Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna
Vad kul att höra att det finns fler som måste vara kreativa
Vi har litet stall med fyra boxar hemma. Sadelkammaren är yttepytte liten och fungerar nu som foderkammare. (ej uppvärmd) Sadlarna och övrig utrustning har vi längs en vägg i "stora" delen av stallet. Där förvarar vi även halm då vi inte har någon annanstans att ha den.
Hösilage har vi en bit från stallet i stora plastade balar. Varje dag tar vi skottkärra och hämtar och drar till stallet.
Stallet ligger efter en sluttning och det är helt omöjligt att köra med bil/kärra hela vägen. Detta har inneburit 16 år av släpande på halm/höbalar. Tack gode gud säger jag bara att det är nedförsbacke och inte uppförs till stallet.
Vi har ingen spolspilta, MEN vi har efter 10 år av "vatten i dunk" släpande fått rinnande vatten i stallet! (ca 6 år sedan)
Iofs fryser det på vintern så då får man stå och värma upp kranen ett bra tag innan det funkar. När jag och syrran var små brukade vi åka på vattendunkarna på snön nerför backen till stallet. Haha, sjukt egentligen att vi orkade varje dag året runt fastän vi var så små
För ett par år sedan anlade bonden en bit bort ridbana, innan dess var det grus- och skogsvägar som gällde varje ridtur. Ej upplysta så pannlampan är vår bästa vän i vintermörkret. Dock är ridbanan inte i super skick och det går inte att rida där på flera månader under vinterhalvåret. Har man lust kan man iofs rida igenom skogen till ett ridhus (ca 30 min skritt)
Visst lessnar man ibland på allt tungt arbete och saknar ett ridhus/ridbana och uppvärmd sadelkammare mm, men det är mest under hösten/vintern. På sommaren känns allt mkt lättare.
Men håller med er andra, pannlampa och vattenkokare är ett måste!