Tråden för oss utan alla möjligheterna

Sv: Tråden för oss utan alla möjligheterna

Gött med en så billig vattenkokare.. :laugh:
Har hört talas om att sadeltvål i sprayformat är praktiskt,
kanske borde inskaffa det:idea:

Jättefin häst du har :love:
Vart rider du på vintern?:d alltid kul att veta xP

Får väl flika in lite hur jag har det och har haft det större delen av mina dryga 40 år med häst...

Vattenkokare/kaffebryggare är perfekt. Inte bara för att blötlägga lucern och betfor i utan för att man en kylig vinterdag kan göra soppa/pulverkaffe/te eller annan varm dryck för att värma upp sig i.

Jag har ingen riktig ridbana men har satt upp ett bra staket i cirkel (20,5 meter i diameter). Det är gräs där. Tanken var att lägga på ett gruslager men det har funkat bra hittills utan ;)

Oavsett var jag rider ute lägger jag in samma dressyrmoment som om jag befann mig på ridbana/ridhus. Använder stora gräsplaner för att jobba "ridvägarna" då och då. Där har jag det rätt förspänt med över 5,5 ha åker att nyttja.

Sommartid, på morgonen, ställer jag ut en jättestor svart balja med vatten i solen. På eftermiddan är vattnet lämpligt om man vill svampa av hästen.

När jag bodde i Hälsingland var ju vintrarna mer vinter och snörika än vad som är här i södra Småland. Månsken blev en perfekt lampa över snötäckt fält att jobba på. I mörka Småland ställer jag ibland bilen som lyser upp åt mig om det behövs ;)

LillyTraining19.jpg

090709Lilly_2.jpg

image38.jpg

Senast ändrad:

Va kul att du hade så många tips och ideer!:idea: Massa användbart:bow:

AAH! Här är en som inte använder hjärnan.. :angel: att rida ut om det regnat är förstås smartare hähä nu säger JAG att det inte blir något mer regn i sommar så att det funkar skitbra! :idea:hihihi Åh va bra att det går på vintern oxxå! Här är det faktiskt sällan minusgrader på vintern, och det har man väl irriterat sig på alltid och tyckt att: varför kan inte snön ligga kvar istället för att bli slaskigt och dant... men nu kan jag ta det som en fördel! jag kommer att lägga upp lite bilder nästa vecka på det vi har som uppbindningsplats, vår mega hage, och vår "sadelkammare"-ryktsaksförvaring mm.. Vi har inget skjul ännu utan pappa till kompis och pappa till mig har fått äran att bygga det i slutet av augusti...förlåt att det inte framgick sist... och sedan kom jag på att i slutet av nästa vecka kan ni få lite bilder på pållarna oxxå! :laugh: vi hörs! Var tappra alla småstallstjejer och ägare!

Wildiz, kan inte du visa ditt stall oxxå? :)

Wiie, bilder är alltid lika kul att se:love: Självklart måste jag ju visa upp mitt lilla "stall" också, får väl försöka knäppa lite med kameran idag, fast kanske borde städa lite i stallet först...:angel:

Jag vet inte om jag platsar här :o så ni får döma själva.

Jag är uppvuxen med hästar i eget kallstall utan rinnande vatten och med ljus på höskullen först efter fyra års hästägande. :crazy: Ridbana fanns 6 km bort, så det var alltid ridning i skogen som gällde.

Nu har jag hästen i en lösdrift där det finns ladugård med uppvärmd sadelkammare, rinnande vatten (kallt), varmt fikarum, gräspaddock, rundkorall och banvall. :love: Sedan jag tog ned min hemmagjorda hinderpark finns det dessutom så man kan bygga 5-6 låga hinder. :banana: Fullständigt lyxigt ställe enligt mig, men givetvis inte om jag frågar mina kompisar som har fullskötsel och ridhus på samma ställe.

Så, hör jag hemma här i tråden eller ej?

Jag tycker att du definitivt ska haka på, även om du har det lite 'lyxigare' just nu, har du ju som du sa inte haft det så heeela tiden:p Så jag tror säkert du har massa smarta tips att dela med dig av iaf:idea:
Välkommen!:bump:

Ahw vilken sööt häst du hade:love:
Även massa toppentips:idea:

Jag har eget stall hemma på gården, och det är inte direkt det lyxigaste stallet som finns men det duger fint åt oss o hästarna.

Vi har ingen dusch, inget rinnande vatten (bär vattenhinkar på vintern o drar vattenslang till hagen på sommaren), stallet är egentligen en lagård där det bott massor av kossor innan.

Som förvaring har jag tagit ut gamla hyllor o målat om där jag har benskydd, grimmor o såna saker. Som täckeshängare har jag fixat två tjocka brädor som hänger ut från väggen, ej vid boxarna utan inne i själva stallet.

Inne i sadel/foderkammaren har jag tagit en gammal bänk där fodret står, och en gammal hatthylla där hjärmarna hänger och gamla träns, bett mm.

Paddock, tja det är en beteshage som jag använder som paddock. Närmsta riktiga paddocken + ridhus ligger nämligen 1½ mil bort. Byggt en rundpaddock som även funkar som stor sjukhage i ena hagen.

Har bilder hemma på datorn, sitter på jobbet nu. :)

Vad kul, alltid trevligt med bilder:D

Själv ska jag också visa lite bilder, dock regnade de hela dan idag, så det blir tyvärr inget fotande idag, tar med kameran ut imorn istället så ska ni få se på mitt lilla stall:angel:

Åh, jag misstänkte detta! =D Jag har två Welsch Cobbar här hemma :love: Ett sto fött 2003 och en valack född 2007 :)

Förlåt igen för off topic :$

Vårt stall är också en gammal ladugård för kor, så takhöjden är i lägsta laget, men vi har lyckats få in 4 godkända storhästboxar och 2 godkända ponnyboxar där :) Men vi har bara ett ställe att ställa upp hästen "i gången" och vi är 5 som samsas om platsen ;)

*kl*

Mitt tips är att sluta vara fokuserad på att man behöver en ridbana/inhägnad/what so ever för att träna sin häst.

Jag rider väldigt oregelbundet för tränare, så gott som enbart över sommaren när jag bor hemma. Ändå lyckas min häst tydligen (enl tränare o resultat) vara lydig och välriden, trots att jag inte rider volter varenda dag :angel:

Igår hade vi fokus på galopparbete. Vi travade fram i backar upp till en skogsmaskinsvändplats, en stor volt, kanske 50 m i diameter, med lite träd o skit i mitten. Lite skolor i trav och ur dem fattningar. Volten lutar rätt mkt så man får gratis samling i nedförsbacken där man får hålla fokus på att hålla hästen lösgjord så den inte bara spänner sig och trillar fram. I uppförsbacken kan man be om mer tryck och aktion.

Vi avslutade med att på området där vägen delar sig ut i volten lägga in fattningar från skritt på en liten volt inklämd mellan dikena. Tack vare den begränsade platsen fick båda jag och häst tänka till och man fick gratis samling även här när häst fattade att det bara var att vända vända o vända som gällde. Höll man honom avspänd så blev han riktigt rund och fin i galoppen trots att den var kort.

Sen på väg hem (med mer nedförsbackar) så hade han tack vare träningen ännu lättare än vanligt att bibehålla balans och avslappning även i nedförssluten utan att trilla fram på bogarna.

Jag är helt övertygad om att tack vare att han sedan 2,5-års ålder tränats i att själv samla sig och böra sig i nedförsslut gjort honom så lätt att behålla avslappnad även när man ber om mer vinkling bak på dressyrträningarna nu som 5-åring. Det är något han gör naturligt varje dag vi är ute och i hagen.

Äntligen en tråd för oss utan full uppsätting ridhus, paddockar och hindermaterial! :D
Jag rider alltid i skogen, visst finns det en paddock inom acceptabelt avstånd men min häst ogillar verkligen fyrkantsspår. Jag håller med föregående talare, det går att träna det mesta i skogen! Skänkelvikningarna fungerar bara i skogen...På bana protesterar hästen. :o
Fram för mer skogsridning.:banana:

P6190064.jpg

Vattenkokare/kaffebryggare är perfekt. Inte bara för att blötlägga lucern och betfor i utan för att man en kylig vinterdag kan göra soppa/pulverkaffe/te eller annan varm dryck för att värma upp sig i.

Jag kan lägga till en fördel till med vattenkokare. Jag har inget rinnande vatten i mitt stall, varken varmt eller kallt. Har dessutom kallstall = lika kallt ute som inne. Dock lätt uppvärmd sadelkammare

På vintern är det helt hopplöst att värma bettet med kalla stela fingrar. Så därför kokar jag upp vatten med vattenkokaren, häller vattnet i en bytta - doppar bettet snabbt - vips varmt bett. När jag sedan kommer hem från ridturen har vattnet blivit ljummet och jag kan tvätta rent bettet i det vattnet.

/Lizzie

Håller med dig helt! Tror många skador på hästarn beror på att man inte varierar sin ridning nog.

Har köpt en del "utdömda" hästar. Behandlat dem och sedan bara ridigt i naturen, där man fick möjgliheter att lägga volt gjorde man. Istället för kavaletti bommar drog man fram några mindre "stockar" (självklart utan vassa pinnar) och la över stigen. Rida serpentiner med hjälp av träd mm. Efter bara ett halvår var 2 st helt frisk förklarade och kunde ut på tävlings banorna (dock ej med mig :p)
Just att rida i mycket backar verkar helt super, speciellt lite längre sega i lugn skritt för hand, tycker det gör underverk att bara göra det 1 gång i veckan:laugh: Som tur är står hästen i en by där det finna mängder med backar, så hon får nästan klättra lite varje dag. Så hon bygger upp sig snabbt nu efter vila. Tyckler nästan ja kan se förändrningar från dag till dag :D

Märkte när jag själv hade tillgång till ridhus 1oo meter från stallet att jag av bekvämlighet gärna fastnade där:o

Får mig att tänka på hur jag tvättar hästarna på sommaren efter svettig ridtur. Jag har alltid en hink med lock (lägger en svamp och skrapa på locket) och några saftdunkar stående vid stallväggen med vatten. Så snart jag tömt dem fyller jag på. Vid denna vägg har jag även en krok att binda hästen i.

Det vattnet är då lagom varmt att användas nästa gång. Efter ridturen binder jag upp hästen vid kroken och så blir det bad. Först svampar jag av hästen helt med hinkens vatten. Så att alla svarta svettränder försvinner och skrapar av. Sedan häller jag vattnet ur dunkarna över hästen och skrapar av. Hästen har nu helt och hållet blivit av med all svett och slipper bli besvärad i hagen av alla insekter. Jag behöver därmed inte dra fram slang och spola hästens varma/nyarbetade muskler med brunnskallt vatten.

Hälsning Maja

Jättefin häst du har :love:
Vart rider du på vintern?:d alltid kul att veta xP

Tack, ja hon är Lovely! :d

Vi rider på en av de åkrar som är "kultiverade". Finns en liten 20*40 plätt avgränsat för ridbana. Dock får man skynda sig innan det blir mörkt för det finns inga lampor. Annars blir det skogen.

Äntligen en tråd för oss utan full uppsätting ridhus, paddockar och hindermaterial! :D
Jag rider alltid i skogen, visst finns det en paddock inom acceptabelt avstånd men min häst ogillar verkligen fyrkantsspår. Jag håller med föregående talare, det går att träna det mesta i skogen! Skänkelvikningarna fungerar bara i skogen...På bana protesterar hästen. :o
Fram för mer skogsridning.:banana:

P6190064.jpg

håller med! jag rider i princip bara i skogen jag med av den anledningen att min häst blir så ruskit slö och uttråkad av att gå i paddock. det ska ju vara kul att rida både för häst opch ryttare!:) skulle jag ändå ta et dresyrpass i "paddocken" blir det max 10 min, resten av ridningen blir i skogen, åkrarna eller grusvägarna!

har ni märkt hur tidigt det blir mörkt om kvällarna!? (iallafall för mig här i västra götaland) men när höstmörkret drar igång på allvar hur gör ni med ridningen då? någon som har tips på hur man kan ha roligt ute i mörkret?

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar