Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0705.webp

Larver (plommonstekel) i alla plommon, så nu plockar vi även de omogna och lägger duk under trädet, så att de inte kan gräva ner sig i marken.
:arghh:

Nåja. Nu är alla vinbär, röda som svarta, plockade. De röda har blivit saft. De svarta kommer kokas till saft i höst, liksom krusbären.

Larver (plommonstekel) i alla plommon, så nu plockar vi även de omogna och lägger duk under trädet, så att de inte kan gräva ner sig i marken.
:arghh:

Nåja. Nu är alla vinbär, röda som svarta, plockade. De röda har blivit saft. De svarta kommer kokas till saft i höst, liksom krusbären.
Här har jag nog plockat en tredjedel av våra svarta vinbär. Ska försöka plocka några kilon till saft ikväll.

Nackdelen med att kunna vattna....
Jag översvämmas i år av mangolden, ärtorna och squashen. :D

Men visst är det en lisa för själen at se något som är frodigt och grönt när allt annat är brunt och dött.

Jag grävde lite i rabatten igår. Blev lite chockad. Det är "normalfuktigt" i ungefär 20 cm. Under det är jorden som aska. Helt kruttorr. Grävde lite till men det var torrt så djupt som jag kom. Inte undra på att mitt ena äppelträd ser tynande ut.

Jag bor på sandås så markfukten försvinner väldigt snabbt. Men det här är skrämmande.

Senast ändrad:
Nackdelen med att kunna vattna....
Jag översvämmas i år av mangolden, ärtorna och squashen. :D

Men visst är det en lisa för själen at se något som är frodigt och grönt när allt annat är brunt och dött.

Jag grävde lite i rabatten igår. Blev lite chockad. Det är "normalfuktigt" i ungefär 20 cm. Under det är jorden som aska. Helt kruttorr. Grävde lite till men det var torrt så djupt som jag kom. Inte undra på attmitt ena äppelträd ser tynande ut.

Ja bor på sandås så markfukten försvinner väldigt snabbt. Men det här är skrämmande.
Vi har ett äppelträd på vår tomt, och jag överväger faktiskt att börja vattna det...

Vi har ett äppelträd på vår tomt, och jag överväger faktiskt att börja vattna det...
Mina små, de som jag ympat själv - dem har jag vattnat hela sommaren. Ha haft vatten rinnande på plommonträd oc bärbuska också. Ser skillnad.

Men nu börjar vattennivån bli så låg i bäcken att jag inte kan vattna i flera timmar längre.

Jag har inte grävt någonstans sedan jag satte ut mina fådda dahliaknölar i kanske början på juni. Det var ingen rolig upplevelse då, eller, det var ju lätt att gräva. Men så sjukt torrt redan då så marken nästan slog från sig det lilla vatten jag unnade dahliorna, och några skrämda blåbärsbuskar som jag dumt nog valt att gräva upp och flytta på just i våras.

Det blev en tur till handelsträdgården och det blev lite mer än tänkt. Jag kom hem med en plymspirea, en ros, fyra jordgubbsplantor, en stockros, en liten blomma jag glömt namnet på samt en rhododendron. :p Det sistnämnda var dock en present. Tur att pionerna var slut... För ett år sedan hade jag NOLL intresse av detta. Det kan vända snabbt! :)

Igår kväll kunde jag tne vattna med bäckens vttten längre. Bäcken har torkat. Jag vet att ett par bönder börjat använda sjöarna till sina odlingar nu och då räcker det tydligen inte hit till mig längre. Men jag har ju brunnen så det får bli brunnsvatten nu.

Kan ju inte sluta vattna när jag har vant tomater och land med fukt. Då blir det ingenting.
Tomaterna har börjat mogna. Jag kan äta tomater till maten nu.

Har en ros och ett par perenner som ska ner i marken men de står i sina krukor i skuggan fortfarande. Kan inte ställa ner något i den här torkan.

Besviken på att vi får få och små hallon i år i torkan :( Vi har en stor buske och brukar få stora, goda hallon men i år är det superdåligt.

Men tomater och sallad har vi massa! Flera paprikor också och en börjar bli röd nu.

Plockade en krog ärtskidor och det blev 1 kg spritade ärtor, som nu är rensade, tvättade och ligger på tork en stund innan de får flytta in i frysen :d

37680008_2317008314983288_8718906107642249216_n.jpg

Blir nog något/några kilo till innan skördesäsongen är över på ärtor, vilket är helt fantastiskt med tanke på hur lite ärtor jag faktiskt sådde i våras, men de formligen dignar av skidor :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka