, riv och stek till rårakor ihop med andra rotfrukter osv. Enkel att odla, snabb, roligt växtsätt över jord och smakar kål. Värt att testa. :laugh:
 
Jag har planterat en hortensia (rosa) ihop med orange buskkrasse. Här är vi inte blyga.
Jag fick taklök idag, himla roligt! Jag älskar taklök.
Nu är jag på jakt efter rosen Valdemar. Den ska bli pricken över i mot en vägg.

0293416B-A745-40DF-AF9F-E49FF4C2C91B.png
 
Exakt. Lite som att bli nipprig över att gurkörten har frösått sig överallt. (Vilket den givetvis har. Jag ska attackera den genom att äta upp den när den blir bara lite större.)

Ja!! Ut och knapra med dig.
Äter du den rå eller tillagad?

Jag har upptäckt svinmålla. Nytt favoritogräs. Varför äta kirskål när svinmålla är Gott?
 
Ja!! Ut och knapra med dig.
Äter du den rå eller tillagad?

Jag har upptäckt svinmålla. Nytt favoritogräs. Varför äta kirskål när svinmålla är Gott?
Tillagad. Stekt, vanligen.

Svinmålla är väldigt mycket godare än kirskål. Det säger iofs inte mycket. Men svinmålla är gott. Fast hos mig växer den nästan inte alls. Utom i somras, när gräset inte växte i torkan. Då kom svinmålla efter ett tag.
 
Jag har handlat lite.. :)
Rosa akleja som jag hoppas ska blanda sig med alla miljarder mörklila vi har i omgivningarna..
Sedan blev det jättedaggkåpa, solhatt, fler trädgårdsriddarsporre och några nya salvia. Och nån forell-historia för köksfönstret.

61466758_10157165851379648_6052320510245601280_n.jpg


I förgår körde jag ut en massa hästgödsel blandat med lite höns och kaninbajs med. Prima.
Sedan grävde jag upp ölandstoken som ska få flytta hem till mammas nya trädgård. Den passar inte i mina planer längre :idea: :idea:
61603072_10157165851219648_5422970250758979584_o.jpg


Nu fattas det hasselört och förgätmigej (ja jag vill ha nåt invasivt blommande ;) ) Ska gräva upp en av ormbunkarna vi har och flytta den till den skuggiga delen av mina rabatter med. Samt flytta en kärleksört. Och lite annat. Kommer bli så fullt i min nya rabatt sen 🤣

Joo förresten, mina egensådda svartöga blommar!! Nu ska bara verandan bli målad först så jag kan flytta ut den sen. När nu de där målarna behagar komma..
61763465_10157165850839648_4797501559376183296_n.jpg



Och.. it's alive, den gamla rosen jag flyttade :)
61251383_10157165851029648_5935216800991019008_n.jpg
 
Ja!! Ut och knapra med dig.
Äter du den rå eller tillagad?

Jag har upptäckt svinmålla. Nytt favoritogräs. Varför äta kirskål när svinmålla är Gott?

Tips. Köp en säck jord från Hammenhögs (finns på Byggmax). Det är så mycket svinmållefrön i deras jord att den till och med har groddat sig. Du kan nog bara lägga påsen på marken, klippa upp den och vattna rakt i påsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp