Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad fin den var, lägger den på min mentala lista över rosor att titta på när jag kommit på var jag ska ha fler :angel:

Jag vill ha fler doftande rosor :love:

Titta på damaskrosorna och centifoliorna, de har alla stark doft :) Vill man ha remonterande finns det höstdamasker, tex Rose de Rescht. Trigintipetala (Kazanlik) är den ros som odlas i Bulgarien för att tillverka rosolja (det är en damask). Flera gallica har också ordentlig doft.

Älskar facebook.

I en grupp efterlyste jag uppgifter om den lilla underbara rosen jag har.
Fick svar att det sannolikt var en Tornedalsros, en sorts kanelros. Den finns i olika kloner och en del blir max halvmetern precis som den jag har i trädgården.

Har funnits i odling från 1500-talet (hohoo @athena_arabians :D )
Var det samma som du postade innan? Den rosa som kallades kyss?
Har inte de större blommor?

Är så glad över att min Iceberg-ros växer på fint och har fått små knoppar, trots att jag planterade den i augusti förra året och trots att den står i norr :bump: :love:

Ja har man inte djupborrad kan jag förstå en oro. Vi har dels den nya djupborrade och i sommar ska vi försöka rengöra den gamla grävda, som en reservbrunn.
Vi måste nog helt klart se över våra vanor och samhället i stort. Det kommer nog bara bli mer och mer aktuellt att kunna hantera extremt väder, såväl torka som skyfall och översvämningar. Förra året rasade tak in här mitt i centrum av vattenmassor från ett enda regn och på jobbet fick vi vattenläckor i innertaket som tog evigheter att ordna från samma skyfall.

Jag vattnar min lilla odling men skulle aldrig t.ex. vattna gräsmattan för att den börjar torka...

Vi har djupborrad men jag är orolig ändå.. Förra året torkade den nästan :nailbiting:

Odlingarna vattnat jag med vatten från bäcken, men det börjar bli lite vatten där med.
Regn tack!

Var det samma som du postade innan? Den rosa som kallades kyss?
Har inte de större blommor?
Japp.

Vet inte om andra kanelrosor är större. Facebook var rätt samstämmiga över att det är en variant av kanelros. Bl.a. två trädgårdsexperter som jag faktskt känner, som menade samma sak.

Nu lutar det mer att det är en kanel-klon som heter Lövhult eller en namnlös.

Och ja blommorna är verkligen pyttesmå och ljuvliga . Runt 2 cm i diameter.

Japp.

Vet inte om andra kanelrosor är större. Facebook var rätt samstämmiga över att det är en variant av kanelros. Bl.a. två trädgårdsexperter som jag faktskt känner, som menade samma sak.

Nu lutar det mer att det är en kanel-klon som heter Lövhult eller en namnlös.

Och ja blommorna är verkligen pyttesmå och ljuvliga . Runt 2 cm i diameter.
Ok. Då väljer jag att gå på det! Kul att äntligen fått ett namn på rosen :bump:

212F5BC8-DE88-4DBF-94AF-5BD7321D8AA7.webp
Den är på G att vissna ..

Vi har djupborrad men jag är orolig ändå.. Förra året torkade den nästan :nailbiting:

Odlingarna vattnat jag med vatten från bäcken, men det börjar bli lite vatten där med.
Regn tack!
Ja, helt säker är man inte. Gärna regn! Nu börjar bönderna ta första skörden här. Kommer det inget regn snart kommer resten torka bort...

Mina första helt egna tomater från frö! *stolt tomatmamma *

Tumbling Tom Yellow. Plantan är dock lite tråkig och ledsen, glömde visst att vattna.. Så det är bara några få tomater på den och inga fler blommor :(
Men jag ska ge den en ny kruka imorgon och så ska den få flytta ut så kanske den blir lycklig igen :D

Bifogade filer

• DSC_8516.webp
    DSC_8516.webp
    115,5 KB · Visningar: 25
Mina första helt egna tomater från frö! *stolt tomatmamma *

Tumbling Tom Yellow. Plantan är dock lite tråkig och ledsen, glömde visst att vattna.. Så det är bara några få tomater på den och inga fler blommor :(
Men jag ska ge den en ny kruka imorgon och så ska den få flytta ut så kanske den blir lycklig igen :D
Jag tror att jag också har Tumbling Tom och mina är stora och frodiga.
Tomater vill ha mycket plats runt rötterna, det är nog den i sammanhanget pyttelilla krukan som är orsak till din lilla planta.

Jag tror att jag också har Tumbling Tom och mina är stora och frodiga.
Tomater vill ha mycket plats runt rötterna, det är nog den i sammanhanget pyttelilla krukan som är orsak till din lilla planta.
Den här stackarn har haft fosforbrist när den växte upp, och den har haft massor av blommor men som sagt så torkade den och blommorna föll.
Men nog är den lite skranglig allt, och är konstigt bränd på bladtopparna, men som sagt i morgon ska den få en ny kruka så hoppas jag att den kommer igen :)

Är det någon som odlar vattenmelon här? Jag har sått sugar baby och jag funderar på om den ska bindas upp eller om det är bättre att den ligger på marken. Tycker att själva plantan ser liten och ranglig ut och undrar om den orkar hålla upp melonen om den växer upprätt? Fast den kommer väl växa till sig antar jag.

Är det någon som odlar vattenmelon här? Jag har sått sugar baby och jag funderar på om den ska bindas upp eller om det är bättre att den ligger på marken. Tycker att själva plantan ser liten och ranglig ut och undrar om den orkar hålla upp melonen om den växer upprätt? Fast den kommer väl växa till sig antar jag.
Jag ska prova i år, och det jag har läst är att den ska bindas upp. Och man får binda upp melonerna också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka