Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror min The fairy ros trivs rätt bra trots värmen :D har vattnat den 2 gånger i torkan
IMG_20180706_165342.webp

Rådjursdjävlarna har ju varit i landet. Igår täckte jag det som de gillat med nät och duk.

Idag kommer jag till landet och undrar varför det inte ser ut att blomma bland ärtorna längre.
De har blivit toppade. Allihop.

Nu har jag kissat i en bunke och ska blanda med blodmjöl. Få se om det gör någon som helst skillnad.

Jag har ALDRIG under mina typ 45 år som odlare varit med om att ha rådjur som äter i landen.
Jag är ARG.

Funderar på lasso och handgripligen vrida nacken av dem.

Ser sorgset ut över deet som en gång var en gräsmatta. Nu är det helt uppbökat.

Eftersom flera tipsat om att grävlingar skyr människolukt så har jag nu övergått till att kissa i burk och skvätta ut över gräsmattan. :meh:
Eftersom jag äter vätskederivande så kissar jag rätt ofta....:rofl:

Ser sorgset ut över deet som en gång var en gräsmatta. Nu är det helt uppbökat.

Eftersom flera tipsat om att grävlingar skyr människolukt så har jag nu övergått till att kissa i burk och skvätta ut över gräsmattan. :meh:
Eftersom jag äter vätskederivande så kissar jag rätt ofta....:rofl:
Om det inte hjälper kan du komma hit och få lite opium... Parfymen alltså! Den funkar finfint mot grävling.

När är det dags att inse att sommaren är för långt gången för att sätta igång med nya projekt i det lilla enkla växthuset? :angel::cautious:
Det var förmodligen alldeles för sent :D, men jag planterade om några små paprikaplantor idag. Om inte annat så hoppas jag att de hinner komma så långt att de hinner blomma, befruktas och börja sätta frukter. Sen kanske de kan mogna klart inomhus till hösten??

Har i alla fall bundit upp gurkorna och till sist tagit ut alla krukor vars frön inte tagit sig.

Jag har insett mitt handikapp med att skapa en snygg rabatt. Jag kan göra snyggt på en liten yta, men har ingen talang alls till att komponera en större rabatt(ca 10meter). Men min gulliga fd arbetsgivare som är trädgårdsmästare ska göra en ritning åt mig :love: jag lär dock betala genom att köpa både jord och växter så det tjänar han nog på :rofl:
En liten rabatt runt sambons nyrenoverade väderkvarn, detta ska vara ena hörnet av den stora rabatten.
Screenshot_20180707-164855.webp

Det verkar inte finnas någon ände på körsbärsplockandet. Nu hoppas jag fåglarna pallrar sig hit och tar resten så att jag inte får för mig att plocka mer. Jag har fortfarande en liter orensade bär i kylskåpet.
30701FD3-BA1E-4C14-9737-D53A43C716C8.webp

Vad är förresten bästa användningen för en halvliter vinbär? Gelé?

En grundstam är "roten".

Många rosor klarar inte att växa själva för rotsystemet är svagt. Så man tar en härdig och stark ros med stadiga bra rötter och ympar - sätter fast - den ros man vill ha.

Då är rotsystemet alltså från en annan ros än den du ser. Om det kommer en massa skott kan de alltså vara från roten (som du sannolikt inte vill ha) eller från den ros du gllar. Ibland ser man tydlig skillnad på bladen och taggarna, men inte alltid.

Fådda rosor, från grannar och vänner, är det jag mest har. De är rotskott från gamla rosor och därmed kan jag glatt dela med mig till hugade spekulanter. :)

Å, tack för svaret, såg inte att du skrivit! Blev mycket lättare att förstå. Nu har jag tagit runt 10 vildskott och satt i krukor, får se om det blir något. De var ju över hela gräsmattan! :D Jag skulle tro att det är "samma" ros överallt, det finns liksom ingen riktig buske utan det ser ut som att det bara är vildskott som etablerat sig lite här och där. Är det någon som kan ge sig på en gissning om vad det är för sorts ros? :)

Bifogade filer

• IMG_20180624_112545037.webp
    IMG_20180624_112545037.webp
    104,4 KB · Visningar: 22
Alltså de här blommorna har börjat stressa mig lite. :o Fick en horentesia i present som ska ner i jorden, måste försöka fixa en rabatt till den bredvid trappan. Hoppas den kan klara sig i zon 6. Är lite rädd att snön kommer bli för tung och förstöra den? Det är fullt i ogräs i rabatterna, pionen ska tydligen ha gödsling nu efter blomningen, sen skulle jag vilja sätta en pion till (eller två eller tre...) då jag kommit på att pioner är det BÄSTA som finns. Hittade svenska pionsällskapet igår! :D Rosorna i gräshörnet skulle behöva en rabatt... Synd att man inte har tid att BARA dona i trädgården!

Bifogade filer

• IMG_20180628_143552230.webp
    IMG_20180628_143552230.webp
    471,8 KB · Visningar: 22
Jag har insett mitt handikapp med att skapa en snygg rabatt. Jag kan göra snyggt på en liten yta, men har ingen talang alls till att komponera en större rabatt(ca 10meter). Men min gulliga fd arbetsgivare som är trädgårdsmästare ska göra en ritning åt mig :love: jag lär dock betala genom att köpa både jord och växter så det tjänar han nog på :rofl:
En liten rabatt runt sambons nyrenoverade väderkvarn, detta ska vara ena hörnet av den stora rabatten.
Visa bifogad fil 16927
Vilken gullig söt väderkvarn :D!
Ser lite norrländsk ut :love:

Klippte ner tomaterna. De har blivit orimligt stora på kort tid. Klippte av på hälften på några. Måste skaffa uppbindningskrokar till växthuset. Men hittar fasen inga i fysisk butik, bara på nätet..

Nu lovas lite lite lite regn både månad, fredag och måndag men lär dunsta bort innan det hinner landa på backen.

Turligt nog har vi 2 brunnar (3 ringar var) med icke drickbart vatten så än är det bara att vattna på för min del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka