Tråden för spår

Mint fick ett ickeförarspår igår, 1000m ungefär, 2h liggtid och alla apporter med utan problem!
Kul spår med mycket terrängskiften där sista biten gick i mossig skog. Han är helt otrolig att gå efter och titta på när han jobbar i spåret och hur han tar sig an klurigheter! Kommer han av spåret slår han direkt ner på tempot och stoppar näsan djupare ner i marken och väl på spåret rycker det till i linan och bär iväg igen -inga tveksamheter eller osäkerhet alls!
Otroligt lättläst och jag litar på honom till 100%!

Testar fråga här istället för valptråden. Vid vilken ålder brukar man kunna börja spårkurs? Jag vet inte om jag vågar börja själv innan kurs, var över 20 år sen jag sysslade med spår. Men ni som börjar själva, vid vilken ålder? Finns ingen kurs (ganska dåligt utbud där jag bor) så kan jag ta privatlektioner för att komma igång.

Testar fråga här istället för valptråden. Vid vilken ålder brukar man kunna börja spårkurs? Jag vet inte om jag vågar börja själv innan kurs, var över 20 år sen jag sysslade med spår. Men ni som börjar själva, vid vilken ålder? Finns ingen kurs (ganska dåligt utbud där jag bor) så kan jag ta privatlektioner för att komma igång.
När som helst så länge instruktören är okej med det och vet hur man anpassar innehåll till valp. Jag har spårat mycket med mina valpar, både personspår och viltspår.

Beroende på kursupplägg så ”så snart hunden kan vänta tryggt i bil”. Spårkurser jag gått eller hållit i har i regel varit heldagarsövningar i grupp, så det blir ju en del väntan. (med privat tränare kanske man ses och tränar på annat vis)

Beroende på kursupplägg så ”så snart hunden kan vänta tryggt i bil”. Spårkurser jag gått eller hållit i har i regel varit heldagarsövningar i grupp, så det blir ju en del väntan. (med privat tränare kanske man ses och tränar på annat vis)
Tror att de ibland kör "spårhelg" och liknande här och tänker att det blir för mycket i början. Ena instruktören på brukshundklubben kör även privatträningar så tänker att hon borde kunna hjälpa mig komma igång, hoppas jag.

Jag brukar börja med nosövningar direkt valpen kommer hem. Få måltiden serverad utspridd på marken, små godisrutor som sedan mynnar ut i korta spår med "jackpot" som spårslut osv.

När det gäller kurs brukar kravet vara att valpen fått 12v vaccinet.

Hade tänkt lite snabbt mysspår, men det blev störningsträning 😅

Snirklade ihop 580 m runt gården med hjälp av serpentiner och (spets)vinklar. GPS:en klarar ju inte den detaljnivån, så ser smått psykotiskt ut.

IMG_8836.webp

När vi går ut och ska ta spåret kommer två människor med hund gåendes längs vägen rakt igenom vårt spår. Jaja, det får hon sortera ut tänker jag och vi börjar spåra. Men då vänder det andra ekipaget och börjar gå efter oss 😂 Kändes inte helt schysst att hon skulle hålla fokus på ett så trixigt spår med en skällande, okänd hund 20 meter bakom så vi tog helt sonika och gick ett varv runt gården så att den hann försvinna — igen, över spåret. (därför två röda varv)

Sen på’t igen, och hon gjorde det sååå bra 👏 På blankis, täta vinklar och en massa störningar! Lite högt tempo pga megamotiverad, men hon löste varenda klurighet. Bästa Bellan! 💕

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 227
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 658
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 770
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 215
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka