Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I ren desperation och protest så rev jag upp mina odlingar med rädisa, sallad, morot, bonnaböna, majrova och gurka. Sambon verkar inte fatta att han behöver hjälpa till här hemma för att jag ska orka med mitt egna liv (jag är ”förtidspensionerad”) så nu när han inte städat trots att jag sagt till under två veckor så drog jag upp alla plantor. De smakade ändå beskt och skit. Sen tog jag en låda med disk (vi har vattenskada i köket) för att diska hemma hos mina föräldrar. Jag var barnslig nog att åka iväg utan att säga hejdå. Herregud vad skönt det är att se alla pallkragar i ordning nu när jag kom hem. Där det inte står broccoli eller lök så är de fyllda till brädden med täckmaterial 😍

Kvar i mina odlingar är chili, paprika, tomat, gurka inne i växthuset och squash, melon, tomat, majs mm väntar på eventuell utplantering i komposthögen. Men jag kan slänga dem också om det ska va på det viset... det är viktigare att jag håller mig över ytan än odlingarna. Jag funderar fortfarande på om jag ska sova hos föräldrarna inatt eller inte.

Det är INTE kul att gräva i min gräsmattan, hela skiten är så här:

33425415_621745448191305_2454625413696061440_n.jpg
Känner igen det där. Lägg till stenhäll på ett antal ställen. :cautious::rofl:

Äntligen är mitt växthus så pass klart att det är tätt! Hur många dagar måste man avhärda chili, paprika?

Gurka, melon?

Vi har kalla nätter att se fram emot och jag tror inte det är speciellt mycket varmare i växthuset, hur tänker ni?
Jag brukar inte avhärda när de flyttar ut i växthuset. Om de ska ut på friland får de stå i skuggan en vecka.

Är det bara jag som har röd och gula aklejor? Eller blir de bara sådana söder om Hallandsåsen för att hedra landskapet? O_o (Har dock sett de andra färgerna i Skåne också)

Jag skulle nog annars föredra de rosa/blå/lila färgskalorna just när det gäller blommorna... men nu är det rödgula jag har. Och de verkar inte vilja mutera till något annat.
Får samla frö och skicka till dig. :) Och du sänder mig gula och röda.

Jag har blå och rosa i alla varianter av färgerna. Från ljusaste ljust till märkaste bourgogne eller marin.

@athena_arabians känns bekant :rofl: hälsningar från Småland (stenens rike?) :D

Jag vet inte vad de gjort med den här tomten. Det är bevisligen morän (grannen bredvid fick använda en massa casing när de borrade för värme) med en massa moränsten, en del är riktigt stora. Sedan kan man helt plötsligt få upp en himla massa sprängsten/fyllmassa bara så där O_o

Oavsett ursprunget gör det att det är ett helvete att gräva i eländet iaf :cautious:

Imorgon åker vi till Grekland! Vi planerar att vara borta i ca 3 veckor, och det är med viss ångest som jag överlåter skötseln av odlingarna till min svärmor. Växthuset kommer få vara öppet dygnet runt och sambon köper slang idag för att underlätta vattningen. Sen är det väl bara att hålla tummarna. :cautious:

Mvh extremt kontrollbehov.

Imorgon åker vi till Grekland! Vi planerar att vara borta i ca 3 veckor, och det är med viss ångest som jag överlåter skötseln av odlingarna till min svärmor. Växthuset kommer få vara öppet dygnet runt och sambon köper slang idag för att underlätta vattningen. Sen är det väl bara att hålla tummarna. :cautious:

Mvh extremt kontrollbehov.

Jag hade växthuset öppet fredag till måndag runt 22 maj. Det gick bra för både chili, tomat och gurka.

Just ja. Oavsett vad ni verkar tro är jag inte så himla bra på att identifiera dem :p men jag gissar på att det kan vara en kanelros? :)
Det är en finnros, om jag är rätt informerad! Dock känner nog ingen till att den växer just på våran mark, vem säger man till? Den är nämligen fridlyst och inom typ två mil finns en plats som är naturreservat enbart för att den Rosen växer där.:D

Screenshot_20180606-215625.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka