Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar inte finnas någon ände på körsbärsplockandet. Nu hoppas jag fåglarna pallrar sig hit och tar resten så att jag inte får för mig att plocka mer. Jag har fortfarande en liter orensade bär i kylskåpet.
Visa bifogad fil 16944

Vad är förresten bästa användningen för en halvliter vinbär? Gelé?

Röda eller svarta vinbär? Jag kokade en fantastiskt god marmelad på röda vinbär och vanilj tidigare i veckan.

Röda eller svarta vinbär? Jag kokade en fantastiskt god marmelad på röda vinbär och vanilj tidigare i veckan.
Mestadels svarta, någon klase röda. Marmelad äter vi dåligt av så det ska jag nog undvika. Förra årets krusbärsmarmelad står orörd i kylskåpet. Fast så är jag inget krusbärsfan eller.

FE2659A2-09A9-490A-89CB-B94B26879B8E.webp

Äntligen! Nånting vill blomma! Tror det är en paprika. Står pelargon på krukan :cautious:

Jag ska påbörja ett sånt här bygge i min slänt, jag har två höga pallkragar att börja med och behöver ju fylla upp dom med jord. Vad är bäst (och vad är skillnaden?), planteringsjord eller trädgårdsjord? Tanken är att plantera blommor som är fleråriga.

5d6b6f5e699beafd522333e7a455385a.jpg

Köp den billigaste du får tag på (går att köpa i storsäck på återvinningen) och tigg gödsel från någon bonde att blanda upp med :up:

Har några spireor som inte är så snygga. Kan jag klippa dem nu när de blommat över?
Den ena är enorm och ful, skuggar dessutom min lilla rabatt där jag planterar sånt jag hittat på olika mässor.

Har några spireor som inte är så snygga. Kan jag klippa dem nu när de blommat över?
Den ena är enorm och ful, skuggar dessutom min lilla rabatt där jag planterar sånt jag hittat på olika mässor.

Spirea går utmärkt att såga ner till fotknölarna om du så vill, de brukar hämta sig bra till nästa säsong.

Nu har regnet avtagit men fått ihop ca 100lite vatten från takrännan :up:
Det är väl vad jag har fått sen början av maj...
Sen var det lite typiskt att det regnade här i lördags, inte mer än en halv millimeter men tillräckligt för att sabba våra försök att skörda varenda grässtrå som går att uppbringa...

Fy fanken vad körsbär är räligt! Stora, mörkt röda körsbär, fattar inte vad jag tänkte på när jag planterade träden, har ätit sådana nu varje dag i nästan två veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka