Tråden om Rhodesian Ridgeback!

MiniLi

Trådstartare
Jag brukar smygläsa i andra rastrådar och tänka: så trevligt de verkar ha det, vill också!
Därför startar jag härmed tråden för alla oss med Rhodesian Ridgeback och hoppas att det dyker upp några fler som vill ha det trevligt här med mig :D

Fritt fram för allt som är relaterat till vår underbara ras :idea:

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

En presentation är ju alltid fint..

Min RR heter Camaro. Hon är 14 månader gammal :)
Vi brukar mysa på långa skogspromenader, träna väldigt amatörmässig lydnad, går viltspår då och då, försöker lära oss det här med agility och framförallt så ligger vi hemma i sängen och bara gosar :love:
Vi gillar utställningar men är väl inga stjärnor direkt, både husse och matte visar rätt dåligt men enligt oss är ju Camaro snyggast ändå ;)

DSC_0019.JPG

DSC_0116.JPG

DSC_0025.JPG

61834_436155013996_744858996_5316898_1547962_n.jpg

Mycket bra idé tycker jag! :D

Presentation av mitt busfrö då:
Heter Ebun och är 14mån (idag faktiskt!) hon också.
Tillbringar mängder med tid i skogen, både till fots och till häst och det är nog där vi trivs bäst. Tränar lite lydnad mest för att jag vill lära mej och för att Ebun behöver hjärngympa. Spårar lite och åker på lite utställningar.
Ska snart introducera klickern i våra liv, får se om vi blir lydnadsproffs efter det;)

Har tyvärr inga bilder här men jag lovar, det kommer med tiden!

Vilka underbara bilder line_n! Hon ser väldigt fin ut tycker jag.
Älskar uttrycket på första bilden!

Är hon så pass ljus som hon ser ut på bilderna? Väldig fint med kontrasten det blir av den mörka masken i ansiktet.

Tack!
Ja hon är väldigt ljus, när man är bland andra RR ser hon verkligen ut som lilla blondie :D

Ser fram emot bilder på din tjej :)

Vi har provat det där med klicker, men nja.. Jag fick det aldrig riktigt att funka. Vet inte om det är mig eller hunden det är fel på :angel:

En alldeles färsk bild på mitt gull, ihoprullad vid mitt ben när jag sitter och pluggar i sängen. Vi är bra på att plugga tillsammans :love:
73176_446071503996_744858996_5498815_5469180_n.jpg

Åh vad kul med en RR-tråd! Är lite svag för deras svala elegans (när den väl infinner sig) och stolthet. Vackra djur!

Det här har jag saknat! Kul att du tog initiativ!

Jag har en 14 månaders RR-tik. Hon heter Ava och är en stormig tonårig just nu. Hon är en väldigt social fröken och en mästare på att hoppa som en känguru. Vi tränar viltspår och experimenterar lite med vardagslydnad här hemma.

Så kära RR-älskare: Varför valde ni att skaffa en Ridgeback?
Vi blev RR frälsta av en slump. Vi hade bestämt att vi skulle ha en hund men kunde inte bestämma oss för vilken ras som var vår ras. Så under att semester fick vi låna en RR i en vecka och blev störtförälskade. Hon som lånade ut RR åt oss hade även en gravid tik hemma + pappan så under semestern träffade vi mamma och pappa varje dag i en vecka och tyckte om båda hundarna. Vi beställde en valp och så började den långa väntan... 9 veckor senare så åkte jag upp för att hämta min tik och det var kärlek vid första ögonkastet. Jag kom dit och satte mig på golvet i valprummet och Ava hoppade upp i mitt knä, bet mig i näsan och rusade vidare!

Video på Avas första möte med spårvärlden:
http://www.youtube.com/watch?v=c9QrrtzKwUk

Vad kul att alla våra töser är lika gamla, föddes många RR:s i aug 2009 tydligen :)

Var kommer Ava ifrån då? *nyfiken*

Ja, varför RR!? har under alla år velat ha boxer men konstaterade ganska snart att jag är för pedantisk för att ha dregel överallt. Inget ont om boxer, älskar rasen fortfarande plus att de inte alls dreglar så mycket som jag har fått för mej. Kanske blir en iaf så småningom ;)

Började där leta annan ras och visste att jag ville ha en ganska stor hund (sen att jag fått en minivariant det är en annan sak), lite päls, atletiskt byggd (finns det snyggare hundar!?:love:) som kan va med på allt. Men framförallt så gillar jag utmaningar, inget ska va enkelt här i livet!

Försökte träffa så många som möjligt under tiden jag letade kennel och fastnade ännu mer!

Haha vi har också en kängru här hemma. Såhär ungefär :bump::bump::bump:

Varför vi valde RR.. Hade träffat några under flera års tid. Sambo lärde känna två herrar ordentligt under en längre praktik på gotland och jag hade en stallkompis med RR, vi var väldigt förtjusta i rasen båda två!

Sen när det väl var dags för hund började vi kolla runt, funderade även på Dalmatiner ett tag. Och sambo var inne på retrivers men det ville jag absolut inte. Vi träffade flera uppfödare och blev mer och mer sugna på RR :)

Att det blev just Camaro var lite av en slump. Den uppfödaren vi till slut valde fick väldigt få valpar och ingen av dessa passade in på våra krav. Men hon gav mig telefonnumret till Camaros uppfödare som hon visste hade en tik kvar.
Vi åkte och hälsade på en dag i februari. Camaro var då 6 månader gammal och ett riktigt busfrö :D
Men så mysig hon var! Gosade ner sig mellan mig och sambo och gav mig hundratals pussar innan hon somnade i mitt knä. Vi blev så himla kära :love:
En vecka senare hämtade vi hem henne och det har jag inte ångrat en enda gång!

Så här såg det ut när vi träffade henne första gången, tog en promenad i snön
18177_299036143996_744858996_3599029_2913106_n.jpg

Och här en en bild från dagen vi hämtade henne:
13.jpg

Senast ändrad:

Här kommer lite bilder!

När jag nu började kolla igenom mina alster i datorn konstaterade jag att det saknas nya bilder men här kommer några lite äldre

31782304.jpg

9mån

31782307.jpg

1år. I väntan på sin tur -utställning i augusti

31782300.jpg

En bild för att visa hur hennes öron ser ut egentligen -de har nämligen inte riktigt funnit sina rätta platser i livet alltid;)

Fin hon är!
Vilken kennel kommer hon från?

Och tack för kommentaren i gästboken :D

Åh.. Jag är inne å tjyvläser/tittar då jag tycker att RR:en är ruskigt snygg att kika på:love:
Var på utställning härom helgen och då råkade denna sötis hamna på bild:
31742515.jpg

Såååå söta öron♥

Jag har haft RR, räknas det för att få vara med:)?
Min tös hette Ilona (fast kallades oftast Mulen) och var född -96. Hon dog för två år sedan pga en inflammation/skada som inte ville läka ut och det är grymt tomt efter henne även om jag har en annan hund. Hittade häromdan några Mulhårstrån som satt fastkilade i bilen...
Hon var en väldigt speciell hund med många egna idéer om hur saker och ting skulle vara men det är ju det som är charmen med rasen, de gör inte alltid precis som man tänkt;).
Dessvärre hade hon en del problem på det mentala planet, hon hade sociala rädslor för både främmande människor och hundar. Folk hon kände var hon ytterst kärvänlig däremot och satt gärna i knät medan hon gjorde nospuffar i håret:love:.
Vi pysslade med lite av varje som viltspår, vanligt spår och sök (gick bara bra med kända figgar, främmande valde hon bort) även om det bara var på hobbynivå. Agility testade vi också men hon avskydde det och spelade död mitt på banan...

Som säkert de flesta här på Hund vet så har ju även jag RR ;)

Skaffade vår första i januari 1991, det var en finurlig dam som hette Elin (född 14/10 -90). Elin var kanske inte världens vackraste hund rent standardmässigt med bl.a för mycket vitt på bröstet men hon hade ett temperament utan dess like. Stabilare hund går inte att hitta.
elin2.jpg

Elin fick en valpkull 1996 där vi behöll en tikvalp som kallades Zoya. Zoya var om möjligt ännu bättre mentalt än sin mamma. En helt underbar hund som tyvärr gick bort i februari 2007 och jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på henne. Hon var min "once in a lifetime"-hund.
zoya.jpg

Zoya fick tre valpkullar under sitt liv och från andra kullen behöll jag två valpar som nu är tio år gamla men inte bor hos mig utan den ena bor med min bror och den andra med min far :)
Ur hennes sista kull stannade tiken Etna, idag 7 år gammal.
etnahuvud2007.jpg

Etna är i mångt och mycket väldigt lik sin mamma till sättet med lika mycket egen vilja och jag ser hennes mamma i henne varje dag i olika situationer :love:

forts...

Efter att Zoya gick bort så ville jag ha en ny hund och hade sedan innan spanat på en mycket spännande hane som jag gärna ville ha en valp efter och våren 2007 parade han en mycket fin finsk tik och det blev så att lilla Misti fick flytta hem till oss :)
33916_444010777011_621087011_5521836_5942638_n.jpg

Året efter fick vi ett till nytillskott, det var egentligen inte meningen men det var ett erbjudande lite för svårt för att motstå :)
Fuji flyttade då in, han reste hela långa vägen från Sydafrika för att bo hos oss :)
fujidavid.JPG

Misti och Fuji nedan
12695129118567d1f403.jpg

Line_n: Tack! Hon kommer ifrån Billinge Gårds kennel i Skåne.

Zoya: Dina hundar är verkligen fina, men det vet du nog redan ;)
Gillar bilden på Misti och Fuji startkt!

Lona: SJälvklart får du va med! Det kanske kommer en ny RR till er familj så småningom:)

Åh då vill jag också gärna vara med min Billy.
Billy är nu 4år och kastrerad sedan han var 1år gammal pga kryptochism.
Han är världens goaste familjehund, älskar barn och behandlar dom varsamt och kärleksfullt. Han har alltid varit med mig i stallet och sprungit med både vid ridning och körning. Har gått lite agility och vardagslydnadskurser med honom och agilityn älskade han:)
Tyvärr dras Billy med skotträdsla, ljudkänslighet, nervositet och rädsla för främmande människor. Men vi har accepterat det och jobbar på det men visst är det tråkigt om inte annat mest för han själv.
Vilka fina RR alla har!!

DSC01335.jpg
[/IMG]

DSC00098.jpg
[/IMG]

svamp1.jpg
[/IMG]

DSC01341.jpg
[/IMG]

Din Zoya var väldigt vacker! :love:

Tack, ja hon var verkligen en "once in a lifetime" hund. Jag är väldigt glad att jag har hennes dotter här hemma :)
Tack till TantAgda också, jag tycker också mina hundar är fina men jag är ju inte alls partisk ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 519
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 715
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 890
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2