Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos mig har fräknarna bosatt sig på en del av gården med ganska mycket sten under de första 30 -40 cm jord. Det råkade vara där jag vill odla mina grönsaker.

Även när jag gräver så långt ner jag orkar så pallar jag inte längre när det blir så stenigt. Har inte testat kalkningen - det kunde ju vara värt ett försök - men har blandat upp jorden i odlingslanden med mycket stallgödsel.

Och här existerar de enbart i växthuset O_o Gräver ur bäddarna ordentligt vår och höst, rycker varenda rotskrälle jag ser och ändå frodas de, men resten av gården är totalt fräkenfri :up:
 
CE454F7E-7D68-4571-8F22-069A8F9ED0ED.jpeg


Vissa älskar vattenspridaren.
 
I så fall bör den redan ha gått över till de krukor som den hade lämnat sist. Det kommer att vara ÖKEN på min balkong när jag kommer dit framåt helgen!

Ekorrar är i alla fall mycket söta. Det är tur för dem, det.

Jag får väl satsa på zoologi istället för botanik på balkongen, helt enkelt. (Getingarna bygger som besatta, tex.)

Ta en bit fiberduk och svep in dom? tycker de flesta växter klarar sig när dom växt till sig lite, fast då måste dom ju få möjlighet att göra det med :meh:
 
Klippte "gräsmattan" igår. :D Fick köra fram och tillbaka från olika håll på flera ställen för att fånga upp de långa stråna av bland annat hundäxing, meterhöga ungefär. Samt alla stenar jag körde på eftersom de inte syntes, vi bor ju i Småland så sten kommer på köpet. Och alla nedfallna grenar. :meh:
Klipparn har varit trasig så vi har inte klippt gräset förrän nu.
Apropå det såg jag igår att ett träd fallit in mot trädgården, över en stackars oskött "häck" av björkspirea. Det är så lummigt i kanterna att det kan ta någon dag innan jag upptäcker sådant... :p
30800
 
@TeamLundVer frågade innan angående vad man har för jord hemma.
Sten, grus, sand och fläckvis matjord. Uråldrig sjöbotten. Typ så :) Enlig en beskrivning från en bok från typ 50-talet så har vi något de kallar sandmylla. Samt bitar av porslin, glas, rostiga spikar, skosulor med mera ;)
 
Klippte "gräsmattan" igår. :D Fick köra fram och tillbaka från olika håll på flera ställen för att fånga upp de långa stråna av bland annat hundäxing, meterhöga ungefär. Samt alla stenar jag körde på eftersom de inte syntes, vi bor ju i Småland så sten kommer på köpet. Och alla nedfallna grenar. :meh:
Klipparn har varit trasig så vi har inte klippt gräset förrän nu.
Apropå det såg jag igår att ett träd fallit in mot trädgården, över en stackars oskött "häck" av björkspirea. Det är så lummigt i kanterna att det kan ta någon dag innan jag upptäcker sådant... :p
Visa bifogad fil 30800
Ser bättre ut än hos mig. Har fixat klipparen nu och liat ca 1000 kvm och sedan klippt två ggr, nu är det bara 2000 kvm kvar som ska få samma behandling. ;)
Antingen försöker jag kratta ihop det liade och ser om hästarna kan tänkas vilja ha det, eller så får jag kratta ihop det efter jag gått över det några ggr med gräsklipparen och lägga på odlingarna. :)
 
Ser bättre ut än hos mig. Har fixat klipparen nu och liat ca 1000 kvm och sedan klippt två ggr, nu är det bara 2000 kvm kvar som ska få samma behandling. ;)
Antingen försöker jag kratta ihop det liade och ser om hästarna kan tänkas vilja ha det, eller så får jag kratta ihop det efter jag gått över det några ggr med gräsklipparen och lägga på odlingarna. :)
Ja jag hade lätt kunnat lia vissa områden med. :D Har 5500 kvm tomt, klipper som tur är bara en liten del av den!
Gött att få lite gräsklipp! Vår klippare mulchar så det syns aldrig något gräsklipp. Förutom nu, haha. Nu var det så mycket gräs att det faktiskt blev lite strängar. Om jag orkar ska jag kratta ihop det och lägga på odlingarna, det är ju toppen. :)
 
Ja jag hade lätt kunnat lia vissa områden med. :D Har 5500 kvm tomt, klipper som tur är bara en liten del av den!
Gött att få lite gräsklipp! Vår klippare mulchar så det syns aldrig något gräsklipp. Förutom nu, haha. Nu var det så mycket gräs att det faktiskt blev lite strängar. Om jag orkar ska jag kratta ihop det och lägga på odlingarna, det är ju toppen. :)
Min klippare mulchar med, men nu är det så mycket gräs att efter jag liat och klippt två ggr är det så mycket gräsklipp efteråt att jag kan räfsa ihop till bäddarna, eller låta det ligga kvar på gräsmattan så försvinner det allt eftersom jag klipper. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 919
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp