Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gurka! Äntligen levererar den :D Jag har skördat en gurka på den hittills, och det var som att den första gurkan fick igång de andra - nu är det fem stycken på gång :bump:
När jag äntligen fick gurka att överleva (ett gäng blev uppätna/dog) så har de två plantorna ett gäng med 4-5 cm gurkpinnar som kommer att bli gurkor - ta i trä.

Och en tomatplanta visade sig ha orange tomater. Jag väntade att de skulle bli röda men det dröjde, så jag provåt en orange och den var mogen. Nackdelen med fådda fröer. Jag hade helt enkelt inte nån koll på vad jag odlar.

När jag äntligen fick gurka att överleva (ett gäng blev uppätna/dog) så har de två plantorna ett gäng med 4-5 cm gurkpinnar som kommer att bli gurkor - ta i trä.

Och en tomatplanta visade sig ha orange tomater. Jag väntade att de skulle bli röda men det dröjde, så jag provåt en orange och den var mogen. Nackdelen med fådda fröer. Jag hade helt enkelt inte nån koll på vad jag odlar.

Det kanske är så att den första sätter igång plantan?
Jag hade problem med att gurkorna inte blev mer än 3-4 cm innan de blev bruna i änden och sakta skrumpnade ihop, men det verkar ha gett med sig nu :D

Mina röda tomater är hopplöst gröna dock, men de svarta har börjat mogna.

Min rosenträdgård med pergola som jag planerade förra sommaren är klar! Det enda som fattas är själva rosorna. Jag vågar inte flytta dem nu när det är så torrt. Och så ska jag ha en bänk eller en hängmatta i pergolan. Men sen så. :)

Min rosenträdgård med pergola som jag planerade förra sommaren är klar! Det enda som fattas är själva rosorna. Jag vågar inte flytta dem nu när det är så torrt. Och så ska jag ha en bänk eller en hängmatta i pergolan. Men sen så. :)

Men alltså :love:

Jag har två cm larvliknande utskott på min :D hoppas det är gurkor om fyra veckor och inte tidigare.

När man pga hettan inte kan klippa gräsmattan (som växer noll och inget pga nämnda hetta) så invaderas man av småaspar :cautious:

37252262_2302296893121097_5502218053842108416_n.jpg

Dags att ta sig en dag och rotrycka lite tror jag :D

När man pga hettan inte kan klippa gräsmattan (som växer noll och inget pga nämnda hetta) så invaderas man av småaspar :cautious:

37252262_2302296893121097_5502218053842108416_n.jpg

Dags att ta sig en dag och rotrycka lite tror jag :D
De är ju jättesöta :D Jag odlar klöver och ngt luddigt vitt och någonting jag hoppas är haverrot på min. Det enda gröna och jag kan inte förmå mig till att klippa av dem, inget annat växer ju där ändå. Din gräsmatta är ju supergrön! Min är solgul och börjar likna trampat jordgolv.

Din gräsmatta är ju supergrön! Min är solgul och börjar likna trampat jordgolv.

Där det är mycket mossa i gräset är det totalt knastertorrt och gult, så delar av gräsmattan ser gräslig ut, men där det faktiskt är gräs, så är den fin. Har dock inte klippt den på snart 4 veckor just pga värmen. Vill inte gräset ska ta mer skada än nödvändigt att tropikhettan :) men mossan hoppas jag dör soldöden :sneaky:

Där det är mycket mossa i gräset är det totalt knastertorrt och gult, så delar av gräsmattan ser gräslig ut, men där det faktiskt är gräs, så är den fin. Har dock inte klippt den på snart 4 veckor just pga värmen. Vill inte gräset ska ta mer skada än nödvändigt att tropikhettan :) men mossan hoppas jag dör soldöden :sneaky:
Jag har faktiskt lite grönt gräs där det brukar vara mossa... misstänker att det är de enda ställena som är fuktiga nog.

Förresten ska jag aldrigmer ha busktomater. Vi verkar inte gå ihop.
ALL min mossa har dött. Inkl allt annat.
Får nog så om hela ytan. Misstänker att det bara kommer ogräs där nästa år.

Sådde i våras körsbärspaprika. Åhh tänkte jag vad sött att ha det i sallad. Nu var ett par av dem färdiga så jag plockade en och stoppade i munnen:eek::arghh::arghh: Det är nog egentligen en chillisort för jag brände sönder hela munnen. Har ätit en skål med glass och det svider fortfarande:wtf::wtf: Så headsup har ni köpt körsbärspaprika från Impecta ät dem inte råa direkt från busken. :meh:

Sådde i våras körsbärspaprika. Åhh tänkte jag vad sött att ha det i sallad. Nu var ett par av dem färdiga så jag plockade en och stoppade i munnen:eek::arghh::arghh: Det är nog egentligen en chillisort för jag brände sönder hela munnen. Har ätit en skål med glass och det svider fortfarande:wtf::wtf: Så headsup har ni köpt körsbärspaprika från Impecta ät dem inte råa direkt från busken. :meh:
Hahaha
Blev tvungen att googla och det kommer upp ett gäng med länkar till olika chili-grupper och dito sidor.

Men den är medelstark :D
Var glad att den inte var "het". :rofl:

Förresten ska jag aldrigmer ha busktomater. Vi verkar inte gå ihop.

ALL min mossa har dött. Inkl allt annat.
Får nog så om hela ytan. Misstänker att det bara kommer ogräs där nästa år.

Mina frodas och ger massor med tomater, likaså baby plommontomaterna :D

Btw, kommer ni ihåg att jag sa när jag flyttade hit att här är sandjord? Jag får nog revidera det till att här är det sand O_o

37217837_2302992829718170_4999383112690434048_n.jpg

Extremt finkornig sand dessutom, finns inte en enda liten sten i det ens :D Guld för frilandsodlingarna tydligen även om jag inte begriper varför, men de växer sjövilt trots torkan :eek:

Mina frodas och ger massor med tomater, likaså baby plommontomaterna :D

Btw, kommer ni ihåg att jag sa när jag flyttade hit att här är sandjord? Jag får nog revidera det till att här är det sand O_o

37217837_2302992829718170_4999383112690434048_n.jpg

Extremt finkornig sand dessutom, finns inte en enda liten sten i det ens :D Guld för frilandsodlingarna tydligen även om jag inte begriper varför, men de växer sjövilt trots torkan :eek:
Ååhh vad jag saknar min sandjord. Nu har jag blålera 10 cm ner så allt som ska grävas behöver vi grävmaskin för :meh:

Jag har samma fenomen på mina 5 zucchinis :cry:
Och @tanten som sade att jag skulle bada i zucchini :cautious:
De kommer! De bara övar först. :D

Vatten och näring. Vatten och näring.

Jag har full gång på skörden. Delar ut till de som kommer förbi.
De står visserligen i sandjord men den är toppad med gödsel och i varje planteringsgrop la jag en näve hönsgödselpellets.
Gödslar lite extra för det ska räcka till alla amaryllisar som står mellan plantorna också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka