Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Operation Fixa rabatt inledd!

Jag har nu släpat bort 8 baljor fulla med jord samt ett rejält lass med singel och en markduk som jag mödosamt lade dit för 6år sedan då jag absolut inte såg någon vits med att ha blommor i en trädgård. :banghead: :banghead:

Ni kan ju tänka er hur mycket jag har svurit idag över mitt yngre jag och mina tidigare idéer om enbart saker man kan äta. 🤬

Visa bifogad fil 30663

Nu en välförtjänt lunch.

Fortsättning följer..
Hade det inte varit lättare att bara sätta dit pallkragar eller liknande istället? Låter som att du nu får göra ett jättejobb?
 
Hade det inte varit lättare att bara sätta dit pallkragar eller liknande istället? Låter som att du nu får göra ett jättejobb?

Alltså baljorna stod ovanpå singeln med jord i sig eftersom jag inte haft något trädgårdsland på 2år pga tillbyggnad så jag har inte släpat bort någon jord som faktisk varit i rabatten.

Däremot markduken och singeln var ju lite av ett helvete men jag vill ju ha en riktig rabatt. Mitt äldre, klokare jag har börjat tycka om blommor 🤣
 
Satte ut alla mina kålplantor idag. Huller om buller eftersom jävligt smarta jag bara namnade dem första två i raderna när dem stod i hyllan under belysningen men som ju såklart har flyttas runt hej vilt under tiden dem växte där. Iaf så jag har nu planterat ut ca 32 kålplantor blandat mellan vitkål, rödkål, blomkål, broccoli och spetskål. Jag vet vad 10 av dem är för något :up::crazy: :meh: Resten får väl sitta lita blandat :D

Planterade även ut mina tomater i hinkar i växthuset igår. Iår med självbevattning a la petflaska. Så vi får väl se om det funkar eller ej. Har även satt två stycken tomater på friland för att se om dem klarar av att bo där. Tyvärr så hade alla mina gurkor kolat vippen så inte en enda gurkjäkel kom ut i växthuset. Däremot så överlevde och frodas 12 st pumpa plantor :eek: som jag satte mellan majsen. Men jag får nog sätta några nya majsfrön för inte ens 1/3 har grott.

Har rensat ogräs till förbannelse också. Har fått invasion av nått barr lookalike som växer överallt samt nåt ogräs som bara kastar iväg frön så fort man tittar snett på den :meh:.
 
#rookiefråga

Ska gurkplantor tjuvas?

Visa bifogad fil 30661
Nej nej nej! Det är där gurkorna kommer. Se en lånad bild...
30673
 
@TeamLundVer Vad är det där, bor du på en strand?! Positivt tänkt, så bör du kunna odla fin sparris! Och morötter. Jag har någon del på min mark som är mer sanduppblandad än resten, men inget som kommer i närheten av din "jord". Så jag hade kunnat byta någon kubikmeter lerjord mot din sand, tills jag ska plantera ut min sparrisodling. :) Men för allt annat föredrar jag nog min mörka mylla som odlingsbas.
 
På tal om jord. Så här ser det ut hos mig:
20190519_191832.jpg

Det grå är egentligen mer brunt.

Det är sand överallt, men översta lagret är det ju mer mull i. Tyvärr är det inte en idealisk jord för rosor och annat som vill ha fukt/lerhaltig jord. Det är i alla fall inga problem med dräneringen.
 
På tal om jord. Så här ser det ut hos mig:
Visa bifogad fil 30678
Det grå är egentligen mer brunt.

Det är sand överallt, men översta lagret är det ju mer mull i. Tyvärr är det inte en idealisk jord för rosor och annat som vill ha fukt/lerhaltig jord. Det är i alla fall inga problem med dräneringen.
Typ som hos mig då. :up:

Men här har det odlats så länge att det är ett lite tjockare mullager. Jag fyller på varje år.

Odllingarna får en rejäl kärra hästgödsel med torv och halm. Gräsmattan fylls på genom attjag inte samlar gräsklippet utan kör med mulcher.

Rosorna trivs bra ändå. Jag bottnar gropen med rejält med planteringssjord och lite gödsel.
 
@TeamLundVer Vad är det där, bor du på en strand?! Positivt tänkt, så bör du kunna odla fin sparris! Och morötter. Jag har någon del på min mark som är mer sanduppblandad än resten, men inget som kommer i närheten av din "jord". Så jag hade kunnat byta någon kubikmeter lerjord mot din sand, tills jag ska plantera ut min sparrisodling. :) Men för allt annat föredrar jag nog min mörka mylla som odlingsbas.

Haha ja ibland undrar jag när jag får höra om sandblandad jord och så tänker jag att här har man glömt jorden 🤣

Bor utanför Landskrona med en dryg kilometer fågelvägen till havet så jag utgår ifrån att det är anledningen. Säkert därför myrorna trivs så bra här också :cautious:

Tänkte försöka mig på lite sparris när markarbetena är klara på tomten. Håller tummarna iaf 😊
 
Typ som hos mig då. :up:

Men här har det odlats så länge att det är ett lite tjockare mullager. Jag fyller på varje år.

Odllingarna får en rejäl kärra hästgödsel med torv och halm. Gräsmattan fylls på genom attjag inte samlar gräsklippet utan kör med mulcher.

Rosorna trivs bra ändå. Jag bottnar gropen med rejält med planteringssjord och lite gödsel.
Tänker att det är så jag kommer få göra också. Kommer bla ha täckbark i alla planteringar också då den ju förmultnar så småningom.
 
Rabatten är klar!!!
Och jag känner av det i kroppen. Sitter just nu i soffan och funderar på om jag orkar ta mig upp och hämta lite kvällsmat i köket eller om jag helt enkelt bara ska sova här. 🙈

Ett par av krukorna innehöll tyvärr snigelbebisar och snigelägg. Dödade sett jag såg men funderar på att köpa nematoder ändå och vattna ut. Vad tror ni?

Ett par krukor innehöll maskar 😍 tror jag stött på 2 maskar i vår trädgård sedan vi flyttade hit för 7 år sedan så jag hoppas nykomlingarna ska trivas.

20190601_173521.jpg


Sådde mina 2 sorter tvärtom mot vad jag tänkt. Svårt att rätta till så jag hoppas det blir bra ändå.
 
Typ som hos mig då. :up:

Men här har det odlats så länge att det är ett lite tjockare mullager. Jag fyller på varje år.

Odllingarna får en rejäl kärra hästgödsel med torv och halm. Gräsmattan fylls på genom attjag inte samlar gräsklippet utan kör med mulcher.

Rosorna trivs bra ändå. Jag bottnar gropen med rejält med planteringssjord och lite gödsel.
Jag har ju numera tillgång till grannens gödselstack där jag kan hämta, men hittills har det bara blivit ett lass.
 
Jag kör på täckning med gödseln.
Till skillnad från täckbarken är den gratis och i år var det ren torvgödsel. :D
Ja gödsla lär det också bli men jag behöver täcka med något för längs hela tomtgränsen fanns det tidigare en häck och när den försvann så fick ogräset en oerhörd kraft så jag och blommorna behöver lite extra hjälp för att hålla ogräset i schack.
 
Rabatten är klar!!!
Och jag känner av det i kroppen. Sitter just nu i soffan och funderar på om jag orkar ta mig upp och hämta lite kvällsmat i köket eller om jag helt enkelt bara ska sova här. 🙈

Ett par av krukorna innehöll tyvärr snigelbebisar och snigelägg. Dödade sett jag såg men funderar på att köpa nematoder ändå och vattna ut. Vad tror ni?

Ett par krukor innehöll maskar 😍 tror jag stött på 2 maskar i vår trädgård sedan vi flyttade hit för 7 år sedan så jag hoppas nykomlingarna ska trivas.

Visa bifogad fil 30680

Sådde mina 2 sorter tvärtom mot vad jag tänkt. Svårt att rätta till så jag hoppas det blir bra ändå.
Ju mer mull det blir i jorden desto fler maskar kommer det att bli. Jag hittar fler maskar där jag har kört med marktäckning (typ gräs, gammalt hö m.m.) än där det inte har varit marktäckt med organiskt material.
 
@BobberiBoo Nejdå, du behöver bara lyfta bort ett jordlager ner till jordens medelpunkt (dit rötterna går), sila det på rotbitar ner till en nanometer, och sedan lägga tillbaka jorden utan rötterna. Samt destruera rötterna i Domedagsklyftan.

Jag har fört en aktiv kamp mot skiten i mer än tio år. Jag bedömer det som omöjligt att vinna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 916
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp