Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skänk bort rosorna?

Många älskar rosor och kanske vill ha nån av dina. Kanske är det sorter som någon just längtat efter?

(såvida det inte är vresrosor med stora nypon. Dem är det fullt tillåtet att döda. Använd gärna RoundUp....)

Just nu tänker jag ”öva på att uppskatta dem”. Då måste jag ju veta vad det är för några sorter. Förra våren hade jag en tanke på att samla ihop alla till en rosenträdgård. Jag tror jag gör det istället för att skänka. Men det går väl ta sticklingar på rosor med? Det största problemet är att det inte finns ett samband. 20st solitära rosbuskar över 5000 kvadrat liksom. Och runt 10 pioner, också solitärer utspridda överallt. Det är ingen ordning... liksom. Men vi är noggranna med att låta taggiga kvistar få växa upp på ställen som vi trott varit gräsmatta. De rosor jag kommer ihåg bäst från förra (och första) sommaren är de vinröda sammetsliknande rosorna och några rosa jättefylliga (de påminde om pioner i fyllighet).

Var på Ikea och fixade skuggardiner (och solcellbelysning) till växthuset i går. Har dragit ner ännu mer skuggning över sidofönstren nu i morse - ändå är där över 40 grader före kl 11 (termometern gick inte högre)...

Men nu finns det ingen återvändo, nu måste odlingarna ut där så det blir ett växthus på riktigt!

Visa bifogad fil 15735
Jag fick upp termometern idag. 44grader med full vädring (säkert när solen låg rakt på termometern). Jag är nyfiken på natttemperaturen 😀

Min far berättade idag att detta liknar sommaren 1955. Sen vår och de kunde så först i mitten på maj. Sen kom inte en enda skvätt regn på hela sommaren. Rågen blev någon dm hög. Vad tror ni, är det en riktig torksommar på gång eller kommer en månads monsunregn snart? Vår prognos frestar med hela 2,5 mm regn om tio dagar. :laugh: Återstår att se om det blir bortplockat eller uppgraderat till regnstorm... Såg att värmland fick sin beskärda del av oväder igår. Räcker ju att det regnar lite liksom men nä, när det väl börjar regna tror jag inte det blir de små mängderna... :cautious:

Min far berättade idag att detta liknar sommaren 1955. Sen vår och de kunde så först i mitten på maj. Sen kom inte en enda skvätt regn på hela sommaren. Rågen blev någon dm hög. Vad tror ni, är det en riktig torksommar på gång eller kommer en månads monsunregn snart? Vår prognos frestar med hela 2,5 mm regn om tio dagar. :laugh: Återstår att se om det blir bortplockat eller uppgraderat till regnstorm... Såg att värmland fick sin beskärda del av oväder igår. Räcker ju att det regnar lite liksom men nä, när det väl börjar regna tror jag inte det blir de små mängderna... :cautious:
Jag är officiellt orolig för vattennivån i dammen.. det har sjunkit 30 cm redan och det börjar synas i sjön (triabosjön) också.

Fruktträden mår inte bra. :arghh:

Visa bifogad fil 15713
(Jag är medveten om att det inte är de bästa bilderna, men mobilen orkade inte med att parera ljuset.)

Det enda som verkar, än så länge, klara sig utan men är körsbäret...men den har inte heller så mycket fukt kvar.
:arghh:
DSC_2100.webp

Det här är väl spinnmalslarver?
:arghh:
Är det för sent att behandla nu?
Vi har massor med hägg i häcken. Hjälper det att klippa ner den?
Än så länge är det äldsta äppelträdet angripet, med synliga kokonger och den tappar blad. Det unga päronet trodde jag hade fått bladlöss, för myrorna är där och jobbar, men kan de lockas till larverna? Har inte sett väv på päronet än, men den har krusiga blad med svart kant.

Hinner inte med sånt här nu!

Kan jag behandla äppelträdet på nåt sätt? Nån här som gjort det?

Min Boule de neige har satt vildskott. Jag hade inte ens förstått att den var ympad, utan trodde att den var rotäkta. Men nu när rosen har slagit ut så blommar den med enkla rosa blommor. Det lustiga är dock att de udda blommorna kommer på kvistar som fanns redan förra året. Det kan jag se eftersom den var lite nerklippt pga omplantering förra året. Att jag inte märkte något måste ha berott på att just dessa grenar inte blommade förra året.

Vad gör jag nu? Behöver jag gräva mig ända ner till okuleringsstället och klippa av alla vildskott från roten?

Jag är officiellt orolig för vattennivån i dammen.. det har sjunkit 30 cm redan och det börjar synas i sjön (triabosjön) också.
Kan nog bli problematiskt på många platser om det inte kommer regn snart. Förra året var ju Vättern nere på rekordlåga nivåer som man trodde skulle ta år att fylla upp igen. Det tog någon månad med regnen vi fick i höstas och sen var det varning för höga flöden istället... Det finns nog fog att tro att extremt väder blir allt mer vanligt, även om sådana här torkar och störtfloder även förekommit tidigare. Men nu kanske det blir ett mer vardagligt inslag...

Jag funderar helt klart på vår vattenförsörjning även om vi har djupborrad brunn. På pappas närbelägna gård finns en brunn som gav vatten även när alla grannarnas sinade då 1955 t.ex. De har utöver sin djupborrade dricksvattenbrunn ytterligare två brunnar som går att hinka ur som alltså inte tenderar att sina. Vi har en grävd mindre brunn som jag inte vet om den sinar, men det vore ju bra att kunna ta trädgårdsvatten ur den i första hand - fast de ligger nära varandra så det är ju "samma vatten" egentligen. Vi har också en naturlig källa utanför trädgården som är lite iordninggjord med stenar runt om så det blir en liten vattenspegel. Den sinade dock för första gången som jag känner till förra året.

Ska man ta fram något positivt medan växtligheten torkar bort i solgass och noll millimeter regn, så borde väl mördarsniglarna få rätt mycket stryk av en så här långvarig torka? Speciellt som den här i Skåne kom efter minusgrader och barmark ganska sent på våren. *mohaha*

En annan sak som är positiv är att jag inte hade tid eller ork att göra någon av de tänkta häckplanteringarna nu på våren, det hade känts helt hopplöst att hålla efter med vattning så att det skulle ta sig.
Fast helt lugn kan man inte vara, jag mördade hela fyra igår som gonat in sig under gräs och rabarberblad under dagen men kröp fram i gårkväll. Och två minimini hittade jag på sallatsbladen.

Fy sjutton så torrt det är. Allt i landen växer jättedåligt, förutom potatisen men den är täckodlad.
Skulle nog behöva täckodla allt men då behöver vi baxa dit en gammal hösilagebal jag tror skulle bli perfekt, men TIDEN räcker inte till :down:
Jo precis, vadå lägga gräsklipp på :rofl: jag har ju inget gräs att klippa, bara en gul matta över jordskorpan. Inte ens ogräset har fått någon fart. Har försökt med rabarberblad här och där men de ska väl vara halvgiftiga, nåja, jag har lyckats åstadkomma ett millimetertjockt lager under squashen. (det är där mördarsniglarna hängde innan de kröp fram antar jag)

Just nu tänker jag ”öva på att uppskatta dem”. Då måste jag ju veta vad det är för några sorter. Förra våren hade jag en tanke på att samla ihop alla till en rosenträdgård. Jag tror jag gör det istället för att skänka. Men det går väl ta sticklingar på rosor med? Det största problemet är att det inte finns ett samband. 20st solitära rosbuskar över 5000 kvadrat liksom. Och runt 10 pioner, också solitärer utspridda överallt. Det är ingen ordning... liksom. Men vi är noggranna med att låta taggiga kvistar få växa upp på ställen som vi trott varit gräsmatta. De rosor jag kommer ihåg bäst från förra (och första) sommaren är de vinröda sammetsliknande rosorna och några rosa jättefylliga (de påminde om pioner i fyllighet).
Kan du binda ihop vissa solitärer och ha perennrabatt mellan?

Har haft ett presentkort från Plantagen liggande i bilen ett bra tag nu, inte för att jag har kommit ihåg det när jag varit där men ändå.

Skulle kolla saldot igår och såg då att det gått ut för en vecka sedan. :banghead::banghead:
Pratade med kundtjänst och sedermera med Plantagen på Råå och fick handla på det ändå. :love:

28kr fick jag betala ut egen ficka för den här skönheten. :love::d
20180604_142550.webp

Den får bo inne i år men nästa år ska den få komma ut i en stor fin kruka.

Kan du binda ihop vissa solitärer och ha perennrabatt mellan?

Jag vill i så fall använda ätbara perenner. Jag vet inte vilka ätbara perenner som passar med pion och som klarar hönsen. Jag har funderat på rabarber, sparris... det är lerjord som håller fukten även i denna torkan.

Har haft ett presentkort från Plantagen liggande i bilen ett bra tag nu, inte för att jag har kommit ihåg det när jag varit där men ändå.

Skulle kolla saldot igår och såg då att det gått ut för en vecka sedan. :banghead::banghead:
Pratade med kundtjänst och sedermera med Plantagen på Råå och fick handla på det ändå. :love:

28kr fick jag betala ut egen ficka för den här skönheten. :love::d
Visa bifogad fil 15772

Den får bo inne i år men nästa år ska den få komma ut i en stor fin kruka.

Vänligen! Lägg en del bilder i spoiler med texten [OBS: kan framkalla trädgårdszombien "måsteodlafikon.måstemåstemåste"]

:arghh: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka