Tråden för oss utan alla möjligheterna

Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna

Vattenkokare har jag inte tänkt på, det måste nog jag också införskaffa:)

men hejsan hoppsan! Jag hade nästan glömt bort den här tråden! Men nu hör jag av mig lite:P om någon komer ihåg det jag har skrivit tidigare i tråden så kan jag meddela att vårt skjul/ministall är färdigbyggt och invigt! Succé tyckte hästarna, speciellt mitt matglada lilla russ då det låg halm, hö och pellets när dom skulle kolla in det första gången... x) Jag har även hoppat med min lille gubbe för första gången för inte så länge sedan :D supeeeerkuuuuul! Tyvärr har jag inga bilder på det då mamma inte riktigt hajade hur man manövrerade kameran... XD däremot kommer här en bild på när jag skrittar av min lille gubbe! :D Kommentera gärna hur jag ser ut på honom (min längd och hans storlek osv..) :P
frontpage.html
och här kommer en där vi står stilla :P :
frontpage.html
bilder på skjulet kommer! JAG LOVAR ER :P Bye så länge hör av mig snart!

Vad kul att höra att det finns fler som måste vara kreativa:)

Vi har litet stall med fyra boxar hemma. Sadelkammaren är yttepytte liten och fungerar nu som foderkammare. (ej uppvärmd) Sadlarna och övrig utrustning har vi längs en vägg i "stora" delen av stallet. Där förvarar vi även halm då vi inte har någon annanstans att ha den.

Hösilage har vi en bit från stallet i stora plastade balar. Varje dag tar vi skottkärra och hämtar och drar till stallet.
Stallet ligger efter en sluttning och det är helt omöjligt att köra med bil/kärra hela vägen. Detta har inneburit 16 år av släpande på halm/höbalar. Tack gode gud säger jag bara att det är nedförsbacke och inte uppförs till stallet.

Vi har ingen spolspilta, MEN vi har efter 10 år av "vatten i dunk" släpande fått rinnande vatten i stallet! (ca 6 år sedan):D Iofs fryser det på vintern så då får man stå och värma upp kranen ett bra tag innan det funkar. När jag och syrran var små brukade vi åka på vattendunkarna på snön nerför backen till stallet. Haha, sjukt egentligen att vi orkade varje dag året runt fastän vi var så små:p

För ett par år sedan anlade bonden en bit bort ridbana, innan dess var det grus- och skogsvägar som gällde varje ridtur. Ej upplysta så pannlampan är vår bästa vän i vintermörkret. Dock är ridbanan inte i super skick och det går inte att rida där på flera månader under vinterhalvåret. Har man lust kan man iofs rida igenom skogen till ett ridhus (ca 30 min skritt)

Visst lessnar man ibland på allt tungt arbete och saknar ett ridhus/ridbana och uppvärmd sadelkammare mm, men det är mest under hösten/vintern. På sommaren känns allt mkt lättare.

Men håller med er andra, pannlampa och vattenkokare är ett måste!

fy vad bra tråd! jag har också stallet hemma, fick mina första ponnyer när jag var 8år, de stod då i ett gammalt(ca 100år) ko stall inget vatten ingen sadel kammare och ingen foder kammare i tio år. fodret hade vi i en liten box och hästarna i en lite större box och sadlarna i en igenspikad dörr öppning. närmaste ridhus var 3km bort men det var en ridskola och man fick inte använda ridhuset om man inte gick lektion.
men nu så har vi renoverat!!! 3st 4*5m boxar en uppvärmd sadel/foderkammare på 2*3m, rinnande vatten, avlopp i gången så man kan spola hästen och el!!!

sen så har några nya grannar 1km bort byggt både paddock och ridhus^^ dock så är det dyrt 3600kr om året.

och det finns inga ridvägar, ingen tillgång till skog utan bara en 2km lång grusväg om man inte vill rida en 5km lång omväg på en 70väg genom ett samhälle för att komma till en annan grusväg och en skog som ligger 1km ifrån stallet men som man inte kan ta sig till pga stengärden.

Ett litet tips angående den frysande vattenkranen. Vi har också kallstall så hos oss hade kranen frusit om vi inte hade en sån där värmelampa för grisar hängande över. De är inte särskilt dyra, några hundralappar. Sätter bara på den när det är frost ute så det drar inte så mycket ström faktiskt. I vår sitter någon lågenergivariant numera så nu brukar den för det mesta vara tänd eftersom stallkatterna har insett att det är "Bahamas" där under :love:.

Vilken härlig tråd, synd att ingen har varit här på länge, det hade varit kul att få se bilder på alla era stall. Jag har ett litet stall med tre boxar, men en används bara som förråd. Har lite lyx i mitt stall faktiskt, varm sadelkammare och varmvattenberedare. Dessutom har jag två snälla föräldrar som fixar in och utsläpp och även mockning om jag inte kan komma ut, som idag när det är runt -30... bor en halvtimme bort...

Rida gör jag i skogen eller på grusvägarna. Dressyr får jag hålla på med när det är lagom mycket snö eller när gräset är tillräckligt stabilt. Men mycket hellre primitivt än att vara inhyrd i ett stall man inte trivs i.

Får ju dessutom bestämma själv nu när vi ska fixa sadelkammaren och göra nya boxar=) Om tråden lever vidare kanske jag lägger upp bilder=)

nu hakar jag på :)
jag kanske egentligen inte hör hit för jag har ett ridhus att rida i ;) men paddock har jag inte, inte gräshage heller för vi har ingen mark nästan :s EN hage :o

men jag rider på stubbåkrar och på en lååång cykelväg (om någon bor nära Lund i södra skåne kanske ni känner till hardebergaspåret som är en cykelväg från Lund till s. sandby där jag bor :D) perfekt för konditionsträning och såklart i ridhuset där jag hoppar (L)

hängde inte riktigt med om vattenkokaren, kan någon förklara det för mig? :)

fattar inte hur man lägger till bilder så de får bli en länk från min bilddagbok :)
l
l
v
http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#a18

oojj glömde ;)

vi har en lösdrift just nu för vi flyttade hit för ett halvår sen :)

där går en connemara , min <33
en shettis , min också <33
en nordsvensk, mammas :)

vi har en till nordsvensk som står på en annan lösdrift sen länge :)

Va tråkigt att ni inte har mer än en hage. Alltid är det något som saknas=) man är inte lycklig bara för att man har ridhus helt enkelt.

Här kommer lite före bilder på min otroligt stökiga sadelkammare. Ett riktigt skräckexempel=) Men det kommer bli såå fint när det är klart.
Lite dålig kvalitet på bilderna, men de kommer ju bara ge större effekt på efterbilderna sen=) hoppas att det är klart i helgen!

p1040186_68176259.jpg

p1040185_68176203.jpg

p1040183_68176129.jpg

p1040182_68176067.jpg

p1040181_68176067.jpg
p1040180_68176067.jpg

Mer bilder=)
p1040181_68176013.jpg

p1040180_68175922.jpg

Vattenkokaren? den kan vara bra till mycket tydligen. Tänkte köpa en sån, men jag fick tag på en varmvattenberedare. Med vattenkokaren kan man snabbt få lite varmt vatten om man inte har beredare. Lite jobbigt eftersom man får så lite vatten åt gången, men bättre än bara kallvatten. Var det svaret på din fråga?

jaa tack så mycket, jättesnällt :D

jag har inte heller nån direkt lyx, men jag tycker ändå jag har vad jag behöver. Min paddock är ok, men med berget under rinner inte vattnet undan speciellt fort och därför får jag undvika den om det regnat flera dagar i streck tex. Den har belysning så den går att använda även när det är mörkt och det är ett stort +. Jag har ett litet stall med 3 platser, men har just nu bara mina två hästar där. Jag har uppvärmd sadelkammare, men den är inte stor. Dock har jag plats för det jag behöver och en diskbänk. Varmvatten både i sadelkammaren och ute i stallet är bra. Spolspilta har jag ingen, men det går att spola häst på stallgången.
Tycker det ändå finns en viss charm i att man är rätt utelämnad åt årstidernas skiftningar. Man får helt enkelt anpassa träning efter väder, vind och underlag. Det blir rätt varierat i och med de olika årstiderna och jag tror det är bra för hästarnas hållbarhet samt bra för ens egen motivation.
Bara att ha eget stall och kunna ha hästarna hemma är för mig en otrolig lyx.

Nejnej nej nu har den här tråden glömts bort igen! Urs va trist jag älskar den här tråden egentligen! x) haha:D nu får alla bättra sig!

Jag har varit sjuk lång tid nu och inte motionerat pållen mer än att en kompis longerat en gång i veckan vilket inte alls är det ultimata för en lite otränad häst... :crazy: i helgen ska jag pallra mig ut och ta mig ut på en liten skritttur i lite terräng :) trav är att ta i när jag inte ridit honom på ett tag men nånstans måste man ju börja... likaså är det med mig, har ingen ork ännu så vi får jobba upp konditionen ihop med promenader och små ridturer :)

Vårt skjul var mer än välbehövt den här vintern och min lille kille stod där inne mycket under dom stormigaste, snöigaste dagarna. I sommar blir det skitbra skuggplats, pappor är bra ibland! Många tacksamma kramar till min far :D
Det får bli den enda så länge så kanske jag hör av mig igen efter jag varit i stallet i helgen då ;)
Kramar Lisa

Va kul att det blir lite nytt liv här...

Jag ska precis sätta igång att träna med mina killar. Vi har dock inte bestämt hur vi ska göra än... Det finns en paddock som jag kan rida till. Det tar dock en timme drygt och jag vet ännu inte om ägaren till paddocken går med på det. Alternativet är att endast träna med den ena hästen då min gamla kille inte kan vara ensam hemma och jag kan inte ta med mig båda lagligt i transporten...

Ska iaf börja med att åka iväg med den gamle mannen för han är mest i form.

Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på vårt stall när vi sätter igång med renoveringen. Just nu har vi tre boxar som är väldigt slitna på minimimått, de ska bli till två boxar på typ 12 kvm. Ska bli så skönt. Sen ska vi även fixa lite bättre vattenledningar och belysning. längtar...

Ha de gott så länge

Ooooh, vad jag blev peppad på den här tråden! Precis vad jag behövde! Byggde egna hinderstöd idag som jag blev mäkta stolt över. Ska sova nu, men lämnar ett litet avtryck så jag hittar tillbaka och kan posta bild så småningom! :)

kl

Denna tråd passar mig.
Vi har egen gård med två hästar på lösdrift. Ridhus 7 km bort (som vi hittills aldrig har använt) och ingen ridbana. Vi rider/kör mest i skogen men jobbar även hästarna uppsuttet och från marken i hagen. Antingen i den lite mindre vinterhagen eller i en av de större sommarhagarna, beroende på vad man vill göra.
Ett tips till alla ni utan upplysta ridbanor:
Har ni en hage som är hyfsat jämn och i närheten av stallet/ladan/huset kan man göra som oss. Vi har fäst en bygglampa högst upp vid nocken på taket på gamla ladan. Den lyser upp hela vinterhagen och en rejäl bit av sommarhagen (OBS! Den måste sitta högt upp för att man inte ska bli bländad)

kl, roligt att denna tråden kommer igång igen^_^
vårt vatten i stallet frös under vintern så det blev till att hämta inifrån, och sen så bygde vi om vinterhagen då tjälen fortfarande inte hunnit slå till, där gick hästarna och hade det bra hela vintern, nu till sommaren så ska vi byta ut taket på stallet/ladan så att det slutar regna in (yey!^.^)
och en bra nyhet är att den stora fina tåliga hagen (som vi fick totalriva föra att bygga en mindre sommarhage på arrenderad mark då pollan var halt + korädd + kor som närmsta granne mittemot gamla hagen. arrendatorn skulle få den och plöja upp den) den hagen får leva!!! vi ska bygga sommarhage där igen och då hästen inte riskerar att bli mer halt av att gå där nu så får hon lära sig leva med korna som granne.
men sen med korna kommer rid problemen, för att komma till grannens ridhus så måste man gå förbi kor på båda sidorna om vägen, jag vill inte rida i hagen då den är knölig men andra grannen har en stor äng som inte odlas där man kanske kan platta till en bit och bygga hinder i värsta fall, men den plätten har också kor som granne, lite längre bort men ändå:( ush hatar kor....

O! jag glömde nästan^_^ min gamla ponny fick förstoppning + tand problem och rasade i vikt i vintras. så nu när han ska äta upp sig så kan han inte gå i fångponnyns box, så då gjorde vi iordning den ofärdiga boxen där det var ett hål i golvet för vatten kopplingen ingen puts på väggarna, hål i taket och en stolpe i mitten av boxen^_^ säker miljö eller hur XD. han har också börjat se dåligare då han kommer in, så vi ska fixa en lampa i boxen till honom.

oj inte roligt med hästar som inte mår bra :/ hoppas ponnyn äter upp sig nudå!

Jag bläddrade igenom lite bilder från i vintras och vad tror ni jag hittar? Jo en bild på vårat skjul! :D frågan är nu om jag lyckas lägga upp den... jag är så himla oteknisk! Vi provar annars länkar jag från bilddagboken elr nåt... x)

http://Lisaaaa4.bilddagboken.se/p/show.html?id=453922160&directlink=1

När bilden togs var det svinkallt och det mesta var vindens förtjänst så inne i skjulet var nog både jag och hästarna nöjda :) för yesbox det är jag som är den tjockisklädde människan där inne x)

Kram

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar