Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittade på tiodygnsprognosen nu inte en enda droppe i sikte :crazy:
F-n rent ut sagt :arghh:

Det är verkligen helt jävla galet. Vi har inte kommunalt, hur mycket vågar man ta när man har egen brunn? Gissar att den är skapligt djup men ändå.

Det är verkligen helt jävla galet. Vi har inte kommunalt, hur mycket vågar man ta när man har egen brunn? Gissar att den är skapligt djup men ändå.
Ja det där är svårt. Har brunnen sinat någon gång tidigare vet du det?
Jag vattnar bara tomaterna och salladen samt några krukväxter och så hästarna då. Har djupborrad brunn så jag är inte orolig men jag vill ha regn nu :( för betets skull och all annan växtlighet. Lite tråkigt när björkarna är gula redan i början av juli O_o

Ja det där är svårt. Har brunnen sinat någon gång tidigare vet du det?
Jag vattnar bara tomaterna och salladen samt några krukväxter och så hästarna då. Har djupborrad brunn så jag är inte orolig men jag vill ha regn nu :( för betets skull och all annan växtlighet. Lite tråkigt när björkarna är gula redan i början av juli O_o

Ja jag började också reagera på björkarna för några dagar sen... alldeles gula, som om det redan skulle vara oktober. Ser så fruktansvärt tråkigt ut.

Jag vet faktiskt inte om den sinat innan! Känner nu att det var tur att jag hejdade mig och inte gjorde ett land utan höll mig till lådorna istället. Ändå har potatislådan verkat ta stryk trots att jag försökt vattna regelbundet, men det blir väl inte tillräckligt antar jag.

Jag är så trädgårdsdeprimerad :arghh:
Det enda som växer i den här torkan är tistlar. Vi har också egen brun, som dessutom delas med andra hushåll och vi har ingen aning om hur långt det räcker. Osams med sambon om vattningen då jag vill vara mycket mer försiktig. Har gett upp flera platser med frilandssådda blommor, vinll helt enkelt inte vattna :cry:

Försökte rensa runt morötterna, jag ser inte ens var de är sådda, det är bara tistlar. Allt är skit!

Jag är så trädgårdsdeprimerad :arghh:
Det enda som växer i den här torkan är tistlar. Vi har också egen brun, som dessutom delas med andra hushåll och vi har ingen aning om hur långt det räcker. Osams med sambon om vattningen då jag vill vara mycket mer försiktig. Har gett upp flera platser med frilandssådda blommor, vinll helt enkelt inte vattna :cry:

Försökte rensa runt morötterna, jag ser inte ens var de är sådda, det är bara tistlar. Allt är skit!
Usch, lider med dig :down:

Dagens skörd från att ha krafsat en halv fåra...

36508090_2278747998809320_4910601298253971456_n.jpg

Verkar vara bra jord för potatis, för de växer som f.n :eek:

36594159_2278710765479710_1364821391261564928_n.jpg

Detta är en vit paprika. Är det någon som vet hur länge det dröjer innan den mognar? Den har slutat växa men haft samma färg länge nu.20180703_133321.webp

Detta är en vit paprika. Är det någon som vet hur länge det dröjer innan den mognar? Den har slutat växa men haft samma färg länge nu.

Ät, säger jag :D

För övrigt så måste jag säga att jag är positivt överraskad av att det inte är mer knäpparlarver i potatisen än det är :up: Hade förväntat mig avsevärt mycket mer omfattande angrepp, iom att det är ett helt nytt land som fick svålen plöjd i fjol och att där innan var helt övervuxet av gräs/nässlor och annat ogräsgräs.

Ja jag har också funderat på pumpa... :) Vad odlar du för sort?
Jag har mammutpumpa så dem blir ju stora (Halloween pumpor). Men ja dem ska du nog lägga ner istället för att binda upp. jag kan ta en bild på hur mina ser ut när jag kommer hem.
Jag har grävd brunn så ibland med jämna mellanrum puttar jag ner en lina med något tungt i och känner när den når botten. Sen kan jag ju se på linan var vattengränsen går (ungefär) Det ger mig en litet hum om hur vattennivån i brunnen är. Bra atta veta för just såna här tider.

Bladlössen är vidriga i år och de ser nästan ut att ta död på rosorna, så jag gick för att hämta lite pyrex. Men så hittade jag saxen jag hade tänkt klippa buxbomen med, så jag började klippa ett buxbomsklot av den mycket oformliga buske vi har framför entrén. Skönt att äntligen få det gjort!

Sedan gick jag lös på rosorna. Men innan jag sprejade med pyrex så kanske det var lika bra att klippa bort överblommade knoppar, sätta ut rosstöden jag köpte förra sommaren, rensa lite ogräs och kasta ut lite gödsel. Och när man ändå håller på så kan man ju kasta ut och luckra ner gödsel i samtliga rabatter - eller hur. Och vattna lite.

Sedan gick jag för att hämta pyrex. Men så tänkte jag att när jag ändå har ogräskorgen framme så kan jag ju passa på att rensa bort överblommade blommor från nävorna under äppelträdet. Där fanns också lite nässlor. Och se så trist det såg ut på gräsmattan med rosblad och små äppelkart. Bäst att jag räfsar gräsmattan, tänkte jag och satte igång. Kanske det kan vara bra att sopa altanen också. Därefter var jag på väg in för en sen lunch när jag kom på att mitt ärende ut i trädgården fortfarande var oförrättat. Hittade flaskan med pyrex.

Nu är rosorna förhoppningsvis fredade mot bladlössen. Åtminstone ser trädgården betydligt prydligare ut än vad den gjorde för dryg två timmar sedan.

Nu har vi fått massa mogna körsbär och hallonen är på G! Plockar va min egen sallad och den är riktigt god :up: Massa jordgubbar men ingen mogen än....

Gällande vattnandet så var vi och hämtade 600 liter från älven igår som vi kommer ge till hästarna och vattna blommorna med. Vi har fyra hästar som dricker som elefanter i värmen så vi vågar inte chansa mera nu även fast det säkert är lugnt. Känns bättre att så många liter sparas i alla fall.

Fråga från total trädgårdsnewbie: hur svårt är det egentligen med rosor? Vi har några gamla plantor som blommar fint trots noll skötsel. Nu köpte jag ju två nya plantor i helgen som jag hoppas ska rota sig. Måste jag försumma barn och man och viga mitt liv till att pyssla om rosorna nu? ;)

Fråga från total trädgårdsnewbie: hur svårt är det egentligen med rosor? Vi har några gamla plantor som blommar fint trots noll skötsel. Nu köpte jag ju två nya plantor i helgen som jag hoppas ska rota sig. Måste jag försumma barn och man och viga mitt liv till att pyssla om rosorna nu? ;)
Min erfarenhet är att rosor sköter sig själv efter första året så länge de inte drabbas av löss.

Mamma kom hem till oss idag för att vara barnvakt under veckan och det första hon hittade i trädgården var en hel hög med flygmyror och små svarta myror vid regnvattenbaljan. De klättrade under och över jordsäcken som legat där en månad :angel: och under baljan...och på fasaden. :arghh:

Jag fick inte panik, men kände mig lite huvudlös när jag ena sekunden öste ut saltpaketet på dem och sen spolade bort allt, även tvestjärtarna, med vattenslangen.

Sen ringe jag maken, så han tar med sig medel från jobbet. Jag vill INTE ha in myror i källaren.

Jag har fått lära mig att rosor behöver klippas till lite då och då (vårklippning och överblommade blommor) och eventuellt lite guidning (stöd/snöre) i växthåll. I övrigt sköter de sig själva.
Än så länge verkar mina rosor tycka det är ok. (Men vi har bara bott här sen januari, så vem vet hur det ser ut om några år?) :angel:

IMG_20180703_095110_749.webp

Jag har fått lära mig att rosor behöver klippas till lite då och då (vårklippning och överblommade blommor) och eventuellt lite guidning (stöd/snöre) i växthåll. I övrigt sköter de sig själva.
Än så länge verkar mina rosor tycka det är ok. (Men vi har bara bott här sen januari, så vem vet hur det ser ut om några år?) :angel:

Visa bifogad fil 16783
Rabattrosor klipps årligen ned till 3 fyra knoppar per kvist. Övriga rosor kan klippas vid behov. Om man har remonterande rosor och vill ha en lång och prydlig blomning så kan man klippa av de överblommade huvudena annars kan man strunta i det rosen bryr sig inte, men blommar lite mindre det året eftersom energin i stället går till att bilda nypon.

Detta förklarar på ett skrämmande sätt hur torkan slår mot en trädgårdsnörds innersta personlighet: En av mina lokala trädgårdsbutiker har haft sin sedvanliga "halva priset på allt"-rea i två dagar nu.

Och jag har inte varit där. För att jag har inte känt mig peppad på att handla hem något mer som kommer att torka bort.

:cry: :cautious: O_o :down: :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka