Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen jag trastsäkrade jordgubbslandet, så har jag kunnat skörda solmogna jordgubbar i flera dagar :love: :d Just i år blir det ju inga enorma skördar dock, de stackars plantorna blev ju uppgrävda i fjol när jag flyttade, nerpetade i det provisoriska landet och sen uppgrävda igen i år för flytt till det permanenta landet och de allra flesta är 1 och 2 åriga plantor. Ser dock fram emot nästa år, för då bör de ge rätt bra med bär :up:

Mums!
E004040E-E4F8-4B86-8D8B-91F6ABBBCCC2.webp

Nån som vet vad detta är? Påminner om svarta vinbär i utseendet (själva bären) men är ett träd.

Bifogade filer

• 20180711_210917.webp
    20180711_210917.webp
    119,7 KB · Visningar: 42
Samma som ovan, bifogat från mobilen så då går det bara med en bild i taget.

Viktigaste frågan: är det giftigt?

Bifogade filer

• 20180711_210928.webp
    20180711_210928.webp
    337,8 KB · Visningar: 34
Nån som vet vad detta är? Påminner om svarta vinbär i utseendet (själva bären) men är ett träd.
Är 95% säker på att det är häggbär, bär från hägg alltså. Häggbär är inte giftiga, men inte speciellt goda att äta råa om man inte är fågel. Bättre upplösning på bilderna behövs för säkert svar.

Mina tomater bara blommar, ingen liten tomat i sikte :( Och min gurka händer det heller inte så mycket med... Hallonen vill sig inte heller, fått några stycken, knappt en näve, de flesta skott som ska ge bär verkar ha torkat, precis som jordgubbsplantan och många av smultronplantorna. De röda vinbären växer och är klara iaf, och mina rabarber har fortfarande inte blommat O_o

Är 95% säker på att det är häggbär, bär från hägg alltså. Häggbär är inte giftiga, men inte speciellt goda att äta råa om man inte är fågel. Bättre upplösning på bilderna behövs för säkert svar.
Sökt på häggbär nu och det ser verkligen ut att vara såna. Finns det nåt liknande annars man kan blanda ihop det med?

Jag fattar inte. Upplever att salladen jag satt (olika sorters baby leafs i sån där remsa) blir så himla besk? Vad gör jag för fel?

Just plocksallad eller "babysallad" måste ha konstant vatten, tror inte ens det är bra att det torkar upp imellan utan det ska va fuktig jord hela tiden om den ska bli som bäst

Hopplöst fall denna sommar mao. :meh: Tack för info!

Jag har två butternutplantor men det blir inte någon honblomma på någon av dem. Är det kört och lika bra att kassera dom? Även om det blir någon honblomma hinner den väl inte mogna den här säsongen?

Jag har två butternutplantor men det blir inte någon honblomma på någon av dem. Är det kört och lika bra att kassera dom? Även om det blir någon honblomma hinner den väl inte mogna den här säsongen?
Mina är på väg att blomma men har inte startat riktigt än. Jag räknar med att få frukt.

Jag har upplevt att många pumpa/squash-plator börjar med ett gäng hanblommor innan de börjar göra honblommor.

Ibland kan man behöva flörta lite med dem Extra mkt vatten och näring.

HAr ett par kvarglömda squashplantor i en burk i tunneln. de växer och jag har inte kommit mig för att slänga dem. De gör enbart hanblommor där i sin alldeles för lilla kruka, utan gödning.

Jag tror inte det är kört. Vi fick två butternut förra året och där fick vi honblomman först i augusti tror jag. Pumpor går att köra ganska långt in på hösten men de kanske ska frostskyddas (har aldrig haft dem kvar vid frosten).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka