Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De rosa pionerna också såklart
20180529_195316.webp

Och hallonen har börjat bilda bär. Vinbär finns det i massor (gröna än så länge), blåbären håller på att så sakteliga växla färg och krusbären tittar jag förundrat på varje dag.

Tomaterna går det sämre för. De kom av sig helt av att komma ut och har inte hämtat sig ännu. :(

Inne växer resten av chilin samt mina paprikor. 1 av 6 squash har planterats ut då jag måste köpa fler murarbaljor.

Och myrorna slåss jag fortfarande med dagligen...

Vad gör jag för fel med min gurka? :arghh:
Det blir fina små frukter, men när de blivit ett par cm långa och blomman vissnat och trillat av så skrumpnar de ihop och dör... För lite näring? För mycket vatten? För lite vatten? Fel läge?
De står i öster i dagsläget, på altanen, i sol till ca 13 därefter skugga.

Vad gör jag för fel med min gurka? :arghh:
Det blir fina små frukter, men när de blivit ett par cm långa och blomman vissnat och trillat av så skrumpnar de ihop och dör... För lite näring? För mycket vatten? För lite vatten? Fel läge?
De står i öster i dagsläget, på altanen, i sol till ca 13 därefter skugga.
För kallt? Vad har ni för natttemperatur?

Glömde gurkorna ute i natt och även om dagarna är skållheta, så är nätterna väääldigt svala :nailbiting: men alla överlevde :up:

Idag ska jag plantera ut majsplantorna, som senaste 2 veckorna eller så stått ute i växthuset (öppet dagtid och stängt nattetid) så de borde vara rustade för uteliv resten av sommaren. Hoppas jag för deras rötter har börjat söka sig utanför de ändå stora krukorna de står i :D

Kan bli krångligt att få tilräckligt med fukt och näring?

Du har ingen plats där du kan hälla en rejäl hög med gödsel och plantera direkt där?
Funkar gör det absolut. Brukar odla i stora krukor eller hinkar varje år och fått bra skörder. Fast blir ju säkert ännu bättre på friland.
Jag tänkte rymma en stycken i pallkrage, en i gödselstacken och en i kruka :rofl: jag får återkomma i höst med resultatet!

Apropå gödselstack så växte där förra året en jättefin stor Mariatistel. Den flyttade pappa till trädgårdslandet där den blev jättestor och fin. Igår såg jag en till planta på gödselstacken. Undrar var de kommer ifrån :) Men det måste vara den finaste tisteln!
Alltid kul att de vad det ploppar upp på gödselstacken... Förra veckan såg jag Mamma Snok där, en jättesnok på runt eller över 50 cm som alltid hänger kring baksidan av stallet. Fint att lägga äggen i gödselstacken tycker nog hon. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka