Bladlössen är vidriga i år och de ser nästan ut att ta död på rosorna, så jag gick för att hämta lite pyrex. Men så hittade jag saxen jag hade tänkt klippa buxbomen med, så jag började klippa ett buxbomsklot av den mycket oformliga buske vi har framför entrén. Skönt att äntligen få det gjort!
Sedan gick jag lös på rosorna. Men innan jag sprejade med pyrex så kanske det var lika bra att klippa bort överblommade knoppar, sätta ut rosstöden jag köpte förra sommaren, rensa lite ogräs och kasta ut lite gödsel. Och när man ändå håller på så kan man ju kasta ut och luckra ner gödsel i samtliga rabatter - eller hur. Och vattna lite.
Sedan gick jag för att hämta pyrex. Men så tänkte jag att när jag ändå har ogräskorgen framme så kan jag ju passa på att rensa bort överblommade blommor från nävorna under äppelträdet. Där fanns också lite nässlor. Och se så trist det såg ut på gräsmattan med rosblad och små äppelkart. Bäst att jag räfsar gräsmattan, tänkte jag och satte igång. Kanske det kan vara bra att sopa altanen också. Därefter var jag på väg in för en sen lunch när jag kom på att mitt ärende ut i trädgården fortfarande var oförrättat. Hittade flaskan med pyrex.
Nu är rosorna förhoppningsvis fredade mot bladlössen. Åtminstone ser trädgården betydligt prydligare ut än vad den gjorde för dryg två timmar sedan.