Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick ner för att vattna och skördade lite grönsaker när jag ändå var igång :D:up:
4D77BF35-1E4C-4006-8D8C-2948D6A929C4.webp

Min erfarenhet är att rosor sköter sig själv efter första året så länge de inte drabbas av löss.
Våra rosor kommer tyvärr drabbas av löss för vi har hopplöst mycket rödmyror på tomten, men de befintliga rosorna lever med det och det hoppas jag de nya kan göra också. Vi jobbar hårt på att minska myrbeståndet men vi lär aldrig bli kvitt dem.

Började i lördags, blev klar ikväll: rödavinbärsbusken och ena krusbärsbusken är färdigplockade. Svarta vinbär och en liten buske till med krusbär kvar. Sen ska det kokas saft - återkommer med totalmängd då.
Jag har kokat gelé på de bär jag lyckades få in. Lite mer än 8 liter gelé blev det... undrar om det räcker? :rofl:

Hoppas hinna plocka till sylt senast på lördag. Saften får vänta ett tag till.

Fråga från total trädgårdsnewbie: hur svårt är det egentligen med rosor? Vi har några gamla plantor som blommar fint trots noll skötsel. Nu köpte jag ju två nya plantor i helgen som jag hoppas ska rota sig. Måste jag försumma barn och man och viga mitt liv till att pyssla om rosorna nu? ;)

Gräv ordentligt och ge dem bra jord. Byggmax har billig rosjord (samma som Dyra Handelsträdgården). Se till att ympstället är på rätt djup så kommer de att ta sig bra.

Det går givetvis bra ändå men man förlorar ett par år på deras utveckling. Jag har sett stor skillnad på de jag planterade för några år sedan jämfört med förra årets då jag gjorde det ordentligt.

Bladlössen är vidriga i år och de ser nästan ut att ta död på rosorna, så jag gick för att hämta lite pyrex. Men så hittade jag saxen jag hade tänkt klippa buxbomen med, så jag började klippa ett buxbomsklot av den mycket oformliga buske vi har framför entrén. Skönt att äntligen få det gjort!

Sedan gick jag lös på rosorna. Men innan jag sprejade med pyrex så kanske det var lika bra att klippa bort överblommade knoppar, sätta ut rosstöden jag köpte förra sommaren, rensa lite ogräs och kasta ut lite gödsel. Och när man ändå håller på så kan man ju kasta ut och luckra ner gödsel i samtliga rabatter - eller hur. Och vattna lite.

Sedan gick jag för att hämta pyrex. Men så tänkte jag att när jag ändå har ogräskorgen framme så kan jag ju passa på att rensa bort överblommade blommor från nävorna under äppelträdet. Där fanns också lite nässlor. Och se så trist det såg ut på gräsmattan med rosblad och små äppelkart. Bäst att jag räfsar gräsmattan, tänkte jag och satte igång. Kanske det kan vara bra att sopa altanen också. Därefter var jag på väg in för en sen lunch när jag kom på att mitt ärende ut i trädgården fortfarande var oförrättat. Hittade flaskan med pyrex.

Nu är rosorna förhoppningsvis fredade mot bladlössen. Åtminstone ser trädgården betydligt prydligare ut än vad den gjorde för dryg två timmar sedan.
Vad härligt du skriver! Känner då igen det ”ska bara” :D

Här växer alla odlingar så det är roligt att se! Vattnar varje dag, väntar också på regnet som det snålas med fortfarande.

Vad härligt du skriver! Känner då igen det ”ska bara” :D

Här växer alla odlingar så det är roligt att se! Vattnar varje dag, väntar också på regnet som det snålas med fortfarande.

Det är när ”ska bara” infinner sig som jag får mest gjort. Annars har jag väldigt lång startsträcka där ungefär 95 procent av tiden går åt att vela kring vad och hur jag ska göra något.

Dags för en ny regndans tror jag.
Min vattentunna är tom, tog det sista igår. Bäcken börjar torka ut. Vågar inte ta brunnen, tänk om det tar slut! Förra året sinade det nästan.. Tur vi har gamla brunnen att ta av!

Ska börja samla gråvatten :up:

Det är när ”ska bara” infinner sig som jag får mest gjort. Annars har jag väldigt lång startsträcka där ungefär 95 procent av tiden går åt att vela kring vad och hur jag ska göra något.

I know the feeling... efter snart 5 år med trädgården som bara min har jag nästan listat ut hur den ska se ut. Då ska vi komma ihåg att jag snart dessutom bott här i 45 år...

Nästan.

Trädgårdshandeln en liten bit bort hade 50 % på ALLT. Jag handlade givetvis alldeles för mycket.. Kunde dessutom inte motstå att köpa 2 sparrisplantor. Det är sedan länge bestämt att de ska planteras på ena sidan av förrådet, tyvärr så har vi inte byggt förrådet än :idea:. Har läst att man inte ska flytta sparris. Kan jag plantera dem i en större balja och sen plantera ner dem i jorden typ nästa vår?? Hur kunde det bli såhär? :p

Bifogade filer

• 20180704_140645.webp
    20180704_140645.webp
    462,3 KB · Visningar: 26
Ni som är oroliga för vattnet, sparar ni gråvatten att ha i trädgården? Dvs samla duschvatten i en hink? Då törs man ju vattna mer.
Vi har visserligen kommunalt vatten, men jag försöker vara sparsam och har gjort i ordning så att jag kan spara vatten från vattenflaskor m m. Kan tyvärr inte spara duschvatten. Dotterns utebadvatten används till bevattning.
Vi har gamla brunnen kvar, men pumpen är trasig. Planen är att renovera den, så att vi kan använda den till bevattning nästa år.

Rensade lite i tomatplantorna igår. Jävlarr med tjuvskott som hade vuxit till sig, inte konstigt plantan inte pallade med att göra tomater. Men nu är där rensat och ett par tjocka grenar nertryckta i jord så får vi se om dem kankse växer till sig. Körsbärstomaterna har bliovit mer buske än allt annat iom jag har varit dålig på att tjyva, men där är ändå jäkligt gott om tomatbebisar på dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka