Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag shoppat på Impecta. Tomatfrön till nästa år... Haha.
Funderar på att driva upp en planta av en liten minitomat och ha den inne.. Eller är det dömt att misslyckas? Tänker att då kanske man kan få lite tomater inomhus senare i höst?
Eller så får de vänta till nästa år bara :p

Efter ett tag är blir alla likartade när de framavlade vandrat vidare så det kan vara ide att så in eller plantera in lite nya framavlade sorter med jämna mellanrum för att fortsätta ha variationen.
Det kan vara åt andra håller ocklså.

Hos mig är inga aklejor köpta och jag har det lite tvärtom.
De kom fram när trädgården började skötas. Var i stort sett likadana - en rosa och en blå variant.

Växer nu lite överallt. Varje år hittar jag någon ny variant av blomma , färg och form. :)
Har just nu en härlig kompakt rosa i en rabatt, invid en rosa ros.

Funderar på att driva upp en planta av en liten minitomat och ha den inne.. Eller är det dömt att misslyckas? Tänker att då kanske man kan få lite tomater inomhus senare i höst?

Det går men kräver rätt mycket, dvs för mig är det inte värt ansträngningen och kostnaden :D Det är framförallt ljuset som inte räcker så man behöver växtbelysning som inte är vansinnigt billig i inköp eller att driva (säger hon med två lysrör och ett antal lågenergilampor för växter... :angel: men de går inte året om :laugh:).

Däremot har jag chili över vintern, de är så satans dyra att köpa färska plus att jag har faktiskt övervintrat chili utan extra belysning.

Jag satt här och kunde för mitt liv inte komma på vad Aklejor är för växt så jag googlade, jag tror att i den mån jag pratat om dem har de kallats Akvileja.
Insåg också att vi har ju flera arter av dem på tomten. Jag uppskattar dem mycket och våra sprider sig inte, kan iofsig bero på att de blir utkonkurrerade av Vallört :meh:

Kör på och testa tycker jag! Vissa av de små "fönstertomaterna" behöver inte väldigt mycket ljus heller och hur som helst kan du hinna få en skörd i höst inne om du sår nu. Den "lilla" plantan (ampeltomat) jag sådde fel årstid för att ha inne förra säsongen blev så stor så den fick jag binda upp i gardinstången men den gav långt mer än förväntat med skörd. Den här vintern sådde jag två frön av en fönstertomatsort och båda små plantorna har redan gett rikligt med mogen frukt.

Jösses vad jag hade halkat efter, när jag var "out of buke" i ett dygn... :eek:

Aklejor är perenna, men @athena_arabians har delvis rätt ändå, för de blommar aldrig första året efter sådd utan först andra året.

Och på tal om det så undrar jag var sjuttom jag gjorde av aklejafröna jag tog vara på förra året...

Jag satt här och kunde för mitt liv inte komma på vad Aklejor är för växt så jag googlade, jag tror att i den mån jag pratat om dem har de kallats Akvileja.
Insåg också att vi har ju flera arter av dem på tomten. Jag uppskattar dem mycket och våra sprider sig inte, kan iofsig bero på att de blir utkonkurrerade av Vallört :meh:
Ja, som i visan "Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia". :)

Hos mig växer de både skuggigt och i full sol. Jag har mest små söta i lila med jättefyllda blommor. :) Har hittat aklejor i tät ung lövskog i norra Värmland, trädgårdsrymlingar. Inte jättekräsna med andra ord...

Gjorde en liten släntinspektion igår och hittade en ny art, sommarfibbla. Det tar sig, det tar sig... Om jag kom ihåg var jag planterade klätt skulle jag leta efter den. Kan inte se någon som blommar på håll och inte har jag vattnat heller. Gissar att de kanske torkade ihop. Att gå i slänten just nu är egentligen ingen hit för min gräspollenallergi. :down: Men jag samlade ett jättefång med lupiner där igår och i resten av trädgården, inte för att det påverkan totalen så mycket. Borde rycka upp plantorna i ängen så de inte blir fler, i de andra kanterna kan de få vara kvar...

Och snart blommar brandliljorna! Två jättestora har jag och sen ett helt gäng som kommer blomma med 1-3 blommor. Min nyfunna lilla skog med liljebebisar växer och frodas, ser fram emot en liljeäng där om ett år eller två. :d Om man ska flytta storvuxna exemplar, när gör jag det bäst?

@tgd, jag kanske provar då. Det är bara lilla busktomaten Hilma, så det är inget stort :)

@athena_arabians, nä lampor och grejer mäktar jag inte med så det får bli utan i så fall. Vilmatomaten ska ju bara bli en liten plutt, så kanske testar. I värsta fall har jag slösat ett frö och lite jord, typ. :p

Chili är jag lite sugen på att försöka övervintra om någon av sorterna blir fina i år :)

Är det bara jag som har röd och gula aklejor? Eller blir de bara sådana söder om Hallandsåsen för att hedra landskapet? O_o (Har dock sett de andra färgerna i Skåne också)

Jag skulle nog annars föredra de rosa/blå/lila färgskalorna just när det gäller blommorna... men nu är det rödgula jag har. Och de verkar inte vilja mutera till något annat.

Är det bara jag som har röd och gula aklejor? Eller blir de bara sådana söder om Hallandsåsen för att hedra landskapet? O_o (Har dock sett de andra färgerna i Skåne också)

Jag skulle nog annars föredra de rosa/blå/lila färgskalorna just när det gäller blommorna... men nu är det rödgula jag har. Och de verkar inte vilja mutera till något annat.

Vissa blommor sätter olika färg beroende på jordens sammansättning, det kanske är något liknande som händer hos dig? Annars kanske det är läge att prova att plantera i några nya färger och se om det får fart på korsningsaveln. Alla aklejor i min trädgård är vita, rosa eller lila i olika nyanser, så det verkar vara de som trivs bäst här, men jag har inte funderat över om det beror på marken tidigare.

Vissa blommor sätter olika färg beroende på jordens sammansättning, det kanske är något liknande som händer hos dig? Annars kanske det är läge att prova att plantera i några nya färger och se om det får fart på korsningsaveln. Alla aklejor i min trädgård är vita, rosa eller lila i olika nyanser, så det verkar vara de som trivs bäst här, men jag har inte funderat över om det beror på marken tidigare.

Instämmer @Lillgrådis. Mina gamla aklejor är oftast lila med någon enstaka som är ljusrosa.

Är det nu jag ska kliva ut ur växthuset och erkänna att jag inte tycker om rosor... Just på grund av taggarna!

O_o :cautious: :cautious: :cautious:

:D

Det finns ju de som är mer eller mindre tagglösa faktiskt men de ofta för moderna för mig eller funkar inte i min zon/trädgård :)

Några äldre mer eller mindre taggfria rosor är Chloris, Reine des Violettes och Zephirine Drouhin. Sedan finns Louise Bugnet som är en modern ros med gammaldags look. Flera av Austinrosorna har också få taggar.

Äntligen är mitt växthus så pass klart att det är tätt! Hur många dagar måste man avhärda chili, paprika?

Gurka, melon?

Vi har kalla nätter att se fram emot och jag tror inte det är speciellt mycket varmare i växthuset, hur tänker ni?

O_o:cautious::cautious::cautious:

:D

Det finns ju de som är mer eller mindre tagglösa faktiskt men de ofta för moderna för mig eller funkar inte i min zon/trädgård :)
Jag har faktiskt inte en enda ros i min trädgård... Jag fick in en rostagg i tummen för många år sedan och fick äta penicillin för första och enda gången (so far) i mitt liv. När jag flyttade hit för 18 år sedan fanns två rosor i en plantering men de fick vackert flytta härifrån :).

Det är INTE kul att gräva i min gräsmattan, hela skiten är så här:

33425415_621745448191305_2454625413696061440_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka