Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jordgubbsplantorna börjar ta sig efter rådjursattacken.
20180630_080835.webp

Har börjat skörda lite av vinbären idag. I min enfald trodde jag satt jag skulle hinna plocka de 2 buskarna som vi ska sylta och safta på de 2 timmar jag hade. HA! Säger jag bara. Fick ihop 7kg (mer kan vi inte ta in i taget) och det syns inte ens att jag varit där och plockat. :nailbiting: :rofl:

Minst 11 liter bär som ska bli gelé i morgon alltså. Det blir en *host* del. :o
Tips på vad man kan göra mer än saft och gelé mottages tacksamt. Sista busken är bara till att mumsa på och frysa in för senare mumsning men de andra 2 måste jag ta tillvara på något bra sätt.

20180630_212050.webp

Har börjat skörda lite av vinbären idag. I min enfald trodde jag satt jag skulle hinna plocka de 2 buskarna som vi ska sylta och safta på de 2 timmar jag hade. HA! Säger jag bara. Fick ihop 7kg (mer kan vi inte ta in i taget) och det syns inte ens att jag varit där och plockat. :nailbiting::rofl:

Tips på vad man kan göra mer än saft och gelé mottages tacksamt. Sista busken är bara till att mumsa på och frysa in för senare mumsning men de andra 2 måste jag ta tillvara på något bra sätt.

Visa bifogad fil 16693

Gör mer saft och skicka hit <3

Kanske senare. Som stämningen är på Buke just nu känner jag mig inte ett dugg välkommen i någon tråd och är livrädd för att skriva något som gör att jag får drevet efter mig för det orkar jag inte med. Jag tänker inte riskera att gå sönder för att vara kvar på forumet.

:heart Känner igen det du beskriver, men jag hoppas att det bara är en kort fas. Många verkar vara lite på nålar just nu. Jag uppskattar i alla fall dina inlägg! Speciellt de om rosor, jätteintressant att ta del av.

Häng gärna budbäraren och tyck synd om de som "drabbas".
Men, vi har ett prefix som heter Trädgård och växter.
Skapa gärna nya trådar inom det prefixet när ni har funderingar som gäller trädgården och växter som är mer specifika. Och fortsätt använda den här tråden till allmänt trädgårdsbabbel.
Ingen kommer röra den här tråden som läget är just nu, men gör forumet mer levande genom att skapa fler intressanta trådar, är mitt bästa tips.

Har börjat skörda lite av vinbären idag. I min enfald trodde jag satt jag skulle hinna plocka de 2 buskarna som vi ska sylta och safta på de 2 timmar jag hade. HA! Säger jag bara. Fick ihop 7kg (mer kan vi inte ta in i taget) och det syns inte ens att jag varit där och plockat. :nailbiting::rofl:

Visa bifogad fil 16693
Ett tips är att plocka bären som ska bli saft lite övermogna så stelnar inte saften i flaskan sedan. Men du kanske är van saftkokare så du har koll på vinbärens fenomenala pektinhalt :). Själv är jag uppväxt på klumpande saft som med nöd gick att få ur flaskan...

Visa bifogad fil 16693
Jag började med de röda igår. Efter två timmar hade jag plockat 10 liter...och kommit 1/5 runt... :rofl:
...så det här kommer ta tid. Men det visste jag sen, efter alla år vid släktgården, med 4 fantastiska buskar. Nu har jag ju faktiskt bara en. :D

Den svarta tar jag sist.

Jag kokar saft och ställer flaskorna i frysen. Perfekt att bara plocka upp en flaska när man börjar känna sig krasslig i vinter. En del svarta fryser jag in som de är och har till frukostfilen. Riktigt mumsigt!

Svärmor gör paj med röda vinbär.

Ett tips är att plocka bären som ska bli saft lite övermogna så stelnar inte saften i flaskan sedan. Men du kanske är van saftkokare så du har koll på vinbärens fenomenala pektinhalt :). Själv är jag uppväxt på klumpande saft som med nöd gick att få ur flaskan...
Tack för tipset :up:
Då väntar jag till nästa vecka med att plocka det som ska saftas. Passar bra då jag ändå inte kommer hinna plocka mer denna helgen. :)

[QUOTE="MJLee Även om det bara tangerar trädgård, har någon förslag på höga (gröna antar jag) växter som kan överleva stark solsken och värme i västfönster?

Det enda som överlever hemma hos mig är ampelliljor, möjligen för att katten äter upp den innan jag hinner ta död. Det här med att ta skott och odla egna är... dödfött :grin:[/QUOTE]
Jag har pelargoner överallt och bananplantor, citrus, porslinsblomma och pelargoner. Bara man vattnar tillräckligt ofta klarar de ljuset och värmen. Pelargoner växer ju ute vid Medelhavet.

Jag skrev om mina Petuniafunderingar förra året, avråddes från att så själv men gjorde det ändå. De blommade sent, började i augusti vilket kan bero på vädret men blev fantastiskt vackra. Så vackra att jag inte hittade några i närheten i år heller och har sått samma sort igen. Dock mycket senare. De verkar ändå tidigare så jag hoppas på blomning innan månadens slut.
Har i övrigt fått se min krypflox törsta ihjäl:(
Lavendeln blommar tidigt, frilandsgurkan och svartkålen i växttunneln är verkligen på gång. När skördar man gurkorna?De är kanske 5-7 cm.
Vi har en pion som efter 4 år fortfarande inte blommar. Den står med 4 andra pioner dom blommar så fint. Ska man flytta den? Jag flyttade en Austinros som stod i närheten och var svag(gulaktig och klena stjälkar) Annat?

[QUOTE="MJLee Även om det bara tangerar trädgård, har någon förslag på höga (gröna antar jag) växter som kan överleva stark solsken och värme i västfönster?

Det enda som överlever hemma hos mig är ampelliljor, möjligen för att katten äter upp den innan jag hinner ta död. Det här med att ta skott och odla egna är... dödfött :grin:
Jag har pelargoner överallt och bananplantor, citrus, porslinsblomma och pelargoner. Bara man vattnar tillräckligt ofta klarar de ljuset och värmen. Pelargoner växer ju ute vid Medelhavet.[/QUOTE]

Ska kolla på de andra, pelargoner är för mycket mormorsblomma för mig eftersom min mormor hade dem överallt. Och jag vill ha något riktigt högt för att passa i ett högt fönster. Hade ett fint citrusträd, inköpt för dyra pengar som jag tog död på, på ett halvår.

Jag har pelargoner överallt och bananplantor, citrus, porslinsblomma och pelargoner. Bara man vattnar tillräckligt ofta klarar de ljuset och värmen. Pelargoner växer ju ute vid Medelhavet.

Ska kolla på de andra, pelargoner är för mycket mormorsblomma för mig eftersom min mormor hade dem överallt. Och jag vill ha något riktigt högt för att passa i ett högt fönster. Hade ett fint citrusträd, inköpt för dyra pengar som jag tog död på, på ett halvår.[/QUOTE]
Om det är pga du vattnar dem för sällan så finns det vissa grejer man kan använda som gör det mycket enklare att upptäcka om de behöver vattnas. Jag upptäckte det själv nu när jag sitter blomvakt och alla krukväxterna har (eh jag vet inte vad de heter men det är automatisk vattning) såna där snören från en burk vatten och ned i jorden. Det är så mycket lättare att hålla koll! Jag behöver inte vattna så ofta och man kan med en blick se om de behöver fyllas på. Och blommorna stormtrivs!
Inte så snygga kanske men bekvämt! Jag tror att det finns andra grejer (kanske snyggare?) som gör samma sak.

Ska kolla på de andra, pelargoner är för mycket mormorsblomma för mig eftersom min mormor hade dem överallt. Och jag vill ha något riktigt högt för att passa i ett högt fönster. Hade ett fint citrusträd, inköpt för dyra pengar som jag tog död på, på ett halvår.
Om det är pga du vattnar dem för sällan så finns det vissa grejer man kan använda som gör det mycket enklare att upptäcka om de behöver vattnas. Jag upptäckte det själv nu när jag sitter blomvakt och alla krukväxterna har (eh jag vet inte vad de heter men det är automatisk vattning) såna där snören från en burk vatten och ned i jorden. Det är så mycket lättare att hålla koll! Jag behöver inte vattna så ofta och man kan med en blick se om de behöver fyllas på. Och blommorna stormtrivs!
Inte så snygga kanske men bekvämt! Jag tror att det finns andra grejer (kanske snyggare?) som gör samma sak.[/QUOTE]

Jag följer alla förbaskade råd som finns, särskilt för orkidéer men de dör ändå. Jag behöver en smal hög växt som passar till ett högt fönster. Tomatväxt kanske skulle vara ett alternativ men trång kruka plus har ingen lust med fula blad en majoritet av året.

Inte så snygga kanske men bekvämt! Jag tror att det finns andra grejer (kanske snyggare?) som gör samma sak.

Jag följer alla förbaskade råd som finns, särskilt för orkidéer men de dör ändå. Jag behöver en smal hög växt som passar till ett högt fönster. Tomatväxt kanske skulle vara ett alternativ men trång kruka plus har ingen lust med fula blad en majoritet av året.[/QUOTE]

Blombuketter 😅

Jag följer alla förbaskade råd som finns, särskilt för orkidéer men de dör ändå. Jag behöver en smal hög växt som passar till ett högt fönster. Tomatväxt kanske skulle vara ett alternativ men trång kruka plus har ingen lust med fula blad en majoritet av året.

Blombuketter 😅[/QUOTE]

Hahaha, inte ekologiskt och dör på några dagar. Annars gillar jag de de där långa som doftar gott. Kollar på citronfikus men återigen gillar inte stark sol

Jag sådde i senvintras en äppelkärna, som nu vuxit till ett ca 80 cm högt träd och so far, so good. Men när kan jag plantera ut det fritt i naturen så att säga? Står än så länge i västhuset och har en stor kruka, så att rötterna har utrymme att utvecklas, men behöver det bo sådär bekvämt och "skyddat" något år till innan det går att gräva ner i backen, eller kan jag göra det redan i år, typ nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka