Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sådde i senvintras en äppelkärna, som nu vuxit till ett ca 80 cm högt träd och so far, so good. Men när kan jag plantera ut det fritt i naturen så att säga? Står än så länge i västhuset och har en stor kruka, så att rötterna har utrymme att utvecklas, men behöver det bo sådär bekvämt och "skyddat" något år till innan det går att gräva ner i backen, eller kan jag göra det redan i år, typ nu?
Grattis!

Flytta krukan utomhus? Så ghar jazg gjort med mina ympförsök. Jag har krukorna utomhus i skydd av förstubron. De får inte direkt sol och de är skyddade från vind. På vintern skottar jag över snö så krukorna är rejält täckta.

Jag har inte vågat plantera förrän de fått lite rejälare stam.

Tittar in en snabbis för att tala om att mina odlarmödor ger frukt. Har skördat fem stora gröna squashar och en musselsquash än så länge. Det är många gula squashar på gång också. Övrigt i pallkragarna växer mig över huvudet. Jag målar hus och har inte riktigt tid att gallra och/eller skörda...

Tittar in en snabbis för att tala om att mina odlarmödor ger frukt. Har skördat fem stora gröna squashar och en musselsquash än så länge. Det är många gula squashar på gång också. Övrigt i pallkragarna växer mig över huvudet. Jag målar hus och har inte riktigt tid att gallra och/eller skörda...
Vad är det för skillnad på vanlig grön squash och de där andra? Utom utseendet förstås 😁
Jag har varit nyfiken ett tag, men inte köpt några frön eftersom jag inte vet vad jag ska göra med dem.

Vad är det för skillnad på vanlig grön squash och de där andra? Utom utseendet förstås 😁
Jag har varit nyfiken ett tag, men inte köpt några frön eftersom jag inte vet vad jag ska göra med dem.
gula och gröna är bara färgen som skiljer, den tredje vet jag inte...

Det är ingen större skillnad, bara form och färg. Går att använda som vanlig (grön) squash. Jag tycker de är lite kul att dela på längden och lägga på grillen. Brukar ta dem när de ca 10 cm men den här missade jag så den blev typ 15 cm.
DSC_1207.webp

Liten anings skillnad i smaken. Annars är de rätt lika.
Musselsquashen är god som den är, i skivor med lite salt på. Typ snacks.

Jag baserar i stort sett min kost på squash om somrarna :D Lider av lätt squashförgiftning....
Ljuvlig soppa med lite ädelost och grädde. Köttfärsgratäng med squashskivor. Snabbstekta tärnade med lite het kryddning. Bas i grönsakssoppa. Grovt rivnaoch snabbwokade och rörda ihop med lite creme fraiche. Det går att göra det mesta med dem.

Nu hoppar jag in i trädgårdstråden och hoppas någon kan ha en idé om vad det är jag odlar för något. Jag brukar ha en nästan fanatisk koll på sorter mm men just den här plantan har sambon fått av någon som bara sa "det är nog en gurka".

Så jag har ivrigt inväntat första honblomman för att se vad det blir, och nu undrar jag lite?
Runt fruktämne, men plantan liknar verkligen inte alls tex Äppelgurka 'Lemon' som jag odlat i massor av år. Plantan klänger som en gurka, men har stora blommor och gigantiska blad som tex zucchini. Lägger in en bild på en honblomma. Några idéer?

20180702_201048.webp

Nu hoppar jag in i trädgårdstråden och hoppas någon kan ha en idé om vad det är jag odlar för något. Jag brukar ha en nästan fanatisk koll på sorter mm men just den här plantan har sambon fått av någon som bara sa "det är nog en gurka".

Så jag har ivrigt inväntat första honblomman för att se vad det blir, och nu undrar jag lite?
Runt fruktämne, men plantan liknar verkligen inte alls tex Äppelgurka 'Lemon' som jag odlat i massor av år. Plantan klänger som en gurka, men har stora blommor och gigantiska blad som tex zucchini. Lägger in en bild på en honblomma. Några idéer?

Visa bifogad fil 16767
Det där ser ut som min pumpa. Så pumpa av något slag kanske??

Jag har en förrädare i hemmet! :arghh:
Min sambo joggade förbi koloniområdet i morse och det stod ett rådjur med kid och mumsade inne på lotten. Tror ni att han schasade bort dem? Icke! Och varför berätta att han lät dem stå kvar?

Egentligen är inte det värsta att de mumsar mangold och rödbetsblast, utan att det är att de trampar ner sådder och sådant som precis har grott eller är nyplanterat. :cry:

Jag har en förrädare i hemmet! :arghh:
Min sambo joggade förbi koloniområdet i morse och det stod ett rådjur med kid och mumsade inne på lotten. Tror ni att han schasade bort dem? Icke! Och varför berätta att han lät dem stå kvar?

Egentligen är inte det värsta att de mumsar mangold och rödbetsblast, utan att det är att de trampar ner sådder och sådant som precis har grott eller är nyplanterat. :cry:

Det skjuts för lite :cautious: De som går här anser tydligen att Flitiga Lisa är en delikatess :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka