Hmmm, misstänker att jag är i minoritet
Helt klart...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm, misstänker att jag är i minoritet
Jag håller med du,även om maskrosor inte är min grej,jo kanske om dom var rosa.Hmmm, misstänker att jag är i minoritet
Du älskar invasiva arter? Vresros är på väg att bli ett minst lika stort problem som lupiner, jättebalsamin, blekbalsamin och alla andra knäppa importer som tar över.Du och jag har några saker vi måste samtala om - läs vresrosor, maskrosor och lupiner
Jamen dom är ju fina och lättodlade /Hälsar boende på gammal sjöbotten = bara sand, i zon 5 pga knepigt kustlägeDu älskar invasiva arter? Vresros är på väg att bli ett minst lika stort problem som lupiner, jättebalsamin, blekbalsamin och alla andra knäppa importer som tar över.
Lite väl lättodlade men i zon 5 är de väl knappast ett problem, vad jag vet? Det är ju främst Skåne och andra sydkuster som har problem.Jamen dom är ju fina och lättodlade /Hälsar boende på gammal sjöbotten = bara sand, i zon 5 pga knepigt kustläge
Har också planterat en vresros. Zon 5. Har inte problem med annat som folk klagar på heller, typ kirskål, parkslide här vad jag hört. Och lupiner finns, men dock begränsat i diken.Lite väl lättodlade men i zon 5 är de väl knappast ett problem, vad jag vet? Det är ju främst Skåne och andra sydkuster som har problem.
Jag vägrar.Vänligen! Lägg en del bilder i spoiler med texten [OBS: kan framkalla trädgårdszombien "måsteodlafikon.måstemåstemåste"]
Jag vägrar.
Kan jag fresta med min önskelista på olivträd, limeträd, apelsinträd, hasselnötsbuske, minikiwi och persika?
Blir det några inköp så lovar jag att de kommer utan spoiler. Min villhöverdemon villhöver sällskap av fler.
Pga er så tog jag en promenad och fotade rosor och pioner. Ska försöka lägga in foton framöver. Kan man länka till ett fb-album?
Men rosorna har sjukdomar! Bladlöss tex men säkert nått annat med. Och vi är snabba med att klippa ner buskarna här i ren ”vad spelar det för roll” men nu tänkte jag ju ändra på mig för er skull. Så vad ska jag googla på gällande ros-sjukdomar och dess motmedel?
Jag har faktiskt en vinplanta här hos mig i zon 4. Piluttadej .Well, lägg till valnötsträd, mandel och aprikos, så har du en hygglig önskelista härifrån också... plus en eller två vinstockar på friland, och så det där jäkla fikonträdet dårå! Jag kan tänka mig att avvara minikiwin, eftersom jag är så fantastiskt anspråkslös.
Jag ser bara ett alternativ. Bygg längre vägg.Härligt! Den har jag (givetvis) sneglat på, liksom Himrod. Vad tycker du om den sorten? Goda druvor? Spaljerad mot vägg?
Jag har några meter mycket odlingsstrategisk södervägg kvar på huset, som jag tänkt ska planteras bättre efter att taket är omlagt och inga byggnadsställningar kommer och saboterar.
Men jag intecknar ju den i fantasin med både persika och druvor och mandel och aprikosträd. Gärna ett blåregn någonstans också. Och fullt så lång är kanske inte väggen.
Jag har hittills inte fått några druvor. Förra vintern dog den nästan, men sen började den skjuta nya skott från basen. Så det är en liten planta. Den växer mot husets södra vägg på friland. Grannen har också en likadan planta, men hennes bor i växthus och växer över alla bredder.Härligt! Den har jag (givetvis) sneglat på, liksom Himrod. Vad tycker du om den sorten? Goda druvor? Spaljerad mot vägg?
Jag har några meter mycket odlingsstrategisk södervägg kvar på huset, som jag tänkt ska planteras bättre efter att taket är omlagt och inga byggnadsställningar kommer och saboterar.
Men jag intecknar ju den i fantasin med både persika och druvor och mandel och aprikosträd. Gärna ett blåregn någonstans också. Och fullt så lång är kanske inte väggen.
Kan du inte flytta på några pioner då så de kommer närmare varandra?Just nu tänker jag ”öva på att uppskatta dem”. Då måste jag ju veta vad det är för några sorter. Förra våren hade jag en tanke på att samla ihop alla till en rosenträdgård. Jag tror jag gör det istället för att skänka. Men det går väl ta sticklingar på rosor med? Det största problemet är att det inte finns ett samband. 20st solitära rosbuskar över 5000 kvadrat liksom. Och runt 10 pioner, också solitärer utspridda överallt. Det är ingen ordning... liksom. Men vi är noggranna med att låta taggiga kvistar få växa upp på ställen som vi trott varit gräsmatta. De rosor jag kommer ihåg bäst från förra (och första) sommaren är de vinröda sammetsliknande rosorna och några rosa jättefylliga (de påminde om pioner i fyllighet).
Jo mördarsniglarna torkar bort. Dör.Ska man ta fram något positivt medan växtligheten torkar bort i solgass och noll millimeter regn, så borde väl mördarsniglarna få rätt mycket stryk av en så här långvarig torka? Speciellt som den här i Skåne kom efter minusgrader och barmark ganska sent på våren. *mohaha*
En annan sak som är positiv är att jag inte hade tid eller ork att göra någon av de tänkta häckplanteringarna nu på våren, det hade känts helt hopplöst att hålla efter med vattning så att det skulle ta sig.
Kan du inte flytta på några pioner då så de kommer närmare varandra?
Ingen aning, jordärtskockan den blir du ju i alla fall inte av med sedan .Jag vill i så fall använda ätbara perenner. Jag vet inte vilka ätbara perenner som passar med pion och som klarar hönsen. Jag har funderat på rabarber, sparris... det är lerjord som håller fukten även i denna torkan.
Eller skaffa fler! och fylla med pioner emellan uhm pionerna.Kan du inte flytta på några pioner då så de kommer närmare varandra?