Jag tog del av ett mässerbjudande från Gbg HS utan att vara där! Alla onlinekurser och boken Relation före prestation för under halva totalpriset Ser så framemot en kickstart med R+ Vår tränare sa att de hade nog tillräckligt liknande "klickerdialekt" så det skulle vara bra komplement för mig så lika bra att gå all in
Jag har kommit en bra bit på vägen nu. Är i slutet av lastkursen och har kvar den om när gräset lockar sedan.
En sak som slagit mig är att man ska ju inte träna när hästen är hungrig. Vill era hästar alltid ändå äta grovfoder om ni tränar då? Alltså som paus eller som inne i transporten tex.
Jag kan absolut köpa att min häst inte är tillräckligt trygg för att äta mat i många situationer, det är ett bra kvitto med godis i alla fall. Men jag måste börja testa att alltid erbjuda extra grovfoder i stallet tror jag och se om han äter då.
Båda våra hästar tillbringar mycket tid att bara stå och hänga trots fri tillgång. Ofta går de och äter när jag fyller på mera även om det är kvar men ibland får man locka dem. Har maten varit slut för länge av någon anledning (typ som idag gav vi mindre på morgonen för de hade så mycket kvar igår och det var färre kilo än normalt kvar av balen, så kan jag städa ur baljorna och öppna ny bal i eftermiddag, förhoppningsvis utan att behöva slänga mer än en kärra dissat hö) så märks det att de vill ha mat. Så det är inte så att de alltid är helt ointresserade utan mer att jag väldigt sällan ser dem som hungriga eller missnöjda/stressade kring mat. Samma med krubbmaten där min lätt blir kräsen med för mycket vatten, fel mat, fel proportioner.
Jag funderar alltså kring hur jag ska skilja inte äta pga stress och inte äta pga mätt. Eller ja stress syns förhoppningsvis relativt bra. Kanske jag främst funderar på hur mycket jag kan råka ut för "inte äta pga mätt"? Hur vanligt är det? Och vad gör man då? Gott godis i grovfoder petar han bara ut och visar inget mer intresse det jag testat, går alltså lika fort åt som att ge bara godis/då stressar han lite för att leta upp godiset.
Lusernhacket har han redan tröttnat på att få ur handen men fungerar oftast med viss tvekan som paus/på marken men ger jag en större mängd äter han inte upp allt (som när jag stod och fixade med hovarna i stallet en dag, ingen stress då).
Personligen gillar jag också när vi hittar läget att han bara står och är avspänd och sover, all hans rehab gör vi i det läget. Jag tycker ätande då liksom stör hans fokus och feedback till mig? Jag tror min första känsla är att jag velat utgå i från det läget mer träningen men det går inte riktigt ihop eller?
Så många funderingar