Tråden för oss utan alla möjligheterna

Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna

Hejsan, jag igen!;) Här kmr iaf en bild på "min" lillkille jag sköter om. Hittade den i mobilen. Fler bilder på hur vi har det kmr om en vecka elr två. Hoppas alla har det bra i sina småstall! Mvh Lisa.
upload.html

vart är bilden?? :confused:

provar igen:
http://Lisaaaa4.bilddagboken.se/p/show.html?id=402259476&directlink=1

Senast ändrad av en moderator:

Hej allihop här känner jag att ja hör hemma, bor på en gård med 2 shettisar & en angloarab som jag har på foder, här ute har vi inga upplysta vägar, inte nån paddock inte nåt ridhus ( inte nära till nåt heller) ingen gräspaddock, ingen tränare som vill träna nån utan några faciliter, inga hinder, varken hemmagjorda elelr köpta, inget rinnande vatten inget varmt stall, ingen spolspilta eller nåt annat lyxigt.
jag rider i en av sommar hagarna, & ibland även ut. Nu har jag tagit av honom skorna då han tappade dom hela tiden o har drf svårt att ge mig ut på grusvägarna, vi hoppas på en förbättring inom snar framtid på den fronten.
Ja så lyxstall är det minsta jag kan kalla det, men jag klagar ändå inte jag har mina boxar på 17kvm & 50m ner till stallet vad mer kan man begära?=)

När jag hade egen stall fanns det inge rinnande vatten i stallet utan i ett rum påutsidan enbart kallvatten.
Det funkade bra lite drygt på vintern då jag hade alltid fullt badkar med vatten och hade vattenkokade som har hällde vatrmattev i 2 liters flaskor som fick ligga och guppa i karet så inte vattnet frös=)

Hästarna lärde sig dock till slut och slog faktiskt hål med hoven själva omdet var en hinna is för när de ville dricka...Smarta hästar :D

Jaghade ingen gräs paddock men en massa fina åkrar som bonden klippte ner åt mig så jag kunde rida på.
Vi hade massa fina ridvägar både grusvägar och i skogen.. senare byggdes det ett ridhus 10 minuter skrittväg från stallet innan hade jag ett ridhus 2 km bort men aldrig som jag utnyttjade det.
Jag trivdes alldeles underbart att ha det så där.. jag hade ett eget stall och de var de värt behövde inge ridhus för inge ridhus i världen kan ersätta känslan av att ha ett eget stall:love:

Jag har ju transport så vill jag åka iväg så gör jag de=)

hoppsan jag hade ju nästan glömt bort den här tråden... har fullt upp med en inridning och en inkörning men ska försöka mig på att fota lite snart. På vintern kör jag med mycket reflexer och ev. pannlampa. Vi har ingen sån lyx som gatlysen här längs våra grusvägar så mabn får försöka hinna med ridningen när det är ljust och fint ;) När väl snön kommer sen blir det ju inte beckmörkt trots bristen på sol :)

Ja när jag gick i gymnasiet kom jag alltid till stallet runt 1830 red alltid ute i mörker DÅ tänkte man ju inte på de.. inget som ens störde mig..
Idag är amn liiite mer hönsig för efter gymnasiet har jag haft tur att antingen varit arbetslös vintertid eller haft jobb som gjort att jag har kunnat ridit på förmiddagen..
Så det är ett mkt få tals gånger jag har ridit ute i mörker de senaste 9 åren:o
men kommer man bara igång med det igen så rullar de ju på=)

har ni märkt hur tidigt det blir mörkt om kvällarna!? (iallafall för mig här i västra götaland) men när höstmörkret drar igång på allvar hur gör ni med ridningen då? någon som har tips på hur man kan ha roligt ute i mörkret?

Jag nattrider året runt och älskar att rida ut i mörkret.
En rejäl pannlampa så ser man hur bra som helst. Jag köpte min för 129:- så dom är inte jättedyra.

Varning! Peka lampans sken på vägen framför hästen. Annars stannar hästen gärna eller följer med skenet ner i diket. ;)

För övrigt har jag det väldigt lyxigt ;)
Jag har en liten ridbana utan lyse.

Men jag har ingen isolerad sadelkammare, inga lyxiga spolspiltor eller varmvatten.

Hej på er!

Här är en till som inte har så stor plånbok men som älskar hästar och ridning över allt annat!
Vi har ett litet stall utan varken spolspilta eller sadelkammare. Just nu har jag sadlar och annat inne i stallet (trångt) men håller på att bygga om vårt lilla utedass till sadelkammare.Tar gammalt rivningsvirke som skänkes bort, perfekt att snickra om med! Ett tips som selhängare är, köp en sån plastmojäng (halvmåne) som man hänger upp vattenslangen på. Finns lite överallt att få tag på, billigt och enkelt att sätta upp! Som täckeshängare köpte jag en gardinstång på Ikea, lika bra som en riktig hängare men bra mkt billigare. Som "paddock" använder jag en inhägnad plätt i hagen att rida på, när jag inte rider kan hästarna gå där och beta som de vill så blir aldrig gräset så högt. Annars är uteritter väldigt underskattade, man får mkt nya intryck och hästen trampar på så mkt mer i skogen tycker jag. Och där kan man både hoppa lite stockar och träna dressyr!

Kul att läsa om era tips finns så mkt man kan göra för en billig peng!
Tack för mig!
Susse =)

*kl*

Igår när jag tog in Ariel i stallet var vattenslangen upptagen på annat håll. Eftersom Ariels ben var groteskt leriga och jag behövde ha åtminstone rena hovar (för att kolla rötan) så blev jag inte alltför glad. Men då kom jag på en lösning som kan vara något för oss som har tillgång till rinnande vatten, men ingen vattenslang. Krav är dock en lugn häst (vilket min tvååring tydligen var...).

Jag tog helt enkelt och fyllde en hink med vatten (ungefär halva hinken) och stoppade ned ett ben i taget för rengöring. Eftersom Ariel var så lerig så gick det åt en halv hink vatten till varje ben, men är hästen hyfsat ren så behöver man förmodligen inte byta vatten lika ofta.

Efteråt var det bara att torka av benen med en handduk. :laugh: Jag kratsade dock hovarna innan, det är ju onödigt med extra mycket lera i hinken.

Tur att hon är så lugn. Vet inte om mina hade ställt upp på det.
Tror att jag också hör hemma här.
Har eget stall, enbart kallvatten, ingen spolspilta och ingen ridbana eller hinder. Mina hagar är väldigt kuperade så det går inte att rida dressyr eller hoppa i dem. Men de är kanon till klättring. Så på hösten när det blir mörkt blir det mycket klätterträning här.
Har möjlighet att rida till grannen en bit bort och låna deras ridbana, men det blir inte så ofta.
Tränar för deras instruktör 1-2 ggr i månaden under sommaren. Det enda lyxiga jag unnar mig.
Vintertid kan jag låna en grannes åker att rida på, men de senaste vintrarna har det varit så blött så då vill man inte rida där för mycket.
Eftersom jag bor bredvid en 90-väg har jag mängder med reflex vintertid. Hela hästen + mig själv. En billig livförsäkring.
Jag har en rundstav i sadelkammaren ca 10-15cm ut från väggen och ca 50 cm lång. Perfekt att hänga benreflexer runt när de ska torka. Under har jag ett plastskydd från en skohylla så att det inte droppar vatten på golvet.

Trevlig tråd det här!

Det ska dessutom bli kul att få vara "värst" ;)

Jag har inget stall utan en lösdrift med en lada som jag har möjlighet att stänga in mina två hästar i om de behöver torka. (Möjlighet till box med termisk komfort, som lagen kräver, finns naturligtvis om det skulle behövas.)

Jag har sommarvatten i hagen och under en övergångsperiod innan det fryser helt, men då vattnet är avstängt, använder jag mig av en stor tank som jag har på en släpkärra och fyller upp hemma. Resten av säsongen bär jag vatten morgon och kväll.

Jag har en oisolerad sadelkammare med ström i (!) och vatten hämtar jag inne i mitt egna badrum.
All skötsel av hästarna vintertid sker i min carport där jag drar ut en bygglampa som lyser upp hela tomten och lite till.

Hö hämtar jag hos bonden på gården bredvid och lagrar i en gammal hästtransport. Mycket praktiskt, då behöver man bara lasta höet en gång eftersom jag fodrar direkt ur transporten.

Dessutom är jag så lyckligt lottad att jag har tillgång till jordens största ridhus med obegränsat utrymme: NATUREN! Där hålls i jag i ur och skur, halva året i totalt mörker med pannlampa och månen.

Slå DET om ni kan! :D

Passar väl in här lite halvt jag! Har en liten ridvolt av sand hemma, dock obrukbar efter en massa regn eller när det frusit på men inte kommit nån snö. Det blir också väldigt tungt på delar av den.

Jag rider mest i skogen jag iaf! Nu i sommar har vi ridit mycket på en av våra åkrar, plus att det finns en åker i skogen där vi får rida. :) Problemet är bara när gräset blir väldigt högt, det blir tungt för hästarna.

Dock har vi lite hinder på vår bana. Hinderstöden är kvarglömda så vi räknar dem som våra nu ;) Har i sommar målat om fyra av dem. Sen har vi två egengjorda också som behöver spikas ihop lite. Bommarna är egentligen lite för tunna men målade dem som en kul grej ändå, återstår att se hur länge de håller. I bakrunden syns andra bommar, de är liksom alla andra egengjorda av granar i skogen. De är också målade nu, i grönt och gult :)

Foto282.jpg

Mycket roligare när man piffar till lite sådär! Dock har jag nog lite mer komfort i stallet än många andra här :angel: Såsom gott om lampor, värme i sadelkammaren och varmvatten... Men vi är iaf utomhusfolk hela bunten och det rids i alla väder, så länge hästen inte vägrar gå ut ur stallet :p

Trevlig tråd det här!

Det ska dessutom bli kul att få vara "värst" ;)

Jag har inget stall utan en lösdrift med en lada som jag har möjlighet att stänga in mina två hästar i om de behöver torka. (Möjlighet till box med termisk komfort, som lagen kräver, finns naturligtvis om det skulle behövas.)

Jag har sommarvatten i hagen och under en övergångsperiod innan det fryser helt, men då vattnet är avstängt, använder jag mig av en stor tank som jag har på en släpkärra och fyller upp hemma. Resten av säsongen bär jag vatten morgon och kväll.

Jag har en oisolerad sadelkammare med ström i (!) och vatten hämtar jag inne i mitt egna badrum.
All skötsel av hästarna vintertid sker i min carport där jag drar ut en bygglampa som lyser upp hela tomten och lite till.

Hö hämtar jag hos bonden på gården bredvid och lagrar i en gammal hästtransport. Mycket praktiskt, då behöver man bara lasta höet en gång eftersom jag fodrar direkt ur transporten.

Dessutom är jag så lyckligt lottad att jag har tillgång till jordens största ridhus med obegränsat utrymme: NATUREN! Där hålls i jag i ur och skur, halva året i totalt mörker med pannlampa och månen.

Slå DET om ni kan! :D

Måste nog tyvärr säga att det är jag och min kompis som är "värst" då vi inte har ens ett skjul elr en lada... :grin: fast vi kommer bygga ett skjul i hagen med möjlighet att stänga in hästarna (men dock inte förräns kylan kmr) Men det låter väldigt bra med en bonde på en gård brevid.. :D

Hej på er igen!:) Nu var det längesen som någon skrev här! Måste ändra på det! Hur har alla det? Jag ska berätta lite vad som hänt hos mig och hästarna. Jag och min kompis har införskaffat Tränshängare, stallapotek, täcken, schabrak, grep, stallborste, skottkärra. Nu är det bara det lilla stallet (skjulet) som saknas för att vi ska vara kompletta! Hästarna mår bra, om det är någon som minns vårt halta sto som jag nämnt någon gång tidigare, så kan jag berätta att hon är på bättringsvägen och skrittbar. "Min" lilla kille börjar få upp sin kondis något och flåsar inte så fort jag kräver lite av honom. Idag blir det ihopsättning av vår nyinförskaffade skottkärra (jäklar va mockat det ska bli i hagen nudå!) och borstning av hästarna. Eventuellt lite skritt oxxå, om jag hinner. Busstiderna är ju så jävla dåliga asså! (ursäkta språket!) jag måste nästan hinna, så inte den lilla konditionen jag byggt upp bara försvinner! Det är så synd att han står så långt bort! Annars kunde man ju cykla till stallet! Hur gör ni för att hinna allt i stallet när ni har ont om tid? Vad hinner jag lixom på tiden jag har idag? Tar bussen här ifrån stan 12:05 och är framme ca tjugo i ett (litet gångavstånd från bussen till stallet) då är jag ute ungefär vid ett hos hästarna (måste byta om innan) sedan går bussen 15:00 och då måste jag åka femton minuter innan för att inte missa bussen. Jag har alltså ungefär en timme och 45 min på mig! Urs... låter så lite, men får väl bara skritta honom i typ 20 min elr nåt. Får bli mer på fredag. Hur gör jag för att hinna med? Jag behöver tips!
Jag lovade ju er bilder på vår uppbindningsplats, hästarna mm. Dom kommer så småningom men jag har alltid så bråttom i stallet, hinner aldrig fota!
Ps! Skriver ofta stallet även fast vi inte har något stall, men ni förstår ändå? Ds.

Stort tips är ,prata med markägare om ni kan få rida på åkrar och trimma dressyr på :) Jag kan ju inte säga att jag inte har nära till ridbana eller ridhus men vi har transportavstånd eller en 45 minuters skritt till närmsta ridbana/ridhus :P Så rider mestadels i skogen :)

Så jag vet inte om jag platsar men kan väl prova :P

Jag har 3 hästar i vårat lilla stall, stallet består av 1 fölbox,2 hästboxar som ponnyerna står i och 1 liten box som vi använder som sadelkammare + en halvklar fölbox till. 'Vi har fodret i en foderlåda. Höet i den halvklara fölboxen, 1 stallgång men har gjort upp en provisorisk till, har nyss förnyat stallet lite. Bla efter 3 års vattenbärande mellan hus och stall vinter+höst så har vi äntligen rinnande vatten. Nu har pappsen lovat att fixa varmvattenberedare och nya stalldörrar, stallet har varit 1 gång i tiden både gris och travstall. ca 20 år sedan. Kan ta bilder senare.

I dagsläget rids hästarna efter en travslinga i skogen eller efter en grusväg med backar. Men vi har pratat med markägaren(grannen ) Vi har fått lov att använda en jättestor åker(ett annat stall som har travhästar) om vi rider/kör efter kanten . Perfekt att öva rakriktning,skänkelvikning,öppna/sluta på ,tempoväxlingar :p

Sedan har vi även hittat på (jag och kompisen som rider ibland på min ponny) en gammal oanvänd åker, pratat med markägaren och han hade bara klippt den och den ska inte användas något. Så där fick vi rida om vi ville ,relativt jämn åker att rida dressyr på. Perfekt för att träna dressyr tycker jag.

Det lilla stallet är jättetrångt men det går , en stallgång på typ 3 meter bred max och sen är det boxar bakom och sadkammaren precis bredvid gången. Vattenkran sitter vid gången, den halvklara fölboxen är perfekt att ha hö vid . Sedan har jag turen att ha gödselstack så man kan gå igenom stallet och tömma:P

Vi har 1 hage bakom huset som lätt blir jättelerig :(
Vi har en liiiten sommarhage på vår åker som det har växt igen(ska klippas, annars perfa som ridbana .
Vi har satt upp en stooor sommarhage, problemet är att vid den ligger en Å som svämmar över minst 5 ggr varje sommar/vår så det blir blött i hagen så tyvärr kan vi inte använda hagen så mycket som vi velat:/

Vi har en liten fläkt som brukar användas om vintern i stallet annars är det relativt bra isolerat och hästarna behöver inte ha något täcke för att hålla värmen eller så.

Så passade jag in?:P

-kl

Jag skulle behöva lite tips från er=) Jag har tidigare stått i stall med ridhus, upplyst ridbana, osv. Nu blir det dags att klara sig utan:D
Pannlampa, reflexer, osv är införskaffat. Det jag funderar över är hur ni gör när det är stenhårt i marken? Kan man rida som vanligt på ex gärden, gräset kanske gör det lite "mjukare"? Skrittar mkt på asfalt redan nu för att vänja benen vid hårdare underlag. Nåt mer man kan göra? Tänka på? Alla tips mottages=)
(Nu satt jag inte tidigare 7 dagar i veckan i ridhus, men under just den hårda perioden blev det mest skrittarbete ute, och hårdare jobb i ridhuset..)

Jag rider som vanligt på grusvägar, men mina hästar har nästan bara grus och tillgå

Hästar måste succesivt vänjas vid hårt underlag. Dock har ju de flesta vuxna hästar ridits en del på både hårda grusvägar och asfalt under sitt liv.

I vintras var det en period på 2-3 v med stenhårt och delvis isigt underlag. Hästen funkade inte riktigt att rida på åkrarna då (men det var rätt isigt där med) så vi skrittjobbade på töm där det inte var is och skrittade rakt ut i skogen. Det var bara använda/körda vägar och stigar som var isiga. Han var under igångsättning och musklade sig massor under den perioden :)

I höst/vinter ska jag få hjälp med min häst och hoppas komma iväg mer till ridhuset efter det! Dels ska vi få hjälp i ridhuset samt med lastningen (han går på med linor men det är ju skönt att slippa det). Har ju ingen transport men kan ev få låna av vänner eller så rider man till ridhuset på 30-40 min beroende på om man kan trava/galoppera eller ej. Ska bli kul :)

Mitt fullblod är kittlig och tycker inte om att gosa. Så jag skulle absolut hinna på 1 h 45 min :p Det är ungefär den tid han får, ca 2 h/dag. Då tar det en stund att hämta i hagen om han står längst bort, sen borsta snabbt och sadla + på med skydd och mina skydd. Rida. Sen får han äta efter ridturen och ev bli svampad/duschad. På med ev täcke samt boots runt om. Klart!

På vintern blir det extra ca 20 min för mockning och foder (två hästar). Men å andra sidan kan jag lämna honom inne efter ridningen om jag rider på em/kväll så jag måste inte vänta tills han ätit klart om det är bråttom. Vilket det nästan aldrig är :p

Hej hej... här är en till utan diverse faciliteter... Vi har eget stall på gården... isolerat men utan värme... ingen ridbana, ingen paddock, dock ligger det under planering av käre maken... vi har just nu en hyffsad raksträcka där vi kan om vi vill sätta upp några hinder..som då självklart består i överbliviet virke från stallbygget och gamla bildäck:banana:... Sommartid använder vi vattenslang till att både vattna pållar, bada pållar och spola rent diverse tillbehör... vintertid bär vi vattenhinkar som vi senare fyller med lite hö för att hejda själva frysningen...

Vårat stall är något som vi egentligen byggt själva...när vi flyttade till gården fanns det en byggnad som mest bara var en boda...med 2 st spiltor... carport och helruttet utedass... Idag finns det 4 boxar, stallgång och ett litet foder och prylförråd.... Bilder kan komma lite senare...om ni vill:love:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar