Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också planterat en vresros. Zon 5. Har inte problem med annat som folk klagar på heller, typ kirskål, parkslide här vad jag hört. Och lupiner finns, men dock begränsat i diken.

Ända fördelen med hög zon :cautious:
Jag tror som sagt inte vresros ställer till med bekymmer på andra platser än sandiga sydkuster där den varit lite väl duktig. :) Sen kan jag ju säga att jag aldrig haft så mycket insekter som i min kirskålsäng, eller mitt trädgårdsland med bärbuskar som det egentligen är. Nu klipper jag där och ska försöka få buskarna att frodas igen. Men som sagt, på en varm plats med så mycket blommande kirskål var det extremt mycket insekter som älskade blommorna. Däremot växte inte mycket annat där.

Fast spridningen av lupiner har väl mer varit olycklig i samband med att man flyttat massor mellan olika platser och vägslänter tenderar att vara utmärkt miljö så de spritt sig fritt? Eller har man aktivit sått in lupiner för att snabbt binda erosionskänsliga diken och slänter?
Trafikverket hävdar ju att så inte är fallet, eller om jag nu ska sätta på mig foliehatten så säger de att de inte det ingår i deras fröblandningar (nu). På något ställe varar de att det inte ingår i deras uppdrag att sprida lupiner vilket är ett mycket märkligt svar, jag vet ju att de sår in ängar att de tidigare innan man visste att lupinen var invasiv använde den hade ju inte varit särskilt konstigt. Nu är den ju så väletablerad att den knappast behöver hjälp med att sprida sig. Här är en gammal artikel från odla.se som hävdar att vägverket använde sig av lupiner i sina ängsblandingar https://www.odla.nu/inspiration/lupiner.

Dags för nästa pion-gäng. :love:
DSC_2141.webp

Jag tror som sagt inte vresros ställer till med bekymmer på andra platser än sandiga sydkuster där den varit lite väl duktig. :) Sen kan jag ju säga att jag aldrig haft så mycket insekter som i min kirskålsäng, eller mitt trädgårdsland med bärbuskar som det egentligen är. Nu klipper jag där och ska försöka få buskarna att frodas igen. Men som sagt, på en varm plats med så mycket blommande kirskål var det extremt mycket insekter som älskade blommorna. Däremot växte inte mycket annat där.
Jag har vallört i en rabatt också.sjujt mycket humlor där! Inte ogräs hos mig alltså :D

Det är en daggros, rosa glauca.
Tack! Min tanke var någon ros iom bladen såg "ros-aktiga" ut, men blomman lurade mig. Synd den står inklämd i häcken så den inte syns, kanske skulle ha provat flytta på den. Ska kolla bättre idag men den såg ensam ut, som att det bara är en stam.

Trafikverket hävdar ju att så inte är fallet, eller om jag nu ska sätta på mig foliehatten så säger de att de inte det ingår i deras fröblandningar (nu). På något ställe varar de att det inte ingår i deras uppdrag att sprida lupiner vilket är ett mycket märkligt svar, jag vet ju att de sår in ängar att de tidigare innan man visste att lupinen var invasiv använde den hade ju inte varit särskilt konstigt. Nu är den ju så väletablerad att den knappast behöver hjälp med att sprida sig. Här är en gammal artikel från odla.se som hävdar att vägverket använde sig av lupiner i sina ängsblandingar https://www.odla.nu/inspiration/lupiner.

Nu börjar ju ordet verkligen sprida sig vad gäller lupiner (som jag älskar men inte har): https://www.femina.se/blomsorterna-du-ska-undvika-om-du-vill-ha-en-fin-tradgard/

Ja det var ett märkligt svar. Idag vill de oftast kartlägga alla invasiva arter i nya projekt och jordmassor som kan innehålla sådana frön får oftast inte återanvändas på annan plats. Det brukar också bli skötsel med slåtter flera gånger per säsong för att motverka att de går i blom och på sikt utarma plantorna. Det kanske är en klen tröst i områden som är hårt utsatta.

Just flytt av massor kan bli riktigt dumt... en grannbonde har tagit emot mängder med massor och fyllt upp en hage med. Var kom massorna ifrån? Villaområde. Vad följde med massorna? Mördarsniglar. :meh:

Just flytt av massor kan bli riktigt dumt... en grannbonde har tagit emot mängder med massor och fyllt upp en hage med. Var kom massorna ifrån? Villaområde. Vad följde med massorna? Mördarsniglar. :meh:
Det där hände även i ett område där jag bodde förut. En granne tog hem jordmassor från ett annat område och så var snigelproblemet ett faktum.

Nu är jag väldigt nöjd över att inte ha mördarsniglar här. Det är så mycket enklare att slippa det problemet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka