Tråden för oss utan alla möjligheterna

Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna

Va skönt att höra att alla inte har det "lyxigt" med ridbanor och paddockar intill knuten, trodde jag var ensam i världen om att inte ha det uppvärmt och vara utan rinnande vatten! Heja oss som står för det bohemiska! :D

Jag hör nog också hemma här. Har haft min häst på ett lite större ställe (10 hästar) med ridplan och så, men hon blev stressad och trivdes inte. Nu har hon flyttat hem till vår gård. Jag rider bara ut längs vägar eller i skogen. Min häst har gått från att vägra lämna gårdsplan till att vägra gå hem! :) Får hon välja själv som hon får ibland (bra hästhållning - jag vet:angel:) så tar hon den längre skogsstigen. På en åker brevid huset tränar vi trav och galopp samt volter och sånt.

Nu har vi hästarna ute dygnet runt (har 2) men vi håller på att bygga en lösdrift. Blir 75kv, varm/kallvatten, värme + golvvärme i sadelkammare/skötselrum.:d Ridningen blir dock det samma utan lyxiga ridplaner eller annat! Vi bor med skog runt omkring så det blir beckmörkt ute sen i höst, får vänja hästarna med pannlampa! Problemet blir att rida i skogen då jakten kommer igång, det vet jag inte om jag vågar.

Större delen av min dressyrträning sker faktiskt på skogsvägarna. En grusväg är utmärkt för att träna öppnor/slutor och skänkelvikningar! :D En krokig väg erbjuder många tillfällen att ställa om hästen, och enl. min egen erfarenhet så har hästen mycket mer egen framåtbjudning i skog och mark, så det gör arbetet lättare ;) Harvar i paddocken gör jag enbart när det verkligen behövs (programträning eller liknande). :D

Me too me too:laugh: ojojoj vad bra det går att göra galoppombyten i kurvorna eller volta några varv där vägen är lite bredare :D
och hästen tycker det är såååå mycket roligare ute på vägen än inne i paddocken :cool:

Vi byggde en egen "fälttävlansbana" på en åker hemma, en gammal utesoffa var perfekt att hoppa över, gamla framdäck från en traktor blev jätte bra hinder, SJ-pallar fast en mindre modell var kanon att bygga häckar av, satt ihop två stycken så de vilar mot varandra som ett A och "klädde/fyllde" de med granris och björkris, blev en jätte fin bana! :idea:

Jag har min foderponny hos grannen. Det tar bara 3 min att gå dit genom skogen så det är jätteskönt! Stallet är väldigt litet med 4 boxar, 1 box utan galler och "dörr" där vi har foder, ryktsaker och lite andra smågrejer. Längst in finn också en sadelkammare i minsta laget. Trång och utan sittplats, men där har vi 3 sadelhängare, 5 tränshängare, en hylla och en slags bänk som går längs ena väggen. På bänken ligger schabrak, en korg med ridvantar,
kattmat, ett litet medicinskåp, sporrar, chaps och säkerhetsvästar. På hyllan har vi hjälmar, en låda med saker som extra tyglar och stigläder mm, och där står även stövlar och ridskor. Men eftersom jag bor så nära stallet har jag mina skor hemma.;) Vi har rinnande vatten, men bara kallt. Finns vattenkokare att använda på vintern, men har bara använt den en gång. Finns en liten ridbana 3 km bort som jag får rida på. Men brukar inte göra det av lathet. Jag har istället hängnat in en bit av en hage. Ganska stor tycker jag, men underlaget e inte det bästa! Det är gräs och lite ojämt på vissa ställen. Har haft problem med att galoppera där. Speciellt på volt. Ponnyn har svårt att få fäste med bakbena. Men där har jag ridit ända sedan slutet på Februari. Finns också ganska bra grusvägar och ängar häromkring. På hösten kommer också jättestora stubbåkrar. Förra hösten hade vi otur eftersom bonden inte lät stubbåkrarna va kvar så länge. Hoppas vi får bättre det här året! Hinder har jag gjort själv. Bilder kommer på allt snart!:D

Här passar jag in! :P Har en liten nybyggd lösdrift med box i (pappa byggde) Vi hade får innan vi köpte hästarna (har kvar fåren fortfarande) så hagar fanns. Fast vi har delat av dem lite nu så hästarna inte föräter sig. Använder 2 hinkar och en staketstolpe till hinderstöd och bom. XD Rider lite i hagen men dem är väldigt liten och absolut inte fyrkantig:o

Men finns det någon som kan ge tips på hur jag kan löshoppa mina ponnyer? Har bara min lilla, något runda hage och dessa hinkar och staketstolpen som hjälp :P Vad kan man använda för att bygga en löshoppningsgång?

Här kommer bilder!

Stallet:

Pepparkerhem006.jpg

En äng:

Ridlger023.jpg

Hinder:

Lshoppning006.jpg

Grejsan-igor-felo-rivning010.jpg

Grejsan-igor-felo-rivning007.jpg

Brllop006.jpg

Här hör jag hemma. Hyr stallplats i ett litet stall med fyra boxar, grymma hagar och fina ridvägar. Ingen ridbana - men lämpliga platser brukar man ju hitta lite här och var. Har hittat en plan yta med ok underlag framför ett stort förråd i närheten av stallet som är rektangulär. Lite liten men funkar bra, lite längre bort har jag hittat en större yta som man kan använda som volt. Finns även en hage med ok underlag som man kan rida på. Men mest rider jag i skogen och gör övningar längst med vägen.
Inget vatten i stallet, det är till att kånka vatten. Luften i stallet är kanon!

Här passar jag in! :P Har en liten nybyggd lösdrift med box i (pappa byggde) Vi hade får innan vi köpte hästarna (har kvar fåren fortfarande) så hagar fanns. Fast vi har delat av dem lite nu så hästarna inte föräter sig. Använder 2 hinkar och en staketstolpe till hinderstöd och bom. XD Rider lite i hagen men dem är väldigt liten och absolut inte fyrkantig:o

Men finns det någon som kan ge tips på hur jag kan löshoppa mina ponnyer? Har bara min lilla, något runda hage och dessa hinkar och staketstolpen som hjälp :P Vad kan man använda för att bygga en löshoppningsgång?

jag använder däck vilket är lätt att få tag i för mig eftersom min pappa äger en bilverksatd och det står stora högar med gamla däck utanför hans jobb. men hör efter på närmaste bilverkstad, om du kan få några däck de är bara att stapla på varandra.
ska du hoppa högre kanske lastpallar också är ett alternativ. lite ostadiga men du kan säkert snickra till dem lite. har du kollat igenom eventuella gamla lador efter "skräp" som kanske går att använda till hindermaterial?:)

uj uj! Tråden växer! :laugh: jag har haft hemskt bråttom de senaste gångerna jag varit i "stallet" (utan stall:p) och har inte hunnit fota :crazy: så mina bilder kmr inte förräns om några dagar antar jag.. men här kmr lite information om vad jag gjorde hos hästarna sist... Så fort jag kom fram så gick jag och min kompis ut och röjde i vår lilla skog i hagen, där vi har våran ridväg. Det gick superbra med en häcksax, såg och lite handkraft.. :) resten tog vi från hästryggen senare. Elr snarare min kompis på den STORA hästen då jag inte nådde så mkt med min längd från ett Gotlandsruss..:angel: efter 3 turer genom skogen i skritt travade vi ut på åkern där vi även tog några korta galopper oxxå (HÄRLIGT!) sedan fick vi skritta av dom ganska snart efter vi galopperat och travat då det halta stoet hetsade bredvid oss.. en snabb borstrunda där sadeln suttit efter jag "klätt av" killen fick duga då jag höll på att missa att åka till bussen.. :grin: nästa gång ska vi avgränsa i vår minsta hage så det halta stoet inte galopperar runt i hagen så mkt när vi rider.. nu behöver jag råd från er alla.. ska vi göra en så liten avgränsning så hon bara kan vända sig och gå ett par steg i princip eller har ni ngn annan lösning?? Bilder mm kmr...;)

ok, då ska jag berätta vad jag har gjort i stallet idag:

tog in hästarna. våran hage har en stor backe som går upp i skogen och naturligtvis stod hästarna längst upp. :p men praktisk är den då bakdörren till stallet ligger vid hagen så hästarna kan bara gå rakt in i boxarna.

borstade min dam som hade rullat sig mkt!! massor av lera! (som tur var hade den torkat)
sadla tränsa och så ut i våran gräspaddock. idag tränade vi lite dresyr för en gång skull med syrran som lärare. blev ett kort pass men det gick bra!

sedan hade jag lektion för syrran och hennes russ. våra hästar är verkligen olika! men även det gick bra:)

min andra lillsyrra hade redan borstat lillkillen så det var bara för mig att sela och ut i "paddocken" för att träna programmet inför agility- tävlingen om två veckor! tömkörningsdresyr.
gick jättebra men jag har inte världens bästa kondis:p:angel:

sedan var det bara för mig att släppa ut hästarna i hagen, mocka, städa upp och gå in.

trött blir man men man sover gott när man precis varit ute:)

vad gjorde ni andra med era hästar?

*kl*

Måste skryta lite över min mätkäpp som jag gjort för att mäta hinderhöjder. Visst är den väl snygg! :love:

juli-001_47314799.jpg

juli-003_47314894.jpg

Oooh! Mkt proffsigt gjort! :laugh: kan man få en kopia? ;)

Oooh! Mkt proffsigt gjort! :laugh: kan man få en kopia? ;)

Det är enkelt. :angel: Först ber man sin snälla pappa om en lagom stor pinne ("120 cm lång pappa, och så skall den vara en tum en"). Sedan mäter man upp varje dm i blyerts på pinnen, var noga med att göra raka streck. Därefter skriver man ut siffror från datorn och använder som mall för siffrorna, det blir lite ritande på frihand också. Sedan fyller man i siffrorna med vit färg, och så fälten med rött och blått. :D Det enda jag skall klura ut nu är vilket överlack jag skall använda så det inte gör något om mätkäppen blir blöt. :crazy:

Det är enkelt. :angel: Först ber man sin snälla pappa om en lagom stor pinne ("120 cm lång pappa, och så skall den vara en tum en"). Sedan mäter man upp varje dm i blyerts på pinnen, var noga med att göra raka streck. Därefter skriver man ut siffror från datorn och använder som mall för siffrorna, det blir lite ritande på frihand också. Sedan fyller man i siffrorna med vit färg, och så fälten med rött och blått. :D Det enda jag skall klura ut nu är vilket överlack jag skall använda så det inte gör något om mätkäppen blir blöt. :crazy:

Tehhe :p bra beskrivning. Kanske får tid att göra en liknande någon gång..:D

ta ett helklart överlack så markeringarna och färgen syns? :)

ta ett helklart överlack så markeringarna och färgen syns? :)

Jo, så mycket har jag gissat mig till. Men eftersom det är vattenlöslig färg misstänker jag att lacket måste vara av en viss typ. Längre har jag inte kommit i mina funderingar. :grin:

Jo, så mycket har jag gissat mig till. Men eftersom det är vattenlöslig färg misstänker jag att lacket måste vara av en viss typ. Längre har jag inte kommit i mina funderingar. :grin:

haha kunde tänka mig det ;) ville bara retas lite:p jag förstår hur du menar...kanske kan du fråga i handeln så får du ju rätt grejer :)

Jag lovade ju bilder på mitt stall o HÄR är dom :D

Och så här ser mina "hinder" ut som jag använder när jag hoppar:

Senast ändrad:

har ni märkt hur tidigt det blir mörkt om kvällarna!? (iallafall för mig här i västra götaland) men när höstmörkret drar igång på allvar hur gör ni med ridningen då? någon som har tips på hur man kan ha roligt ute i mörkret?

Pannlampa!! Håller på o letar efter en redan nu.

KL

här kommer en till utan lyx och flär skirver mer senare när hus och hem är rengjort :D

Hejsan, jag igen!;) Här kmr iaf en bild på "min" lillkille jag sköter om. Hittade den i mobilen. Fler bilder på hur vi har det kmr om en vecka elr två. Hoppas alla har det bra i sina småstall! Mvh Lisa.
upload.html

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar