Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna
Stort tips är ,prata med markägare om ni kan få rida på åkrar och trimma dressyr på
Jag kan ju inte säga att jag inte har nära till ridbana eller ridhus men vi har transportavstånd eller en 45 minuters skritt till närmsta ridbana/ridhus :P Så rider mestadels i skogen
Så jag vet inte om jag platsar men kan väl prova :P
Jag har 3 hästar i vårat lilla stall, stallet består av 1 fölbox,2 hästboxar som ponnyerna står i och 1 liten box som vi använder som sadelkammare + en halvklar fölbox till. 'Vi har fodret i en foderlåda. Höet i den halvklara fölboxen, 1 stallgång men har gjort upp en provisorisk till, har nyss förnyat stallet lite. Bla efter 3 års vattenbärande mellan hus och stall vinter+höst så har vi äntligen rinnande vatten. Nu har pappsen lovat att fixa varmvattenberedare och nya stalldörrar, stallet har varit 1 gång i tiden både gris och travstall. ca 20 år sedan. Kan ta bilder senare.
I dagsläget rids hästarna efter en travslinga i skogen eller efter en grusväg med backar. Men vi har pratat med markägaren(grannen ) Vi har fått lov att använda en jättestor åker(ett annat stall som har travhästar) om vi rider/kör efter kanten . Perfekt att öva rakriktning,skänkelvikning,öppna/sluta på ,tempoväxlingar
Sedan har vi även hittat på (jag och kompisen som rider ibland på min ponny) en gammal oanvänd åker, pratat med markägaren och han hade bara klippt den och den ska inte användas något. Så där fick vi rida om vi ville ,relativt jämn åker att rida dressyr på. Perfekt för att träna dressyr tycker jag.
Det lilla stallet är jättetrångt men det går , en stallgång på typ 3 meter bred max och sen är det boxar bakom och sadkammaren precis bredvid gången. Vattenkran sitter vid gången, den halvklara fölboxen är perfekt att ha hö vid . Sedan har jag turen att ha gödselstack så man kan gå igenom stallet och tömma:P
Vi har 1 hage bakom huset som lätt blir jättelerig
Vi har en liiiten sommarhage på vår åker som det har växt igen(ska klippas, annars perfa som ridbana .
Vi har satt upp en stooor sommarhage, problemet är att vid den ligger en Å som svämmar över minst 5 ggr varje sommar/vår så det blir blött i hagen så tyvärr kan vi inte använda hagen så mycket som vi velat:/
Vi har en liten fläkt som brukar användas om vintern i stallet annars är det relativt bra isolerat och hästarna behöver inte ha något täcke för att hålla värmen eller så.
Så passade jag in?:P