Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plockade en krog ärtskidor och det blev 1 kg spritade ärtor, som nu är rensade, tvättade och ligger på tork en stund innan de får flytta in i frysen :d

37680008_2317008314983288_8718906107642249216_n.jpg

Blir nog något/några kilo till innan skördesäsongen är över på ärtor, vilket är helt fantastiskt med tanke på hur lite ärtor jag faktiskt sådde i våras, men de formligen dignar av skidor :up:
Du förväller alltså inte? Utan bara låter dem torka lite? Hur lite?

Jag kom över 5 Solleröärtor (gråärt) som jag sådde. De växer ofantligt och är inte goda att äta som de är. Alltså ska jag förvara dem inför senare konsumtion. Tänkte frysa men överallt läser jag att de måste förvällas.
Är det olika med olika sorters ärtor? Har märgärt, sockerärt och gråärt - alla är gamla sorter som inte finns i handeln.

Du förväller alltså inte? Utan bara låter dem torka lite? Hur lite?

Jag kom över 5 Solleröärtor (gråärt) som jag sådde. De växer ofantligt och är inte goda att äta som de är. Alltså ska jag förvara dem inför senare konsumtion. Tänkte frysa men överallt läser jag att de måste förvällas.
Är det olika med olika sorters ärtor? Har märgärt, sockerärt och gråärt - alla är gamla sorter som inte finns i handeln.

Sockerärtor och vanliga spritärtor ser jag ingen mening med att förvälla innan jag fryser dem och de torkar lite eftersom de är tvättade och jag vill inte ha en bautaklump med hopfrusna ärtor :D

En del ska jag torka till nästa års utsäde och ptja, lite torkade ärtor är alltid bra att ha :d

Sockerärtor och vanliga spritärtor ser jag ingen mening med att förvälla innan jag fryser dem och de torkar lite eftersom de är tvättade och jag vill inte ha en bautaklump med hopfrusna ärtor :D

En del ska jag torka till nästa års utsäde och ptja, lite torkade ärtor är alltid bra att ha :d
Aha. Så bra att det går att bara slänga dem i frysen! Underlättar mycket. Går därmed att frysa in lite i taget.

Fler nyfikna frågor :)

Varför vill du tvätta dem?

Äter också mycket ärtor. Främst sockerärtor då, men får ju ohemula mängder och vem sätter i sig 1-2 kg spritärtor åt gången :eek: Känns som upplagt för magkrångel :D

Oj O_o kopiösa mängder paj eller bara riva den och frysa in?

Jag vill också ha squash... men det är ju svårt för den att producera några när rådjurs:devil: äter upp blommorna :rage:
Herrgud. Jag har ett dussin som ligger på bron som jag inte vet vad jag ska göra med. Imorgon kommer fler. Det gör det varje dag. :banghead:
Försöker ta dem innan de vuxit sig för stora och träiga.

Nu har bäcken sinat så jag vattnar mindre (kanske ordnar sig om det kommer regn i helgen) så jag hoppas att de inte växer lika hysteriskt längre.....

Herrgud. Jag har ett dussin som ligger på bron som jag inte vet vad jag ska göra med. Imorgon kommer fler. Det gör det varje dag. :banghead:
Försöker ta dem innan de vuxit sig för stora och träiga.

Nu har bäcken sinat så jag vattnar mindre (kanske ordnar sig om det kommer regn i helgen) så jag hoppas att de inte växer lika hysteriskt längre.....

Vill du låna mina rådjur för att begränsa skörden? De är gratis :devil:

Edit: De är alltså finsmakare... de äter bara blommorna :meh: De gillar tydligen svampörten också... den fick jag flytta på :cautious:

Nånting äter hål på min kål. (hihi) Jag ser inget och hittar inget när jag letar efter djur men nånting äter små hål överallt i kålbladen. Vad är det och hur blir jag av med det?? Kan man äta kålen sen ändå? Jag menar bladen viker ju ihop sig så det kommer vara håliga blad igenom hela kålen :rofl:

Vill du låna mina rådjur för att begränsa skörden? De är gratis :devil:

Edit: De är alltså finsmakare... de äter bara blommorna :meh: De gillar tydligen svampörten också... den fick jag flytta på :cautious:
Tack, men jag har jobbat hårt för att hålla geten med sina två kid borta. Men nu har äppelträdet börjat fälla frukt så de har äpplen och läter mina ärtor och mangold vara ifred.

(Fast, trasor med blodmjöl blandad med urin gjorde susen. De lämnade ärtorna)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka