Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De kommer! De bara övar först. :D

Vatten och näring. Vatten och näring.

Jag har full gång på skörden. Delar ut till de som kommer förbi.
De står visserligen i sandjord men den är toppad med gödsel och i varje planteringsgrop la jag en näve hönsgödselpellets.
Gödslar lite extra för det ska räcka till alla amaryllisar som står mellan plantorna också.
Jag hoppas innerligt det. Drömmer om zucchinibiffar dagligen nu.

Pappas sambo förbarmade sig och gav mig en 2 kilos zucchini från deras trädgård i lördags så nu blir det till att tjuvstarta lite iaf.

De står visserligen i sandjord men den är toppad med gödsel och i varje planteringsgrop la jag en näve hönsgödselpellets.
Gödslar lite extra för det ska räcka till alla amaryllisar som står mellan plantorna också.

Erkänn, det är fler amaryllisar än zucchiniplantor ;) :rofl:

Pappas sambo förbarmade sig och gav mig en 2 kilos zucchini från deras trädgård i lördags så nu blir det till att tjuvstarta lite iaf.
Oooops. Ja, i bland rymmer de och växer till i smyg. :D

Jag tar dem oftast runt 20-30 cm. Då tycker jag de är godast att äta. Ska man baka eller riva spelar det kanske mindre roll.

Du får köra upp till mig jag får långt mycket mer än jag orkar göra av med. Just nu delar jag ut till släkt och kollegor på jobb :D Plockade loss en 3,5 kgs till svärmor igår.

Dra mig baklänges men det regnar faktiskt!!
15318222792345607001360215428020.webp

Enligt min väderapp ska det vara åska och regn över oss just nu.

Det är det inte. :meh:
ojoj skicka hit om du hittar något! Mitt Pokemon har hävdat att det har regnat flera gånger, tsk, det har inte regnat sedan midsommar.

Som tur är har jag hjälp med att äta upp min kål och andra grödor så jag behöver inte oroa mig att de ska torka till döds i alla fall, jordloppor eller rapsbaggar eller vad de små odjuren heter och det är inga små mängder.

Lavendeln är så fullsurrad av humlor (och några vackra kålfjärilar, men deras avkomma har jag plockat från kålen) att man inte kan gå förbi utan att några studsar på en, det är hur många som helst, humlebuske kallade svärmor det. Men jag är faktiskt rädd att till och med den torkar snart, en av plantorna har en torr fläck... de har superdjupa rötter så känns som ett sisyfosarbete att försöka vattna dem. Men vad ska humlorna göra när de dött/slutat blomma :( det sägs att om man klipper blommor av dem så får man nya så får göra det och hoppas på regn.

Börjar räkna iskallt med att allting har dött lagom till augusti, inklusive äppelträdet.

Såg att maskrosorna i gulmattan hade börjat sloka...

Senast ändrad:

Hur mycket vatten då? Jag har bara skördat ett fint tefat och någon liten grön och en liten gul. Jag är verkligen hopplös på squash.

Squash.webp

Senast ändrad:
Jag har äntligen börjat få tomater på mina plantor, en "vanlig" och en busk! Dock är dom mellan en ärta och en glaskula i storlek, så lär väl ta ett tag till :rofl: :cautious: min gurka skjuter på höjden också, känns som den växer 1-2 dm om dagen just nu. Den hade dessutom tagit hand med en tomatkvist så fick klippa av kvisten och ställa gurkan lite längre ifrån :rofl: den har fått en del blommor så jag hoppas det börjar titta fram lite gurka snart. Ett par blommor är riktigt stora och utslagna.

Jag har äntligen börjat få tomater på mina plantor, en "vanlig" och en busk! Dock är dom mellan en ärta och en glaskula i storlek, så lär väl ta ett tag till :rofl::cautious: min gurka skjuter på höjden också, känns som den växer 1-2 dm om dagen just nu. Den hade dessutom tagit hand med en tomatkvist så fick klippa av kvisten och ställa gurkan lite längre ifrån :rofl: den har fått en del blommor så jag hoppas det börjar titta fram lite gurka snart. Ett par blommor är riktigt stora och utslagna.
Jag har fått fina gurkiga saker på min gurka, med blommor i änden (minner starkt om mina squashblommor och mina pumpablommor..). Är jättenöjd! Det trodde jag inte. Mamma får äta upp dem gissar jag :( de blir nog klara när jag inte är hemma.

Busktomatens tomater visar nu en svag nyans av rosa om man tittar jättenoga. Och jag har äntligen fått en normalstor squash!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka