Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha. Nu säljer den lokala trädgårdsbutiken alla grönsaksplantor för 10 kr styck. Det vore ju väldigt synd och väldigt dumt om det skulle bli en massa plats över i växthuset. Så nu står här lite fler paprikaplantor, och en till gurka och tomat, kapkrusbär och en aubergine Pinstripe. Precis när jag hade lyckats få planterat om och kånkat ut alla de andra.

Har någon erfarenhet av auberginesorten? Eller aubergineodling överhuvudtaget? Hur hög den kan bli etc?

Men sprider de sig tacksamt och lätt eller är de kinkiga? Har som sagt läst nånstans att de är lite kinkiga och tar lång tid på sig.
Planerar ett akleja-hörn och är otålig :D
Jag vet inte riktigt hur snabbt det går, men de sköter det där själva. Har man flera sorter i trädgården så korspollineras de hej vilt och man kan få helt nytt utseende på de nya plantorna. Kanske kan du samla in frön och så dem själv där du kan skydda fröna från fåglar och möss? Möjligt att du får fler plantor snabbare då.

Men sprider de sig tacksamt och lätt eller är de kinkiga? Har som sagt läst nånstans att de är lite kinkiga och tar lång tid på sig.
Planerar ett akleja-hörn och är otålig :D

De kan vara lite kinkiga med omgivningarna. Med tanke på var de står här så vill de ha någorlunda bra med sol (dvs inte helskugga) och relativt näringsrik jord som inte blir alltför torr (men ändå är genomsläpplig). De bor bla med min brandlilja.

Jag vet inte riktigt hur snabbt det går, men de sköter det där själva. Har man flera sorter i trädgården så korspollineras de hej vilt och man kan få helt nytt utseende på de nya plantorna. Kanske kan du samla in frön och så dem själv där du kan skydda fröna från fåglar och möss? Möjligt att du får fler plantor snabbare då.

Försökte driva från frö i våras, inte ett enda tog sig.. :( Äsch jag gräver ner plantorna och håller tummarna att det blir fler!

Har någon erfarenhet av auberginesorten? Eller aubergineodling överhuvudtaget? Hur hög den kan bli etc?
Jag testade förra året med tre plantor (men annan sort). Det gick inte bra alls. De blev en knapp halvmeter höga. Blommade gjorde de också men jag fick inga frukter alls. De växte i växthuset men jag hade inte möjlighet att passa öppning och stängning av dörren. Takfönstret hade jag automatik på men den räckte inte till för att vädra ut värme när solen låg på så då fick dörren stå öppen hela tiden. Jag vet inte om auberginerna tyckte det var för kallt eller vad som kan ha blivit fel.

De kan vara lite kinkiga med omgivningarna. Med tanke på var de står här så vill de ha någorlunda bra med sol (dvs inte helskugga) och relativt näringsrik jord som inte blir alltför torr (men ändå är genomsläpplig). De bor bla med min brandlilja.

Jag har ett gäng i helskugga ute i allén. De verkar trivas och må bra.
Kommer sätta mina nyförvärv i solen dock.

Jag testade förra året med tre plantor (men annan sort). Det gick inte bra alls. De blev en knapp halvmeter höga. Blommade gjorde de också men jag fick inga frukter alls. De växte i växthuset men jag hade inte möjlighet att passa öppning och stängning av dörren. Takfönstret hade jag automatik på men den räckte inte till för att vädra ut värme när solen låg på så då fick dörren stå öppen hela tiden. Jag vet inte om auberginerna tyckte det var för kallt eller vad som kan ha blivit fel.

Hmm, det låter som en utmaning - å andra sidan, en liten planta för bara en tia kan ju vara värt en chansning. Varken en jätteinvestering, eller jobbet och kärleken om man drivit upp plantorna från frö. Jag har grunnat lite på att pröva de riktiga mörklila men tänkt att det får vänta till nästa år och så får jag börja från frö då. Så den här lille filuren (om det nu blir något av den) får vara mest ett experiment.

På plantetiketten stod det att den här skulle kunna odlas i kruka eller till och med i trädgårdsland. Men så blir icke fallet här, utan den ska minsann bums in i växthuset med sina kompisar.

Jag kan ha shoppat akleja idag. Två stora fina plantor.
Sprider se sig? Har för mig att de är rätt kinkiga som frön?

Min erfarenhet är att de gärna både sprider sig och modifierar sig hejvilt, trivs de kan man efter en tid få se nya färger och modeller olika de man planterat. I min trädgård poppar de upp självsådda lite varstans och verkar inte vara särskilt kräsna med förhållandena alls, men jag kanske har ovanligt bra läge? :confused:

Min erfarenhet är att de gärna både sprider sig och modifierar sig hejvilt, trivs de kan man efter en tid få se nya färger och modeller olika de man planterat. I min trädgård poppar de upp lite varstans och verkar inte vara särskilt kräsna med förhållandena alls, men jag kanske har ovanligt bra läge? :confused:

Haha ja kan vara så. Hoppas jag har det med! Ser aklejor överallt nu bara för det.

Min erfarenhet är att de gärna både sprider sig och modifierar sig hejvilt, trivs de kan man efter en tid få se nya färger och modeller olika de man planterat. I min trädgård poppar de upp självsådda lite varstans och verkar inte vara särskilt kräsna med förhållandena alls, men jag kanske har ovanligt bra läge? :confused:

Ja, de verkar vara lite sexuellt vidlyftiga och pippar åt alla håll och kanter :D

Jag kan ha shoppat akleja idag. Två stora fina plantor.
Sprider se sig? Har för mig att de är rätt kinkiga som frön?
Kinkiga? Njae.... ;)

Vissa förädlade sorter kan vara knepiga men oftast är de flesta aklejor rätt spridningsvilliga. Jag har aklejor överallt. I år hittade jag en ibland jordgubbarna. Den blommar vackert blått.

Kruxet är att första året är de pyttesmå och riskerar att hackas bort med ogräs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18