Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte riktigt vad som hände med denna? :confused: :D

IMG_20180719_092327_040.webp

Jag lägger ner det här med trädgård i år.
Värmen och vattenbristen är boven :down:
Nu är det kris på riktigt :( Jag håller tummarna för att de perenner jag har överlever.

Jag lägger ner det här med trädgård i år.
Värmen och vattenbristen är boven :down:
Nu är det kris på riktigt :( Jag håller tummarna för att de perenner jag har överlever.

Ja jag känner också att torkan har kvävt lusten att både gå in i den här tråden och att ens tänka på odling som annars är mig så kärt. Samtidigt försöker jag rycka upp mig med att hoppas att det är ett extremår, även om oron gnager att det kommer att komma fler extremår och möjligen med tätare intervaller.

Och så skärper jag till mig när jag känner mig sur och gnällig över mina döda odlingslådor, min snustorra gula gräsmatta och några uttorkade rabatter, och tänker på dem som tvingas lämna sina hus och hem för skogsbränderna. Eller bönderna som saknar foder till djuren, och gör enorma ekonomiska förluster på uteblivna skördar.

Då är det en ytterst världslig sak att jag varken kan skörda någon egen lök eller kål eller sallat eller potatis i år, inga gulbetor, ingen squash, ingen rotselleri och inga bönor, att gräsmattan ser så djävlig ut att jag bara vill titta på den när det mörknat, att rabatterna inte orkar blomstra någonstans. Och att det mesta av de inköpta eller frösådda plantorna förtvinar och dör torkdöden.

Och så gläds jag i stället åt att jag åtminstone kommer att få gott om egna tomater, paprika, gurka och till och med ett par meloner. Physalis. Chili. Och aubergine. Allt från mitt kära växthus, som påpassligt kom upp precis i tid för att rädda den sista lilla gnuttan av odlingslust detta år.

Och så lägger jag den energi som jag annars skulle ha ägnat åt skörd och rensning åt att odla min egen fysiska form, vilket gör att jag nu häckar mer i träningstråden - i väntan på bättre trädgårdstider. :)

Senast ändrad:
Här har det, med undantag för nån enstaka kortare skur inte regnat alls de senaste 2-2½ månaderna och jag vattnar inte frilandsodlingarna, men ändå växer potatisarna, ärtorna, majsplantorna och lökarna som ogräs O_o Får 5-6 kg potatis i veckan :nailbiting: ärtorna finns i miljarder och lökarna är helt klart bra storlek på.

Det enda som egentligen går trögt är gurkorna, fastän de får vatten så det räcker. Tomater, paprikor och spetspaprikor ger rätt bra skörd allt eftersom. Inga mängder, men helt okej :)

Är det någon som vet vad det här är för växt? De är 15-20 cm höga och hade rosa små blommor en kort stund i början av juni tror jag. De luktar väldigt illa. Jag funderar på om jag "måste" spara dem för att de är gamla och ovanliga eller något eller om jag med gott samvete kan ta bort dem och ha växter jag gillar där istället... :p

IMG_20180720_114258422.webp

Någon form av näva?
De finns i en oändlig massa varianter.

Det enda som talar emot är i så fall lukten? Vet inte om jag tycker att nävor luktar speciuellt?

Tack! Jag googlade på näva och fick fram flocknäva som ser bekant ut. Det står på flera sidor att de doftar så det kan säkert vara den. Är man där och rycket bort gräs så luktar det starkt av armarna i flera timmar efteråt. Men då får det nog bli så att nästa år får de bo någon annanstans i trädgården så kan jag ha något bättre i min rabatt. :) Tack för hjälpen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka