Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@BobberiBoo Nejdå, du behöver bara lyfta bort ett jordlager ner till jordens medelpunkt (dit rötterna går), sila det på rotbitar tunnare än en nanometer, och sedan lägga tillbaka jorden utan rötterna. Samt destruera rötterna i Domedagsklyftan.

Jag har fört en aktiv kamp mot skiten i mer än tio år. Jag bedömer det som omöjligt att vinna.
Fan......
 
Den lilla ljuspunkten i åkerfräkenmörkret är att de tar ju inte över allt som parkslide eller kirskål kan göra, utan man får rycka bort dem så gott det går när de sticker upp sina löjliga små julgransliknande jävla spröt. Det är bara att man blir aldrig av med dem om de har etablerat sig.
 
Den lilla ljuspunkten i åkerfräkenmörkret är att de tar ju inte över allt som parkslide eller kirskål kan göra, utan man får rycka bort dem så gott det går när de sticker upp sina löjliga små julgransliknande jävla spröt. Det är bara att man blir aldrig av med dem om de har etablerat sig.
Kanske annorlunda på din breddgrad?

Här kan det finnas i en vägkant i ett antal år och sedan är de borta. Eller som i mitt trädgårdsland - leva där några år och sedan försvinna spårlöst.
 
En färsk bild från min rosenspalje i köksträdgården.
. CE1DECF0-7658-488B-94C4-729F3867985F.jpeg
 
Och en från kanten på samma köksträdgård. Deras favoritplats, hur många gånger jag än sprättar bort dem, klipper av dem, eldar upp dem eller gräver så långt jag orkar. Men i resten av trädgården är de lyckligtvis inte utan det är mina växtodlingar som vi slåss om, och kommer fortsätta slåss om tills jag segnar ner och slutar andas.

Här sker verkligen inga spårlösa försvinnanden.

A9B803F3-299A-4C12-8833-305F2D099277.jpeg
 
Den lilla ljuspunkten i åkerfräkenmörkret är att de tar ju inte över allt som parkslide eller kirskål kan göra, utan man får rycka bort dem så gott det går när de sticker upp sina löjliga små julgransliknande jävla spröt. Det är bara att man blir aldrig av med dem om de har etablerat sig.
Än så länge finns dem bara i rabatterna som jag lagt gödslet i så så länge jag kan hålla dem där funkar det ju. Så får jag hoppas att jag lyckas trötta ut dem. I gångarna vid landet kan jag gå med medel för att bli av med det.
 
Aha! Nu vet jag vad ni menar. Jag är uppvuxen med att de heter rävsvans.

Hos mig kommer de aldrig att försvinna, men det är fullt möjligt att hålla efter dem. De hämnas inte och slår tillbaka efter rensning, som en del ogräs gör. Jag rycker bara bort dem när de växer där jag inte vill ha dem. Jämfört med tex kurskål, där jag noga följer rötterna för att få upp dem hela.
 
Jag har "hört" av bönder att åkerfräken växer bara där det inte finns någon kalk @BobberiBoo @Lillgrådis @tanten - och att man då lätt kan se jorden är sur.
I princip då så skulle man kunna kalka bort den :idea:
Obs! Jag har dock inte testat detta själv.
Ja, det är tydlligen en surjordsväxt. Fast jag har sett den på torra ställen också. Googlade och det finns visst folk som har rena invasionen.
Kanske ska jag vara tacksam för att den inte är så invasiv häromkring....
 
Ja, det är tydlligen en surjordsväxt. Fast jag har sett den på torra ställen också. Googlade och det finns visst folk som har rena invasionen.
Kanske ska jag vara tacksam för att den inte är så invasiv häromkring....
Ja att den finns på torra ställen kan jag skriva under på :crazy: Den finns här, men är inte invasiv tack o lov.
Jag bor på gammal sjöbotten, aka sand... vi har inte ens kalk i vårt brunnsvatten.
 
Hos mig har fräknarna bosatt sig på en del av gården med ganska mycket sten under de första 30 -40 cm jord. Det råkade vara där jag vill odla mina grönsaker.

Även när jag gräver så långt ner jag orkar så pallar jag inte längre när det blir så stenigt. Har inte testat kalkningen - det kunde ju vara värt ett försök - men har blandat upp jorden i odlingslanden med mycket stallgödsel.
 
@BobberiBoo Nejdå, du behöver bara lyfta bort ett jordlager ner till jordens medelpunkt (dit rötterna går), sila det på rotbitar ner till en nanometer, och sedan lägga tillbaka jorden utan rötterna. Samt destruera rötterna i Domedagsklyftan.

Jag har fört en aktiv kamp mot skiten i mer än tio år. Jag bedömer det som omöjligt att vinna.

Är det nu jag ska berätta att mitt enda ställe med åkerfräken är jag lite rädd om för jag tycker de är fina? :o De håller sig på ett ställe så de får vara kvar där.

Den ska vara bra mot sjukdomar i levern och urinsystemet :D
 
Jag bevarar också vissa ogräs för att de är fina. <3 med det verkar ju vara så Himla stor skillnad mellan områden där de bara tittar fram och där de verkligen tar ÖVER.

Jag har förresten blivit lite hänförd och totalkär i delphiniums och tänker köpa alla varianter jag bara kan! :D De verkar passa så himla bra som höga växter medan buskarna växer till sig mot muren - de är dessutom märkta med bi-märket och därför extra bra!
Har aldrig haft några tidigare.
 
Jodå, åkerfräken lär ju vara bra mot lite allt möjligt, och får så gärna växa på andra ställen. Långt från mina grönsaker.

De sägs också härstamma från dinousauriernas tid så de har ju haft många år på sig att skapa sina vidriga rötter, och träna överlevnad under värre former än att jag gräver upp eller rycker bort dem ett par gånger om året. Det skulle inte förvåna mig om de fanns redan före Big Bang.

I begynnelsen var åkerfräken.
I slutet var åkerfräken.
Och överallt däremellan var - åkerfräken.

(jag har ägnat mig åt en del av min årliga rensning av möget i kväll, därav min kanske något överdrivna hangup på dessa växter just idag. Ser bara deras rötter framför mig när jag blundar.)
 
@TeamLundVer Vad är det där, bor du på en strand?! Positivt tänkt, så bör du kunna odla fin sparris! Och morötter. Jag har någon del på min mark som är mer sanduppblandad än resten, men inget som kommer i närheten av din "jord". Så jag hade kunnat byta någon kubikmeter lerjord mot din sand, tills jag ska plantera ut min sparrisodling. :) Men för allt annat föredrar jag nog min mörka mylla som odlingsbas.
Och mandelpotatis :d
 
Jodå, åkerfräken lär ju vara bra mot lite allt möjligt, och får så gärna växa på andra ställen. Långt från mina grönsaker.

De sägs också härstamma från dinousauriernas tid så de har ju haft många år på sig att skapa sina vidriga rötter, och träna överlevnad under värre former än att jag gräver upp eller rycker bort dem ett par gånger om året. Det skulle inte förvåna mig om de fanns redan före Big Bang.

I begynnelsen var åkerfräken.
I slutet var åkerfräken.
Och överallt däremellan var - åkerfräken.

(jag har ägnat mig åt en del av min årliga rensning av möget i kväll, därav min kanske något överdrivna hangup på dessa växter just idag. Ser bara deras rötter framför mig när jag blundar.)
Ett ord Roundup,så fick jag äntligen död på mina
 
Nja. Roundup är mot mina principer. Men jag kan erkänna att jag faktiskt frångick mina principer för att testa en enda gång på en enda åkerfräken, bara för att se om det funkade och för att kanske unna mig glädjen att få se åtminstone en jävel tyna ihop och dö efter vår långa strid. Tryckte sönder "barren" lite så det skulle bita ordentligt. Och jo, den blev ju svagare åtminstone. Men om den verkligen dog är jag helt inte säker på. Jag har läst andra som försökt med Roundup utan total framgång.

Men med de mängderna som jag har i mitten vid rosenspaljen, samt att de tränger sig upp i alla kanter vid grusgångarna och dessutom inne i odlingsbäddarna, så känns det inte kompatibelt att odla ekologiska grönsaker på samma plats som jag behövt gå fram med Roundup i en sådan omfattning som det skulle behövas. Förutom att mina små bin och glyfosat inte heller är en bra kombination.
 
Nja. Roundup är mot mina principer. Men jag kan erkänna att jag faktiskt frångick mina principer för att testa en enda gång på en enda åkerfräken, bara för att se om det funkade och för att kanske unna mig glädjen att få se åtminstone en jävel tyna ihop och dö efter vår långa strid. Tryckte sönder "barren" lite så det skulle bita ordentligt. Och jo, den blev ju svagare åtminstone. Men om den verkligen dog är jag helt inte säker på. Jag har läst andra som försökt med Roundup utan total framgång.

Men med de mängderna som jag har i mitten vid rosenspaljen, samt att de tränger sig upp i alla kanter vid grusgångarna och dessutom inne i odlingsbäddarna, så känns det inte kompatibelt att odla ekologiska grönsaker på samma plats som jag behövt gå fram med Roundup i en sådan omfattning som det skulle behövas. Förutom att mina små bin och glyfosat inte heller är en bra kombination.

Håller med. Så vi har massa ogräs och jag har bestämt att knölklockan är vacker.
Vi har maskrosor i hela gräsmattan, och klipper runt tuvorna med kamomill.

Jag kan drömma om att napalma hela baksidan ibland, men jag vägrar gift. Mekanisk nötning är minst lika effektivt.
Jag vill inte ha gift i trädgården, då försvinner hela poängen med att odla för mig. Det är roligt, men jag ska ju inte producera sämre än besprutade morötter.
 
Håller med. Så vi har massa ogräs och jag har bestämt att knölklockan är vacker.
Vi har maskrosor i hela gräsmattan, och klipper runt tuvorna med kamomill.

Jag kan drömma om att napalma hela baksidan ibland, men jag vägrar gift. Mekanisk nötning är minst lika effektivt.
Jag vill inte ha gift i trädgården, då försvinner hela poängen med att odla för mig. Det är roligt, men jag ska ju inte producera sämre än besprutade morötter.
Jag känner också att hela grejen går förlorad om jag tar till gift. Resultatet varken kan eller får vara till den grad viktigt, på något sätt. (Inomhus har jag inga problem med att spruta gift mot ohyra på krukväxter vid behov, men det är inomhus, det.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 916
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp