Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det här med gift är ju att trädgården är liksom inte bara min ägodel. Den är också ett hem som jag delar med och förvaltar åt den lilla hackspetten som älskar jordnötter, fasantuppen som går sina inspektionsrundor på kvällarna och vrålar godnatt varje gång han går och lägger sig i ett av träden, bina och humlorna, fladdermössen som dansar i skymningen.

Och den här lille rackaren som blängde ganska kränkt igår när jag höll på att gräva bort några sköna blad som skuggade honom (eller henne). De struntar ju i både åkerfräken och kirskål, bara jag inte förgiftar deras hem och mat och vatten.

IMG_2737.JPG
 
Hoppas på goda råd från trädhårdsexperter!
Jag har en liten jasmin i hörnet av min balkong. Hörnet där den står har både tråkig utsikt och är oftast där vinden kommer ifrån, så i min fantasi så växer sig Jasmine tillräckligt stor för att blockera båda dessa fenomen.
Jag har några korta spaljerer i krukan, men plantan är nu längre än dessa och de långa armarna behöver lite stöd, då vinden blåser dem åt "fel" håll.

Måste jag bygga längre spaljerer eller kan jag bara binda fast de långa armarna i balkongväggen, vilken är av finmaskigt nät?
Tänker att det senaste borde räcka så länge jag inte binder supertight, så att grenen kan tjockna?
 
Hoppas på goda råd från trädhårdsexperter!
Jag har en liten jasmin i hörnet av min balkong. Hörnet där den står har både tråkig utsikt och är oftast där vinden kommer ifrån, så i min fantasi så växer sig Jasmine tillräckligt stor för att blockera båda dessa fenomen.
Jag har några korta spaljerer i krukan, men plantan är nu längre än dessa och de långa armarna behöver lite stöd, då vinden blåser dem åt "fel" håll.

Måste jag bygga längre spaljerer eller kan jag bara binda fast de långa armarna i balkongväggen, vilken är av finmaskigt nät?
Tänker att det senaste borde räcka så länge jag inte binder supertight, så att grenen kan tjockna?

Jag knyter fast saker hej vilt. Jag använder bastsnöre eller garn eller trädgårdssnöre. De går av ibland men skadar inte växterna.
 
Jag har legat sömnlös under natten på grund av den där okända balkongmarodören på landet!

Ett djur som äter som ett däggdjur, på en balkong en trappa upp, och utan att lämna minsta lilla spår efter sig?

Jag. Fattar. Inte.
 
Nej det här med gift är ju att trädgården är liksom inte bara min ägodel. Den är också ett hem som jag delar med och förvaltar åt den lilla hackspetten som älskar jordnötter, fasantuppen som går sina inspektionsrundor på kvällarna och vrålar godnatt varje gång han går och lägger sig i ett av träden, bina och humlorna, fladdermössen som dansar i skymningen.

Och den här lille rackaren som blängde ganska kränkt igår när jag höll på att gräva bort några sköna blad som skuggade honom (eller henne). De struntar ju i både åkerfräken och kirskål, bara jag inte förgiftar deras hem och mat och vatten.

Visa bifogad fil 30707
Hela det här inlägget gjorde mig alldeles rörd. :love:
 
Jag har legat sömnlös under natten på grund av den där okända balkongmarodören på landet!

Ett djur som äter som ett däggdjur, på en balkong en trappa upp, och utan att lämna minsta lilla spår efter sig?

Jag. Fattar. Inte.
Jag kan tänkta mig hare eller rådjur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 919
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp