Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Morgonens fundering
När på dygnet är det bäst att vattna? Växthus och altan.

Jag täckodlar och vattnar när jag orkar. Jag märker ingen skillnad. Marktäckning stoppar avdunstningen under dagen. Satte ut en gurkplanta i en pallkrage kl 9 igår med gassande sol till 18, 10 cm hötäcke i hela pallkragen och runt gurkan.. fortfarande fuktigt idag på morgonen 🙂 och gurkan mådde prima-prima.

Jag är däremot väldigt försiktig med att få vatten på bladen så de bränns. Vattnar bredvid på morgonen eller hela skiten när solen försvunnit.

Växthus mm vattnar jag underifrån när jag pallar. Antingen när jag öppnar upp eller stänger. Det blir bättre luftfuktighet i växthuset om jag vattnar på morgonen.

@ameo jag hittade en till tumbling tom yellow, lika stor kruka, den är också spjånglig men betydligt fler blommor :)

Den i lite större kruka är mer kompakt och många blommor där med. Åh vad jag längtar tills fler tomater är ätbara!

Bifogade filer

• DSC_8520.webp
    DSC_8520.webp
    163,3 KB · Visningar: 25
Fruktträden mår inte bra. :arghh:

IMG_20180602_232517.webp

(Jag är medveten om att det inte är de bästa bilderna, men mobilen orkade inte med att parera ljuset.)

Det enda som verkar, än så länge, klara sig utan men är körsbäret...men den har inte heller så mycket fukt kvar.

Fy sjutton så torrt det är. Allt i landen växer jättedåligt, förutom potatisen men den är täckodlad.
Skulle nog behöva täckodla allt men då behöver vi baxa dit en gammal hösilagebal jag tror skulle bli perfekt, men TIDEN räcker inte till :down:

Morgonens fundering
När på dygnet är det bäst att vattna? Växthus och altan.
Vattnade igår medan det fotfarande var soligt, skäms på mig. Försöker göra det annars i skugga eller på kvällen. Men idag var jorden fortfarande fuktig, så jag kunde vattna igen nu på morgonen och det vattnet tror jag kom växterna mer till gagn eftersom jorden redan var fuktig och mer mottaglig för mer vatten. Hade dock såklart varit bättre om jag väntat till kvällen igår, men ibland får man vattna när tid finns.

Och apropå det så har plantorna växt märkbart sedan jag vattnade igår. :up:

Ska man ta fram något positivt medan växtligheten torkar bort i solgass och noll millimeter regn, så borde väl mördarsniglarna få rätt mycket stryk av en så här långvarig torka? Speciellt som den här i Skåne kom efter minusgrader och barmark ganska sent på våren. *mohaha*

En annan sak som är positiv är att jag inte hade tid eller ork att göra någon av de tänkta häckplanteringarna nu på våren, det hade känts helt hopplöst att hålla efter med vattning så att det skulle ta sig.

Ska man ta fram något positivt medan växtligheten torkar bort i solgass och noll millimeter regn, så borde väl mördarsniglarna få rätt mycket stryk av en så här långvarig torka? Speciellt som den här i Skåne kom efter minusgrader och barmark ganska sent på våren. *mohaha*
Ja, jag har totalt haft ihjäl ett 20-tal mördarsniglar i år. Det är verkligen ingenting mot vad vi brukar ha här! Jag hittar några under hästarnas vattentunnor, så jag lyfter på dem och har ihjäl de jag ser varje gång jag fyller vatten.

Men hallå! Nyss kollade jag tiodygnsprognosen som gav ett litet litet hopp om regn om en vecka, drygt 13 millimeter. Men nähä. Nu är det ersatt med noll millimeter rätt igenom. Och två 29-graders dagar nästa helg igen. (jo, man FÅR klaga på värme när den håller på så här, utan någon nederbörd i mer än en månad!) :crazy: Det räcker nu, ok?

Men hallå! Nyss kollade jag tiodygnsprognosen som gav ett litet litet hopp om regn om en vecka, drygt 13 millimeter. Men nähä. Nu är det ersatt med noll millimeter rätt igenom. Och två 29-graders dagar nästa helg igen. (jo, man FÅR klaga på värme när den håller på så här, utan någon nederbörd i mer än en månad!) :crazy: Det räcker nu, ok?
Du och jag måste bo i samma område - vågade knappt uppdatera prognosen, men sen gjorde jag det. Och ja, samma hos mig.

Du och jag måste bo i samma område - vågade knappt uppdatera prognosen, men sen gjorde jag det. Och ja, samma hos mig.

Här frestar de med några mm här och där men det har de gjort förut också och inte har det blivit något för det... :cautious: Dvs jag tror det när jag ser det :meh:

Visst är det här åkerbär?

34465991_2227748277242626_9084727438818148352_n.jpg

Dräller av dem i dikeskanten och jag lurar på om jag ska förflytta dem, för när de slår dikena sen så försvinner de ju och inga bär finns att plocka :meh:

Idag satte vi oss i bilen och drog till Ikea. Vi överlever liksom inte i denna värmen. De 4dagars gamla kycklingarna myser i den gassande solen och kaninerna sover på isklampar och blöta badlakan. Jag va på granngården i lördags och köpte nätmelon, squash och en busktomat till min kompostlimpa men jag avvaktar en lättnad i vädret innan jag planterar ut dem (om det är möjligt..) Kompostlimpan är 6-8 meter lång och består av grenar, koskit och gammalt hö. Jag har 4 st majsplantor, 2 myskpumpa, melon, squash, tomat som jag kan försöka fylla ut den med. Rosorna som jag försökte kväva med koskiten i kompostlimpan verkar må rätt bra såhär i väntan på blommor och kattmyntan i kanten är inte mjukt ljuslila.. den är kraftigt lila-blå.

Förlåt angående rosorna men att köpa en trädgård med 20+ rosor och avsky ”gulligheten” och taggarna och ”det enda man behöver är honungsrosen...” jag försöker verkligen att uppskatta taggbuskarna för de borde ju hjälpa till med pollinering...

Förlåt angående rosorna men att köpa en trädgård med 20+ rosor och avsky ”gulligheten” och taggarna och ”det enda man behöver är honungsrosen...” jag försöker verkligen att uppskatta taggbuskarna för de borde ju hjälpa till med pollinering...
Skänk bort rosorna?

Många älskar rosor och kanske vill ha nån av dina. Kanske är det sorter som någon just längtat efter?

(såvida det inte är vresrosor med stora nypon. Dem är det fullt tillåtet att döda. Använd gärna RoundUp....)

Var på Ikea och fixade skuggardiner (och solcellbelysning) till växthuset i går. Har dragit ner ännu mer skuggning över sidofönstren nu i morse - ändå är där över 40 grader före kl 11 (termometern gick inte högre)...

Men nu finns det ingen återvändo, nu måste odlingarna ut där så det blir ett växthus på riktigt!

IMG_0823.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka