Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
66BBA68C-52E7-429A-B106-D60125A82187.webp


Fikon. Så coolt!
 
Lagt sockerärt och brytbönor i blöt idag, för sådd imorgon.
Fått flytta på mina små gurkplantor i växttunneln också, fullt med myror runt och under :down:. Fick slänga ut en där de verkligen boat runt bland rötterna, såg fullt med larver där. Funderar på om man kan spola bort all jord med vatten och sätta om eller om plantan blir förstörd då.

Vi planterade om massa hallon idag också, som hade tagit plats i växtunneln. Nu sitter de i en fin rad i ett av landen istället.
 
Lagt sockerärt och brytbönor i blöt idag, för sådd imorgon.
Fått flytta på mina små gurkplantor i växttunneln också, fullt med myror runt och under :down:. Fick slänga ut en där de verkligen boat runt bland rötterna, såg fullt med larver där. Funderar på om man kan spola bort all jord med vatten och sätta om eller om plantan blir förstörd då.

Vi planterade om massa hallon idag också, som hade tagit plats i växtunneln. Nu sitter de i en fin rad i ett av landen istället.
Fast gör myrorna nån större skada?
Jag tycker mest att de är estetiskt otrevliga. De gör sina bon och lägger sina ägg. Sedan försvinner de.

Jag har inte sett att de hämmat växtern speciellt mycket?
 
Lagt sockerärt och brytbönor i blöt idag, för sådd imorgon.
Fått flytta på mina små gurkplantor i växttunneln också, fullt med myror runt och under :down:. Fick slänga ut en där de verkligen boat runt bland rötterna, såg fullt med larver där. Funderar på om man kan spola bort all jord med vatten och sätta om eller om plantan blir förstörd då.

Vi planterade om massa hallon idag också, som hade tagit plats i växtunneln. Nu sitter de i en fin rad i ett av landen istället.

När jag flyttade hit, så fanns en myrstack i växthuset = gott om myror även efter att stacken blivit flyttad ner i skogen, men det påverkade inte växtligheten på något sätt och myrorna har blivit färre med åren. De gillar ju inte det regelbundna vattnandet och vändandet av jorden vår och höst, så jag hade inte gjort något mer än att vattna som vanligt och evt bytt jord till hösten om de förökat sig massor till dess.
 
Fast gör myrorna nån större skada?
Jag tycker mest att de är estetiskt otrevliga. De gör sina bon och lägger sina ägg. Sedan försvinner de.

Jag har inte sett att de hämmat växtern speciellt mycket?

Här har myrorna tagit dö på både rödbetor och sallad, men det handlar om små plantor, när de växt till sig lite verkar det lugnt.
 
Köpte chiliplantor för någon vecka sedan och på en av dem har flera blad i toppen krullat ihop sig, tänkte att det kan vara ohyra men hittar inget

De övriga plantorna ser ok ut så här långt

Om det inte är ohyra, vad behöver plantan då för att klara sig bra?

7BBC096D-D3E5-430C-8FBA-87C4A8905453.webp
 
Jag lade labbarna på en rau ram idag! Eller vietnamesisk koriander (fast det är inte koriander) heter den kanske mer allmänt. Har ingen aning om vad jag ska göra med den, men den har riktigt pepprig smak och är himla fin Trevligt inslag i min lilla örtagård! :)
Råkade också slinka med en liten guldoregano. Men får ju inte det på pizzan här och det finns knappt att köpa på affärn.. såatteehh.. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 920
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp