Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Well, lägg till valnötsträd, mandel och aprikos, så har du en hygglig önskelista härifrån också... plus en eller två vinstockar på friland, och så det där jäkla fikonträdet dårå! Jag kan tänka mig att avvara minikiwin, eftersom jag är så fantastiskt anspråkslös. :up:

Valnötsträd har jag fått ge upp m pga deras höjd :down: men jag har en plan om att försöka övertala svägerskan om att de behöver ett sådant sedan när de byggt nytt på gården. Jag menar vad är väl en gård utan ett valnötsträd? :angel::D

Vinstockar på friland glömde jag bort :o har ju t om bestämt var jag ska ha dem.

Aprikosen kan du få behålla för dig själv dock :p

Äsch! Jag glömde ju mullbär på min önskelista! Svårt när listan är så lång, och så frestande i alla delar. Jag har tillfälligt bott i ett hus med ett eget mullbärsträd i Visby, tyvärr inte under den perioden på året när det var skördedags.

Uppenbarligen var jag inte fullt så trädgårdsnördig då som nu, för jag fattade inte ens att det var ett mullbärsträd förrän jag fick veta det i efterhand. :o

Äsch! Jag glömde ju mullbär på min önskelista! Svårt när listan är så lång, och så frestande i alla delar. Jag har tillfälligt bott i ett hus med ett eget mullbärsträd i Visby, tyvärr inte under den perioden på året när det var skördedags.

Uppenbarligen var jag inte fullt så trädgårdsnördig då som nu, för jag fattade inte ens att det var ett mullbärsträd förrän jag fick veta det i efterhand. :o

Jag har lite smått smugit in lingon på min lista :o Jag menar, bor man inte där det finns lingon så kanske man får odla egna? :p

Du älskar invasiva arter? :p Vresros är på väg att bli ett minst lika stort problem som lupiner, jättebalsamin, blekbalsamin och alla andra knäppa importer som tar över.
Vresros är nog mest invasiv längs skånes kuster. Jag gillar verkligen hela rugosa släktet, tåliga typer som håller sin plats. Ett problem med just vresros och lupiner är ju att man använt dom i stor mängd för förvildning och lyckats. Lupiner har trafikverket spridit längs sina vägbankar och rosorna har ju använts för att binda sand längs kusterna.

Solitärpionerna och den ensamma uteplatsen (och djuren). Jag undrar hur tanken var när de planterade ut dem. Det enda jag vet är att ”de kommer från gammelmormor”.

Bifogade filer

• image.webp
    image.webp
    436,6 KB · Visningar: 56
Solitärpionerna och den ensamma uteplatsen (och djuren). Jag undrar hur tanken var när de planterade ut dem. Det enda jag vet är att ”de kommer från gammelmormor”.
Förmodligen fanns ingen tanke alls med det hela. Jag skulle ha grävt upp dem i augusti och gjort en pionrabatt med allihop. Lite andra perenner kunde också få plats där. Exempelvis är daggkåpa väldigt fint ihop med pioner.

Ser inte riktigt på bilden. Men håller med att det ser spretigt ut även om de är fina i sig. Måste vara knöligare att klippa gräset då du måste veja vid blommorna samtidigt som det inte är snyggt att ha högt gräs vid blommorna heller.
Jag hade gjort en till två samplanteringar. Det blir ett lugnare helhetsintryck.

Skulle titta till mina chilisar som står ute i baljor. Terror ni inte att jag finner de förbaskade myrorna i full där med att släpa dit bladlöss :rage::rage:

Vresros är nog mest invasiv längs skånes kuster. Jag gillar verkligen hela rugosa släktet, tåliga typer som håller sin plats. Ett problem med just vresros och lupiner är ju att man använt dom i stor mängd för förvildning och lyckats. Lupiner har trafikverket spridit längs sina vägbankar och rosorna har ju använts för att binda sand längs kusterna.
Fast spridningen av lupiner har väl mer varit olycklig i samband med att man flyttat massor mellan olika platser och vägslänter tenderar att vara utmärkt miljö så de spritt sig fritt? Eller har man aktivit sått in lupiner för att snabbt binda erosionskänsliga diken och slänter?

På tal om maskrosor så var det väldigt intressant om dem och gårdsbutiker i senaste Meny från P1. Bonde söker frö heter avsnittet.

Själv garn jag fortsatt bråka med gräsmattan i dag. Högt gräs och trasig gräsklippare gav fyra timmar med halvkass trimmer. Men krolliljan blommar!
Vad är det för lilja på bilden? Det ser inte ut som en krollilja i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka